Hoe gebruik je Data-nosnippet?

Data-nosnippet is een krachtig hulpmiddel om de weergave van je content in de zoekresultaten te beheren. Door selectief te kiezen welke inhoud je uitsluit van snippets, bepaal jij wat gebruikers niet te zien krijgen. Geen idee waar je moet beginnen? In deze blog leg ik alles over data-nosnippet uit.

 

Wat is Data-nosnippet?

Data-nosnippet is een HTML-attribuut dat je gebruikt om te voorkomen dat zoekmachines specifieke delen van een pagina weergeven in zoekresultaten. Je past het vaak toe op delen van een pagina die je liever niet in een zoekmachine snippet ziet verschijnen. Dit kan een korte beschrijving van je pagina zijn, zoals een woordje, een paar zinnen, of zelfs een hele alinea.

Door data-nosnippet te gebruiken, geef je bij Google aan dat deze specifieke content niet moet worden weergegeven in de featured snippets of de normale zoekresultaten snippets; zowel tekst als video. En dit geldt dan ook voor alle zoekresultaatvormen: Web, Afbeeldingen, Discover, en AI overviews.

 

Waarom zou je Data-nosnippet willen toepassen?

Er zijn verschillende redenen waarom je Data-nosnippet zou willen gebruiken.

1) Gevoelige informatie beschermen

Gebruik het als er gevoelige informatie op je pagina staat die niet openbaar in de zoekresultaten moet verschijnen; voor wat voor reden dan ook. Denk aan:

  • Bepaalde prijzen;
  • Telefoonnummers;
  • E-mailadressen.

2) Verbeteren van CTR

Door te voorkomen dat te veel (overbodige) informatie in de zoekresultaten wordt weergegeven, kun je bezoekers motiveren om door te klikken naar je website voor meer details. Op die manier kunt je de CTR proberen te beïnvloeden.

Doorklikken naar je website is alleen niet altijd nodig, afhankelijk van de zoekopdracht, dus ik vind dit niet de meest relevante reden. Maar je kunt er dus ook mee experimenteren.

3) Optimaliseren van snippets

Soms wil je de inhoud van de snippets beheersen om ervoor te zorgen dat deze relevant en aantrekkelijk zijn voor de gebruiker . Data-no-snippet geeft je meer controle over wat er in de zoekresultaten wordt getoond. Dit kan handig zijn als je wilt sturen welke informatie gebruikers te zien krijgen voordat ze op je link klikken.

4) Beheren van content

Sommige delen van de pagina kunnen mogelijk niet relevant zijn voor bezoekers in de zoekresultaten zelf. Soms duiken die onnodig op in meta descriptions. Denk aan:

  • Logo’s van betaalmogelijkheden;
  • Andere technische details.

5) Misinformatie voorkomen

Soms kan een stukje tekst zonder de bredere context verkeerd worden begrepen, wat kan leiden tot misinterpretaties. Door te voorkomen dat onvolledige of niet-representatieve informatie in snippets verschijnt, kun je misverstanden vermijden en er ook voor zorgen dat gebruikers op je pagina belanden voor de juiste redenen.

 

Hoe pas je “data-nosnippet” toe op je website?

Het toepassen van “data-nosnippet” is relatief eenvoudig. Je voegt simpelweg het data-nosnippet attribuut toe aan het HTML-element waarvan je niet wilt dat de inhoud in de zoekresultaten wordt weergegeven. Je kunt de “data-nosnippet” toepassen op <span>, <div> en <section> elementen.

1) Identificeer de content die je wilt uitsluiten van snippets. Kijk hoe je zoekresultaat eruit ziet en op welke pagina het probleem ontstaat. Op die pagina zelf ga je het attribuut toepassen.

2) Pas het attribuut toe: Voeg het data-nosnippet attribuut toe aan de relevante HTML-elementen waar het stuk tekst of media staat die je uit wilt sluiten in de zoekresultaten. De tekst binnen het <span>-element wordt niet meer getoond in de zoekresultaten van zoekmachines die dit attribuut ondersteunen.

Gebruik de volgende code om een aangegeven stuk tekst in de body uit te sluiten:

<span data-nosnippet>Deze tekst wil je niet in een snippet.</span>

3) Controleer de implementatie: Gebruik tools zoals Google Search Console om te controleren of de wijzigingen correct zijn doorgevoerd en geen onverwachte nadelen ondervindt. Je kunt bijvoorbeeld kijken of het aantal klikken op de pagina toeneemt of afneemt.

 

Met welke nadelen moet je rekening houden?

1) Beperkte ondersteuning: Niet alle zoekmachines of browsers ondersteunen ‘data-no-snippet’. Hoewel grote zoekmachines zoals Google dit attribuut wel respecteren, kan het bij andere zoekmachines dan weer anders zijn.

2) Overmatig gebruik vermijden: Hoewel het echt nuttig kan zijn om bepaalde inhoud uit te sluiten, moet je het niet te vaak gebruiken. Als je opeens de helft van je pagina’s gaat data no snippet’en dan gaat er iets heel anders mis. Als je een hele pagina gaat uitsluiten moet je jezelf afvragen of die hele pagina niet gewoon uit de index van Google gehaald moet worden.

 

Wanneer gebruik je data-nosnippet dus niet?

Je kunt data-nosnippet prima gebruiken om een paar keer iets uit de zoekresultaten uit te sluiten. Geen probleem. Maar soms wordt dit attribuut op een verkeerde manier gebruikt. Gebruik dit dus liever niet als je de volgende problemen ervaart:

  • Informatie voor intern gebruik: de pagina’s moet je beschermen met een inlogpagina, of niet-crawlbaar/noindex gemaakt worden .
  • Verouderde content: Je kunt die verouderde informatie beter herschrijven of verwijderen.
  • Duplicate content: Je kunt bijvoorbeeld beter een interne link plaatsen, of de canonical url aanpassen, afhankelijk van hoeveel duplicate content je hebt.

 

Hoe maak ik een specifieke pagina helemaal onvindbaar?

Data no-snippet is specifiek ontworpen om bepaalde delen van de inhoud op een pagina uit te sluiten van weergave in de snippets, maar het voorkomt niet dat de pagina zelf in de zoekresultaten verschijnt. Als je een volledige pagina wilt uitsluiten van de zoekresultaten, zijn er andere technieken die je kunt gebruiken:

  • Robots.txt bestand: Voeg een regel toe aan het robots.txt-bestand om zoekmachines te instrueren de pagina niet te crawlen.
  • Noindex: Gebruik de noindex meta tag in de HTML van de pagina. Deze tag vertelt zoekmachines expliciet om de pagina niet op te nemen in de zoekresultaten.
    <meta name="robots" content="noindex">
  • HTTP Header: X-Robots-Tag: Als je meer controle wilt of als je bepaalde bestandstypen (zoals PDF’s) wilt uitsluiten, kun je de X-Robots-Tag HTTP-header gebruiken. Dit werkt op dezelfde manier als de noindex meta tag, kan je toepassen op niet-HTML-bestanden.

 

Voorbeeld waarbij je data-nosnippet correct toepast

Er staan op een aantal pagina’s van de klantenservice op een website verschillende telefoonnummers waar je als klant met je vragen terecht kunt. Zo is er een ook een telefoonnummer voor zakelijke klanten, of een telefoonnummer voor annuleringen. Klanten komen vaak via de chat in contact om vragen te stellen over hun energiecontract.

Helaas wordt het verkeerde telefoonnummer gevonden als men zoekt op ‘merk + telefoonnummer’. Het telefoonnummer wat in Google meteen bovenaan de resultaten zichtbaar voor deze zoekopdracht is eigenlijk een telefoonnummer om je energiecontract te annuleren.

Dat staat ook zo op de website. Echter laat Google die informatie niet in de snippet zien. Gebruikers zien dus alleen dat telefoonnummer in een featured snippet staan. En ja dan gaan ze bellen. Het aantal telefoontjes nam gedurende een aantal maanden toe, dus het probleem moest opgelost worden.

Het telefoonnummer is nog steeds op de website zichtbaar, maar door data-nosnippet toe te voegen aan twee zinnen is het nummer inmiddels uit de zoekresultaten verdwenen. Hierdoor worden nu een hoop misverstanden voorkomen en is het aantal -verkeerde- telefoongesprekken afgenomen. Klanten komen nu wel bij het juiste telefoonnummer uit en kunnen beter geholpen worden.

Klanten blij, klantenservice blij. Win-win. 😉

Hoe hoog sta ik in Google?

Hoe hoog je in Google staat, oftewel je zoekmachinepositie, is een belangrijk aspect van online zichtbaarheid en vindbaarheid. Wanneer je op zoek gaat naar informatie, producten of diensten, gebruik je meestal zoekmachines zoals Google. Je potentiële klanten doen dat natuurlijk ook. Een van je doelen zou dus ook moeten zijn om hoog in de zoekresultaten te verschijnen, liefst op de eerste pagina. Maar hoe weet je dan hoog je in Google staat?

Lees meer

Waarom wordt mijn site niet geïndexeerd?

Wat een ramp: je website wordt niet geïndexeerd. Alleen is het soms moeilijk om te begrijpen of de pagina niet geïndexeerd is, of gewoon totaal niet rankt in de zoekmachines. Is het wel een indexeringsprobleem? Of rankt je content gewoon niet zoals je zou willen? Als je dat onderscheid hebt gemaakt en echt zeker weet dat het een indexeringsprobleem is, staat dat echt in de weg om je website vindbaar te maken. Ik leg je de oorzaken, en oplossingen, graag uit.

Lees meer

Wanneer gebruik je Noindex, Nofollow en Disallow?

De termen noindex, nofollow en disallow worden soms in één zin gebruikt, maar het zijn verschillende begrippen. Ik leg je graag uit wat het is, hoe ze werken, en wanneer je ze wel of niet moet gebruiken.

Lees meer

Hoe werken sitelinks?

In je zoektocht naar informatie zijn zoekresultaten een belangrijk hulpmiddel. Een belangrijk onderdeel van zoekresultaten zijn sitelinks, en verwijzen naar specifieke pagina’s op een website. In deze blog ga ik dieper in op de wereld van sitelinks en de voordelen ervan. Ik bespreek hoe sitelinks het zoekproces kunnen verbeteren, hoe Google beslist welke sitelinks worden weergegeven, en hoe je de sitelinks van je website kunt beïnvloeden.

Lees meer

Zero volume zoekwoorden: overhyped of handig?

Moet je je alleen richten op zoekwoorden met een hoog zoekvolume? Nee. Zoekwoorden met een laag volume, maar ook zero volume zoekwoorden kunnen ongelooflijk waardevol zijn voor een website. Juist zoekopdrachten met geen volume kunnen om een ​​aantal redenen bijzonder waardevol zijn: ze hebben minder concurrentie, ze richten zich op de juiste doelgroep en ze genereren verkeer.
Lees meer

Crawlbudget verhogen: wat is het en hoe werkt het?

Als je al een tijdje met SEO bezig bent, heb je waarschijnlijk wel eens gehoord van zowel het crawlbudget als het crawlbudgetoptimalisatie. Hoe vaak je website bezocht en gecrawld wordt, en welke pagina er geïndexeerd worden, is deels afhankelijk van je crawlbudget. Want hoe vervelend is het nu dat Google je pagina’s niet bekijkt? Daarom is het belangrijk om van tijd tot tijd je crawlbudget onder de loep te nemen en te optimaliseren.

Lees meer

Website migratie: de meestverkomende SEO problemen

Een websitemigratie is vaak nodig wanneer de site een grote verandering doormaakt. Soms moet een site verhuizen naar een ander CMS, of moet de url structuur gewijzigd worden. Zo’n sitemigratie verloopt het liefst vlekkeloos. Maar vaker, dan niet, komen er problemen voor die je liever niet had gehad. Ik heb door de jaren heen een aantal migraties mogen leiden en begeleiden, waardoor ik altijd wel een aantal problemen zie terugkomen. Die SEO gevaren heb ik in de lijst hieronder verzameld, zodat jij ze allemaal kunt voorkomen. 😉 Lees meer

Waarom is opruimen van belang bij SEO?

Soms groeit een website net zo hard als je bedrijf zelf. Zo kan er een wildgroei ontstaan aan nieuwsberichten, blogartikelen, tijdelijke actie-pagina’s en oude productpagina’s. Om maar een paar voorbeelden te noemen. Voor je het weet, ontstaat er dan een veelvoud aan problemen. Want al die pagina’s kunnen niet onderhouden worden, worden na een poosje gewoon vergeten en zorgen uiteindelijk voor meer nadelen dan voordelen. Juist dat achterstallig onderhoud zorgt voor problemen; niet alleen voor je bezoekers, maar ook voor SEO. Het opruimen van je website is daarom onmisbaar in elke SEO strategie.

 

Waarom is zo’n SEO clean-up belangrijk?

Om je website te laten groeien, moet je af en toe een stapje terug doen. Een website met veel fouten is namelijk niet heel ideaal voor je SEO strategie. De fundering van je website moet staan als een huis. En dat doe je voor een aantal redenen:

1) Voorkom kannibalisme, waarbij er meerdere interne zoekwoorden / zoekonderwerpen met elkaar concurreren. Het helpt dan om de content op de andere pagina op te ruimen of te herschrijven, zodat je kannibalisme voorkomt.

2) Verhoog de relevantie van je content: door het updaten van je content sluit deze ook beter aan bij de zoekvraag van je bezoekers

3) Verbeter UX

4) Versterk de technische fundering van je website: zit je website SEO technisch goed in elkaar, dan heb je eigenlijk een streepje voor t.o.v. je concurrentie.

5) Veel mensen werken aan één website, waardoor er meer fout kan gaan.

6) Onderhoudsvriendelijk op lange termijn, omdat content managers anders door de bomen het bos niet meer zien.

 

Welke elementen moeten je regelmatig opruimen?

Nu het duidelijk is waarom het opschonen van je website zo belangrijk is, is het natuurlijk ook handig om te weten waar je moet beginnen. Sommige websites zijn gigantisch, en bevatten 10.000 pagina’s. Waar begin je als je website een zooitje is?

Maak een prioritering op basis van  jouw seo- of algemene websitestrategie, of kpi’s. Het liefst wil je alles zo snel mogelijk opschonen, maar vaak is daar binnen een (groot) bedrijf geen ruimte of tijd voor. Niet elk element moet of kan onmiddellijk opgelost worden. Is je website erg traag? Dan kan je prioriteit geven aan te grote afbeeldingen. Is de interne linkstructuur het belangrijkste onderdeel van je strategie, dan moet je je juist eerst focussen op interne links. Die keuze laat ik aan jou. 😉

 

1) Oude content / foute informatie

Een deel van de content op een website is tijdloos. Die evergreen content hoef je vaak niet te updaten. Maar een groot deel van je website bevat informatie die tijdsgevoelig is. De juistheid van die informatie kan veranderen. Door de jaren heen kan de content die je geschreven hebt verouderd zijn.

De bezoeker heeft niks aan die content. Enerzijds omdat ze misleid worden door foutieve informatie. Anderzijds omdat je content minder relevant wordt. En dat laatste is voor SEO juist erg belangrijk.

Hou een oogje in het zeil op:

  • Bedankpagina’s;
  • Actie-pagina’s;
  • Landingspagina’s voor diensten die je niet meer aanbiedt;
  • Pagina’s met belangrijke data, zoals prijzen.

 

2) Niet-geoptimaliseerde afbeeldingen

Afbeeldingen kunnen om verschillende redenen een probleem vormen. Soms zijn ze te groot, ontbreekt de alt-tag, of is er niet gekeken naar toegankelijkheid. Soms sluipt er een afbeelding van 3MB in het CMS, omdat er een nieuwe stagiaire begonnen is. Zulke dingen gebeuren nu eenmaal.

Te zware afbeeldingen zijn niet goed voor je paginasnelheid, iets wat voor UX en SEO niet ideaal is. Een goed ingevulde alt-tag geeft ook meer context aan de content op die pagina. SEO afbeeldingen zijn daarom van grote waarde, mits ze goed gebruikt worden en geoptimaliseerd zijn.

 

3) Kapotte interne links

Er is niks zo vervelend als het hebben van interne links die uitkomen op een 404. Interne links begeleiden bezoekers juist door de website, en zijn goed voor SEO. Een goede interne linkstructuur is voor elke website belangrijk.

Vervang die kapotte interne links daarom met een werkende interne link, of verwijder de link in zijn geheel als deze niet meer relevant is.

 

4) Een verwaarloosde sitemap

De sitemap is een guideline, en hoeft vaak (maar niet altijd) geen prioriteit te krijgen (in een situatie met grotere prio’s). Op sommige momenten is het juist wel handig om wat aandacht te besteden aan deze virtuele routeplanner. Dat kan bij een migratie, als de sitemap te veel fouten oplevert, of als er jarenlang niet naar om is gekeken.

Het heeft namelijk invloed op het crawlbudget van Google, en verhoogt het aantal fouten die je opmerkt als je de website wilt crawlen.

  • Verwijder alle oude urls die je geredirect hebt;
  • Verwijder alle urls die niet meer bestaan;
  • Verwijder er ook alle urls uit die op noindex staan;
  • Wis ook alle urls met een alternatieve canonieke url;
  • Voeg het toe aan je search console;
  • Vaak is 1 sitemap voldoende: je hoeft het vaak niet uit te smeren over meerdere sitemaps;
  • Automatiseer je sitemap als je daar de middelen voor hebt: zo voorkom je dat er oude urls in het bestand blijven staan.

 

5) Blogartikelen/nieuwsberichten

Het blog- of nieuwsgedeelte van je website kan, zeker na een aantal jaar, vrij vol worden. Maar is al die content nog relevant? Worden de berichten überhaupt bezocht? Vaak zitten er tussen al die artikelen een overlap in onderwerp. Waardoor je, niets vermoedend, contentkannibalisme creëert. En dat wil je grotendeels voorkomen.

  • Voeg blogartikelen met een gelijkend onderwerp samen: 1 sterke blog is vaak veel beter dan 5 kwalitatief slechte blogs;
  • Verwijder blogs en nieuwsberichten die echt al jaren oud zijn en geen bezoek meer krijgen.

 

6) Producten/diensten die je niet meer aanbiedt

Wat ik verrassend genoeg vaak zie terugkomen bij verschillende domeinen is het behouden van pagina’s voor diensten of producten die ze nooit meer zullen aanbieden of niet meer willen aanbieden. Met de reden dat die pagina toch nog vrij veel verkeer oplevert, en ze die daarom niet willen verwijderen.

Wow, wacht even. Verkeer is goed, maar relevant verkeer is veel beter. Daarnaast stel je je bezoekers teleur als ze iets willen kopen wat er toch niet lijkt te zijn. Verwijder daarom landingspagina’s die voor je bedrijf niks meer toevoegen.

 

7) Oude/ongebruikte plug-ins

Er zijn gigantisch gratis plug-ins te verkrijgen. En hoewel veel van die plug-ins vrij handig kunnen zijn, is een teveel aan die dingen dodelijk voor je website preformance. Het kan het laden van de pagina’s vertragen en de algehele prestatie belemmeren. In andere woorden: je site wordt enorm traag. Check daarom zorgvuldig welke plug-ins je wel en vooral niet nodig hebt, en verwijder alles wat overbodig is.

SEO A/B testen: hoe werkt dat?

SEO A/B testen is een fijne datagedreven benadering om SEO optimalisaties te beoordelen. Door deze validatie weet jij zeker of de aanpassing op de gehele site voor positieve resultaten zal zorgen. Maar “A/B testen” klinkt voor velen best eng, zeker als het om SEO gaat. En vergis je niet; het is best een ingewikkeld onderwerp. Daarom hoop ik dat onderstaande uitleg je een stuk op weg gaat helpen. Let’s begin. 😉

Lees meer