Crawlbudget verhogen: wat is het en hoe werkt het?

Als je al een tijdje met SEO bezig bent, heb je waarschijnlijk wel eens gehoord van zowel het crawlbudget als het crawlbudgetoptimalisatie. Hoe vaak je website bezocht en gecrawld wordt, en welke pagina er geïndexeerd worden, is deels afhankelijk van je crawlbudget. Want hoe vervelend is het nu dat Google je pagina’s niet bekijkt? Daarom is het belangrijk om van tijd tot tijd je crawlbudget onder de loep te nemen en te optimaliseren.

Lees meer

Website migratie: de meestverkomende SEO problemen

Een websitemigratie is vaak nodig wanneer de site een grote verandering doormaakt. Soms moet een site verhuizen naar een ander CMS, of moet de url structuur gewijzigd worden. Zo’n sitemigratie verloopt het liefst vlekkeloos. Maar vaker, dan niet, komen er problemen voor die je liever niet had gehad. Ik heb door de jaren heen een aantal migraties mogen leiden en begeleiden, waardoor ik altijd wel een aantal problemen zie terugkomen. Die SEO gevaren heb ik in de lijst hieronder verzameld, zodat jij ze allemaal kunt voorkomen. 😉 Lees meer

Waarom is opruimen van belang bij SEO?

Soms groeit een website net zo hard als je bedrijf zelf. Zo kan er een wildgroei ontstaan aan nieuwsberichten, blogartikelen, tijdelijke actie-pagina’s en oude productpagina’s. Om maar een paar voorbeelden te noemen. Voor je het weet, ontstaat er dan een veelvoud aan problemen. Want al die pagina’s kunnen niet onderhouden worden, worden na een poosje gewoon vergeten en zorgen uiteindelijk voor meer nadelen dan voordelen. Juist dat achterstallig onderhoud zorgt voor problemen; niet alleen voor je bezoekers, maar ook voor SEO. Het opruimen van je website is daarom onmisbaar in elke SEO strategie.

 

Waarom is zo’n SEO clean-up belangrijk?

Om je website te laten groeien, moet je af en toe een stapje terug doen. Een website met veel fouten is namelijk niet heel ideaal voor je SEO strategie. De fundering van je website moet staan als een huis. En dat doe je voor een aantal redenen:

1) Voorkom kannibalisme, waarbij er meerdere interne zoekwoorden / zoekonderwerpen met elkaar concurreren. Het helpt dan om de content op de andere pagina op te ruimen of te herschrijven, zodat je kannibalisme voorkomt.

2) Verhoog de relevantie van je content: door het updaten van je content sluit deze ook beter aan bij de zoekvraag van je bezoekers

3) Verbeter UX

4) Versterk de technische fundering van je website: zit je website SEO technisch goed in elkaar, dan heb je eigenlijk een streepje voor t.o.v. je concurrentie.

5) Veel mensen werken aan één website, waardoor er meer fout kan gaan.

6) Onderhoudsvriendelijk op lange termijn, omdat content managers anders door de bomen het bos niet meer zien.

 

Welke elementen moeten je regelmatig opruimen?

Nu het duidelijk is waarom het opschonen van je website zo belangrijk is, is het natuurlijk ook handig om te weten waar je moet beginnen. Sommige websites zijn gigantisch, en bevatten 10.000 pagina’s. Waar begin je als je website een zooitje is?

Maak een prioritering op basis van  jouw seo- of algemene websitestrategie, of kpi’s. Het liefst wil je alles zo snel mogelijk opschonen, maar vaak is daar binnen een (groot) bedrijf geen ruimte of tijd voor. Niet elk element moet of kan onmiddellijk opgelost worden. Is je website erg traag? Dan kan je prioriteit geven aan te grote afbeeldingen. Is de interne linkstructuur het belangrijkste onderdeel van je strategie, dan moet je je juist eerst focussen op interne links. Die keuze laat ik aan jou. 😉

 

1) Oude content / foute informatie

Een deel van de content op een website is tijdloos. Die evergreen content hoef je vaak niet te updaten. Maar een groot deel van je website bevat informatie die tijdsgevoelig is. De juistheid van die informatie kan veranderen. Door de jaren heen kan de content die je geschreven hebt verouderd zijn.

De bezoeker heeft niks aan die content. Enerzijds omdat ze misleid worden door foutieve informatie. Anderzijds omdat je content minder relevant wordt. En dat laatste is voor SEO juist erg belangrijk.

Hou een oogje in het zeil op:

  • Bedankpagina’s;
  • Actie-pagina’s;
  • Landingspagina’s voor diensten die je niet meer aanbiedt;
  • Pagina’s met belangrijke data, zoals prijzen.

 

2) Niet-geoptimaliseerde afbeeldingen

Afbeeldingen kunnen om verschillende redenen een probleem vormen. Soms zijn ze te groot, ontbreekt de alt-tag, of is er niet gekeken naar toegankelijkheid. Soms sluipt er een afbeelding van 3MB in het CMS, omdat er een nieuwe stagiaire begonnen is. Zulke dingen gebeuren nu eenmaal.

Te zware afbeeldingen zijn niet goed voor je paginasnelheid, iets wat voor UX en SEO niet ideaal is. Een goed ingevulde alt-tag geeft ook meer context aan de content op die pagina. SEO afbeeldingen zijn daarom van grote waarde, mits ze goed gebruikt worden en geoptimaliseerd zijn.

 

3) Kapotte interne links

Er is niks zo vervelend als het hebben van interne links die uitkomen op een 404. Interne links begeleiden bezoekers juist door de website, en zijn goed voor SEO. Een goede interne linkstructuur is voor elke website belangrijk.

Vervang die kapotte interne links daarom met een werkende interne link, of verwijder de link in zijn geheel als deze niet meer relevant is.

 

4) Een verwaarloosde sitemap

De sitemap is een guideline, en hoeft vaak (maar niet altijd) geen prioriteit te krijgen (in een situatie met grotere prio’s). Op sommige momenten is het juist wel handig om wat aandacht te besteden aan deze virtuele routeplanner. Dat kan bij een migratie, als de sitemap te veel fouten oplevert, of als er jarenlang niet naar om is gekeken.

Het heeft namelijk invloed op het crawlbudget van Google, en verhoogt het aantal fouten die je opmerkt als je de website wilt crawlen.

  • Verwijder alle oude urls die je geredirect hebt;
  • Verwijder alle urls die niet meer bestaan;
  • Verwijder er ook alle urls uit die op noindex staan;
  • Wis ook alle urls met een alternatieve canonieke url;
  • Voeg het toe aan je search console;
  • Vaak is 1 sitemap voldoende: je hoeft het vaak niet uit te smeren over meerdere sitemaps;
  • Automatiseer je sitemap als je daar de middelen voor hebt: zo voorkom je dat er oude urls in het bestand blijven staan.

 

5) Blogartikelen/nieuwsberichten

Het blog- of nieuwsgedeelte van je website kan, zeker na een aantal jaar, vrij vol worden. Maar is al die content nog relevant? Worden de berichten überhaupt bezocht? Vaak zitten er tussen al die artikelen een overlap in onderwerp. Waardoor je, niets vermoedend, contentkannibalisme creëert. En dat wil je grotendeels voorkomen.

  • Voeg blogartikelen met een gelijkend onderwerp samen: 1 sterke blog is vaak veel beter dan 5 kwalitatief slechte blogs;
  • Verwijder blogs en nieuwsberichten die echt al jaren oud zijn en geen bezoek meer krijgen.

 

6) Producten/diensten die je niet meer aanbiedt

Wat ik verrassend genoeg vaak zie terugkomen bij verschillende domeinen is het behouden van pagina’s voor diensten of producten die ze nooit meer zullen aanbieden of niet meer willen aanbieden. Met de reden dat die pagina toch nog vrij veel verkeer oplevert, en ze die daarom niet willen verwijderen.

Wow, wacht even. Verkeer is goed, maar relevant verkeer is veel beter. Daarnaast stel je je bezoekers teleur als ze iets willen kopen wat er toch niet lijkt te zijn. Verwijder daarom landingspagina’s die voor je bedrijf niks meer toevoegen.

 

7) Oude/ongebruikte plug-ins

Er zijn gigantisch gratis plug-ins te verkrijgen. En hoewel veel van die plug-ins vrij handig kunnen zijn, is een teveel aan die dingen dodelijk voor je website preformance. Het kan het laden van de pagina’s vertragen en de algehele prestatie belemmeren. In andere woorden: je site wordt enorm traag. Check daarom zorgvuldig welke plug-ins je wel en vooral niet nodig hebt, en verwijder alles wat overbodig is.

SEO A/B testen: hoe werkt dat?

SEO A/B testen is een fijne datagedreven benadering om SEO optimalisaties te beoordelen. Door deze validatie weet jij zeker of de aanpassing op de gehele site voor positieve resultaten zal zorgen. Maar “A/B testen” klinkt voor velen best eng, zeker als het om SEO gaat. En vergis je niet; het is best een ingewikkeld onderwerp. Daarom hoop ik dat onderstaande uitleg je een stuk op weg gaat helpen. Let’s begin. 😉

Lees meer

Zo maak je de beste SEO url structuur

Een ideale SEO url-structuur beschrijft de pagina, zowel voor mensen als voor zoekmachines. Samen met de headings, interne links en de tekst op de pagina gebruikt Google de url van de pagina om te begrijpen waar de content over gaat. Je kunt echt enorm veel dingen aan je website veranderen. Maar als de basis van je site er niet staat als een huis, dan is het erg moeilijk om er iets van te maken. De websitestructuur is zonder twijfel een belangrijk deel van je online succes. Helaas krijgt die website opbouw nooit de aandacht die het verdiend. De beste website structuur is voor elke website anders, dus ik geef je graag wat tips in deze blog.

Lees meer

Breadcrumbs: klein linkje, groot effect

Breadcrumbs zijn een belangrijk navigatie-element. Je maakt hiermee de bezoekers van je website bewust van hun huidige locatie binnen de hiërarchische structuur van een website. Zo hebben breadcrumbs nog wel meer voordelen. Als je het mij vraagt is zo’n kruimelpad onmisbaar op je website, en niet alleen voor SEO.

Lees meer

Zoekintentie: machtig, maar onderschat

SEO gaat niet alleen over het vinden van populaire zoekwoorden en de transformatie van die zoekwoorden naar goede content. Het is veel breder dan dat. Wanneer je geen rekening houdt met de zoekintentie van je zoekwoorden, is je zoekwoordonderzoek veel minder effectief dan je denkt. Daardoor staat de hele strategie die daaruit voort komt, eigenlijk op losse schroeven.

Lees meer

Website snelheid testen: welke tool gebruik je?

De snelheid van je website is belangrijk, dat is een feit. Niemand wil een trage website. Daarom is websitesnelheid een belangrijk onderdeel van elke succesvolle website. Want hoe sneller jouw website, hoe groter de kans op succes. Daarom is het cruciaal om je website te versnellen. Maar voordat je dat kunt doen, moet je weten hoe goed (of slecht) je website presteert; je moet je website snelheid testen. Hoe je dat het beste doet, welke tool je kunt gebruiken en waar je rekening mee moet houden bij het checken van je websitesnelheid leg ik uit in de blog van vandaag. 🙂

 

Lees meer

8 tips om je CTR te verhogen (SEO)

De click-through-rate (CTR) van je organische resultaten verhogen is een behoorlijk belangrijk aspect. Je hebt maar één kans om je bezoeker van Google naar je website te krijgen. Helaas is de CTR voor SEO vaak nog een onderschatte metrics. Want, inderdaad, hoog ranken is belangrijk. Maar als je iemand niet kunt overtuigen om op je zoekresultaat te klikken, wat heb je er dan aan?

Lees meer

Zoekvolume is geen heilige graal

Wanneer je begint met het leren van SEO, begin je vaak met het onderdeel ‘content’. Zo ben ik zelf ook begonnen. Raar is dat niet. Zonder content, geen website. En bij die content word je meteen in de wereld van zoekwoorden gegooid. Het wordt er bijna in gestampt dat zoekvolume super (maar dan écht super) belangrijk is. Wat jaren ervaring later, en veel meer SEO ervaring rijker, kan ik met een gerust hart zeggen dat zoekvolume niet de heilige graal is. Waarom niet? Dat heb ik zo mijn eigen mening over en leg ik graag aan je uit.

Lees meer