Links op je website

10 tips voor de beste Interne Linkstructuur

Interne links zijn enorm belangrijk voor een website. Het zijn signalen die bezoekers wijzen waar ze naartoe kunnen gaan en verbinden de pagina’s van je website tot een samenhangend, functioneel geheel. Is de interne linkstructuur niet op orde, dan heb je kans op hoge bouncepercentages, dalende pagina-autoriteit en een slechte user experience. Er staat dus veel op het spel. In deze blog leg ik je daarom graag uit waarom en hoe je jouw interne linkstructuur optimaliseert voor een betere vindbaarheid en conversie.

 

Wat is een interne link?

Met interne links zorg je ervoor dat elke pagina op de website is gelinkt naar en vanaf een andere pagina. Op deze soorten links heb je alle controle met betrekking tot positie, linktekst en hoeveelheid. Ze staan immers op jouw eigen website.

Je interne links checken kan gemakkelijk via verschillende tools, zoals Ahrefs of Screaming Frog, en zelfs in Search Console.

interne links overzicht in de Search Console

In de Search Console zie je een complete overzicht met de hoeveelheid interne links naar bepaalde pagina’s op jouw website.

 

Hoe belangrijk is een sterke interne linkstructuur?

Er zijn verschillende redenen waarom intern linken van belang is:

  1. Ze geven waarde door van de ene pagina naar de andere, wat ideaal is voor zoekoptimalisatie.
  2. Ze begeleiden bezoekers naar de meest waardevolle, relevante pagina’s, waardoor de user experience stijgt.
  3. Ze sturen het gedrag van bezoekers in de vorm van een call-to-action, wat weer helpt bij conversie-optimalisatie.
  4. Ze verlagen het bouncepercentage van de pagina.

 

Hoe verbeter je de interne linkstructuur?

Nu je begrijpt dat interne links erg belangrijk zijn, help ik je graag met het meest uit je intern linkstrategie te halen. Het optimaliseren van interne links doen je dan ook op verschillende manieren:

1) Geef linkwaarde aan de belangrijkste pagina’s gaan

Linkwaarde geef je alleen mee als je interne do-follow links gebruikt op je website. Hoewel het wel eens een goed idee kan zijn om een no-follow link te plaatsen, is het overgrote deel van de interne links gewoon dofollow.

2) Plaats meer links naar de belangrijkste pagina’s

Hoewel het belangrijk is om ervoor te zorgen dat alle content op je website onderling linkt naar elkaar, betekent dit niet dat je even vaak naar elke pagina moet linken. Het is prima – en zelfs slim – om vaker naar de belangrijkste pagina’s te linken vanaf verschillende andere (relevante) pagina’s.

3) Let op de hoeveelheid links per pagina

Hoe meer links er op een pagina staan, des te minder linkjuice (=linkwaarde) deze link doorgeeft naar de andere pagina.

Plaats je teveel interne links op een pagina, worden ze dus minder waard.

4) Denk na over de ankertekst van de interne link

Door intern te linken met een geoptimaliseerde ankertekst, weten bezoekers precies waar ze op klikken en welke pagina ze gaan bezoeken. De ankertekst hoeft niet exact overeen te komen, maar moet wél zo relevant mogelijk zijn.

5)  Let op de positie van de links

Hoe hoger de link op de pagina wordt geplaatst, hoe relevanter deze zal zijn voor de zoekmachines. Uit eigen ervaring vind ik het belangrijker dat je de link plaatst in de meest relevante alinea.

6) Waak voor broken links en verkeerde redirects

Een ander belangrijk onderdeel van een goede interne linkstructuur is ervoor zorgen dat je Google niet op een dwaalspoor brengt met links die niet meer werken. Je wilt niet dat Google fouten op je site ziet, met name 404-errors die je bezoekers naar een geoptimaliseerde 404-pagina leidt.

De manier om dit te omzeilen is door de broken links simpelweg te verwijderen/vervangen zodat Google geen problemen vind.

Ook voor bezoekers zijn broken links vervelend. Een broken link of verkeerde redirect doet zeker afbreuk aan de effectiviteit van je website.

7) Gebruik absolute links

Je kunt zowel relatieve (/voorbeeld) als absolute links (https://www.nataschabauwens.nl/voorbeeld) gebruiken in je interne linkstrategie. Ik kies er zelf altijd voor om zoveel mogelijk absolute links te gebruiken.

8) Zorg voor een duidelijke navigatie

Een doeltreffende website navigatie is een belangrijke onderdeel van een website. Plaats hier de meest belangrijke pagina’s in. Dit worden automatisch de pagina’s waar de meeste interne links naartoe gaan; ze staan immers op elke pagina.

9) Update de XML sitemap

Met een sitemap kan Google elke pagina van de site vinden door deze te crawlen. Daarom is het verstandig om een sitemap aan te maken en ook geregeld te updaten, zodat Google moeiteloos alle urls vindt en je het crawlbudget verhoogt.

10) Maak gebruik van breadcrumbs

Breadcrumbs zijn een hulpmiddel dat de locatie van de bezoeker binnen de website hiërarchie aangeeft.

 

En, hoe moet het niet?

Een slechte interne linkstructuur levert ook problemen op. Denk hierbij aan:

  • Meerdere links in één bericht naar dezelfde pagina: Eén link is voldoende.
  • Tekst vreemd/onnatuurlijk formuleren om ruimte te maken voor een interne link: Je forceert het echt te veel.
  • Misleidende ankertekst: Maak de linktekst zo relevant mogelijk.
  • Onzichtbare links: Links moeten duidelijk zichtbaar zijn. Geef ze een aparte kleur of onderstreept ze.
  • Linken naar een een pagina waar een redirect op staat: Link altijd naar de juiste URL en niet naar een pagina die zelf geredirect wordt naar een andere pagina.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *