Evergreen Content

Evergreen content: Wat is het?

Contentmarketing is een van de meest effectieve strategieën voor je website. En in zo’n strategie mag Evergreen content niet ontbreken. Niet elk type content zal na verloop van tijd dezelfde waarde behouden. Daarom heb je altijd evergreen content nodig om ervoor te zorgen dat je marketingstrategie over een maand nog net zo effectief is als vandaag de dag.

 

Wat is Evergreen content?

Evergreen content is content die over een langere periode altijd van waarde zal zijn. De content is namelijk altijd relevant, blijft essentieel voor je websitebezoekers, en blijft verkeer genereren.

De naam verraadt het eigenlijk al. Bij Evergreen moet je de link leggen met groen blijvende planten. Die zijn het hele jaar door een aanwinst voor in je tuin; fijn om naar te kijken vooral. Als je dan de vertaalslag maakt naar content en je website, dan kun je je voorstellen dat elke website evergreen content nodig heeft. Niemand wil naar een kale tuin staren. 😉

Herkenbaar content format

Tijdloze content is vaak te herkennen aan een bepaald formaat waar het in geschreven is. Schrijven in deze formaten maakt je content niet automatisch evergreen, maar dit soort formaten zijn gemakkelijker te implementeren in je evergreen content:

  • Tips
  • How-to
  • Lijsten
  • Checklists

Boeken die interessant zijn voor je:

Waarom is Evergreen content belangrijk?

Evergreen content is zo belangrijk, omdat het de potentie heeft om vele maanden of zelfs jaren later verkeer naar je website te genereren. Deze content blijft relevant lang na de publicatiedatum, waarbij het zoekverkeer in de loop van de tijd constant blijft, of zelfs groeit.

Het voordeel aan evergreen content is dat je de tekst niet heel vaak hoeft te updaten. Zo zorg je er vrij effortless voor dat je een constante stroom aan verkeer genereert. Evergreen content is tevens goede content voor het maken van Cornerstone content. De belangrijkste pagina’s van je site zijn ook vaak pagina’s met content die tijdloos is.

Het lastige van evergreen content is dat vaak de meest populaire onderwerpen in je branche al zijn behandeld door andere websites. Dat maakt de concurrentie rond evergreen content vaak wat groter, waardoor je wat meer moeite zal moeten doen om goed te ranken.

 

Evergreen onderwerpen: is dit wel of niet evergreen?

Bepalen of iets evergreen is, hoeft niet zo lastig te zijn. Hieronder geef ik je een aantal voorbeelden. Neem vooral de tijd om voor je eigen website goede onderwerpen te bedenken.

✅ Voorbeelden van goede evergreen onderwerpen:

  • Hoe bak je een brood?
  • Hoe strik je je schoenen?
  • Bezienswaardigheden Tilburg
  • Hoe plak ik een fietsband?

❌ Geen voorbeelden van evergreen onderwerpen:

  • Nieuwsberichten
  • EK uitslag 2020
  • Nieuwste films op Netflix in juli 2021

Boeken die interessant zijn voor je:

Hoe vind je Evergreen onderwerpen?

Het vinden van evergreen onderwerpen is de belangrijk voor het creëren van evergreen content. Zonder onderwerpen, geen tekst. Maar waar begint die zoektocht dan?

1) Zoekwoorden met volume

Wanneer zoekwoorden een groter volume hebben, wil dat zeggen dat er veel vraag is naar dat onderwerp. Doe daarom een grondig zoekwoordenonderzoek om erachter te komen welke relevante zoekwoorden een groot (en dat is vrij relatief) zoekvolume hebben. En zijn er ook zoekwoorden met een wat lager volume te vinden die het hoofdzoekwoord aan kunnen vullen?

2) Neem een kijkje bij de concurrentie

Je hoeft het wiel niet helemaal op nieuw uit te vinden. De kans is groot dat je concurrentie al een aantal evergreen onderwerpen heeft behandeld. Schrijf ze allemaal op.

3) Positieve zoektrend of constante interesse

Een groot zoekvolume an sich zegt niet heel veel. Daarom is het belangrijk om naar de zoektrend te kijken door de jaren heen. Ga altijd voor een onderwerp met een positieve zoektrend (en dus elke maand stijgt), of een constante hoge zoektrend.

 

Hoe schrijf je Evergreen content?

Wanneer je je onderwerp en zoekwoorden hebt gevonden, kun je aan de slag met het schrijven van je tekst. Echter zijn er nog wat zaken waar je rekening mee moet houden:

1. Voorkom aanhakers die trendgevoelig zijn

Hoe meer trendgevoelige onderwerpen je toevoegt aan je evergreen onderwerp, des te vaker je het artikel moet gaan updaten. En dan is het hele idee van evergreen content ook een beetje weg. 😉

2. Voorkom het gebruik van woorden met een tijdsduur

Wanneer je gebruik maakt van jaartallen, of woorden zoals ‘Gisteren’ of ‘Vorige maand’, kan dat voor problemen zorgen. Je zult die teksten altijd moeten aanpassen. En is het onderwerp echt evergreen als er een bepaalde datum aan vast hangt?

3. Up-to-date houden

Hoewel je niet veel hoeft te doen om evergreen content bij te houden, moet je wel zorgen dat deze up-to-date blijft. Er zullen altijd nieuwe bevindingen zijn en nieuwe artikelen geschreven worden die van waarde kunnen zijn voor je evergreens.

 

Evergreen content is niet de enige weg naar succes

Evergreen content is echt wel waardevol, maar dat betekent niet dat je hele website uit evergreen content moet bestaan. 😉  Tijdelijke en actuele content zijn net zo belangrijk. Deze content zijn perfect voor kortetermijncampagnes. Ze zijn ideaal wanneer je in een korte tijd veel verkeer en leads wilt genereren over een specifiek onderwerp.

De beste contentmarketingstrategie omvat een mix van duurzame evergreen artikelen, en meer actuele/tijdelijke artikelen. Door deze twee soorten content te bundelen, heb je een gouden combinatie te pakken.

 

Ps: In deze blog worden affiliate links gebruikt.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *