Von Restorff effect

Hoe val je op met het Von Restorff effect?

Producten of andere objecten die anders zijn ten opzichte van de rest vallen meer op. Gebruik het Von Restorff effect in je voordeel om dat product beter te laten onthouden door je potentiële klant. Wil je weten hoe je dat doet? Lees hieronder dan even verder.

dunning-kruger-effect

Dunning-Kruger effect: Overschat je je vaardigheden niet?

Als je ooit iemand hebt ontmoet van wie zijn prestatie slecht is (op het werk of tijdens je studie), waarbij ze niet alleen geen idee hebben dat hun prestatie zo slecht is, maar ze ook denken dat ze hartstikke goed zijn; dan heb je waarschijnlijk het Dunning-Kruger effect in het echt meegemaakt. Hieronder leg ik […]

cognitieve dissonantie theorie

Cognitieve Dissonantie theorie: van A tot Z

Er is veel onderzoek gedaan naar cognitieve dissonantie, wat enkele interessante en soms onverwachte bevindingen opleverde. Het is een theorie met zeer brede toepassingen, die laat zien dat we streven naar consistentie tussen attitudes en (consumenten)gedrag. Ik leg je uit wat de cognitieve dissonantie theorie inhoudt en hoe je je website of webshop hierop aanpast.

confirmation bias

Confirmation bias: heb je tóch altijd gelijk?

Waar komen je overtuigingen en meningen vandaan? Je gelooft waarschijnlijk oprecht dat je mening rationeel is, onpartijdig en gebaseerd op je ervaring en de informatie die beschikbaar is. Ik moet je dan toch echt teleurstellen, want in werkelijkheid ben je vatbaar voor een lastig probleem dat bekend staat als de confirmation bias.

het Asch experiment

Het Asch experiment: conformiteit en groepsdruk

Het Asch-experiment, onder leiding van Solomon Asch, was een beroemd groepsdruk experiment dat was ontworpen om te testen hoe we reageren op groepsdruk en conformiteit. Wordt de mening en de individualiteit van een proefpersoon beïnvloed door de mening van de groep? Bezwijken we massaal onder groepsdruk?