SEO A/B testen

SEO A/B testen: hoe werkt dat?

SEO A/B testen is een fijne datagedreven benadering om SEO optimalisaties te beoordelen. Door deze validatie weet jij zeker of de aanpassing op de gehele site voor positieve resultaten zal zorgen. Maar “A/B testen” klinkt voor velen best eng, zeker als het om SEO gaat. En vergis je niet; het is best een ingewikkeld onderwerp. Daarom hoop ik dat onderstaande uitleg je een stuk op weg gaat helpen. Let’s begin. 😉

 

Wat is SEO A/B testen?

SEO A/B testen klinkt niet heel gemakkelijk. Maar hé, wat is dat wel? SEO is sowieso altijd een beetje puzzelen. Of, eigenlijk heel veel puzzelen. Daarbij wil je zo’n relevant mogelijk antwoord geven op de zoekvraag, en zo goed mogelijk opvallen tussen andere organische resultaten. Het is een optie om dat met standaard enkelvoudige optimalisaties te doen; zoals je SEO gewend bent te doen. Maar met SEO A/B tests valideer je bepaalde SEO wijzigingen voordat je ze sitebreed doorvoert. Wat een heleboel tijd (en geld) kan schelen. 😉

 

Hoe werkt het?

Het voornaamste doel van A/B testen voor SEO is het vergroten van de ROI. Daarbij kan het verhogen van de rankings, het vergroten van het aantal zoekwoorden op een pagina of het verhogen van de CTR een paar subdoelen zijn.

In vergelijken bij A/B testen voor CRO splits je bij SEO testen niet het aantal bezoekers op, maar het aantal pagina’s. Dat betekent dat je controlepagina’s en alle testvarianten zichtbaar zijn.

Het is vaak nodig om een (business) case te maken voor een SEO A/B test project. Niet alleen om een gedetailleerde hypothese op te stellen, maar soms ook om de business te overtuigen waarom een deel van de site alleen voor jouw kanaal beschikbaar moet zijn. Je werkt hierin ook de impactprognose uit. Hoeveel gaat aanpassing X de website opleveren? Denk hierbij aan traffic, maar ook aan omzet.

 

Twee soorten SEO A/B testen

Er zijn twee opties hoe je SEO testen kunt uitvoeren. SEO split testen is over het algemeen de bekendste, maar het is niet de enige manier.

1) SEO periode test

Bij een SEO periode test vergelijk je een bepaalde periode voor én na de aanpassing op een pagina.

Het voordeel van zo’n test is dat je paginaspecifiek kunt beoordelen of een bepaalde aanpassing in je voordeel heeft gewerkt, of niet. Hierbij bekijk je de verschillen in rankings, vertoningen en aantal kliks.

Echter is het lastig om aan te duiden waar het resultaat door wordt veroorzaakt. Het kan zomaar gebeuren dat Google hun algoritme weer gaat updaten, of dat je seizoenseffecten ervaart.

2) SEO split test

Bij een SEO split test kies je een grote groep pagina’s. Die groep splits je vervolgens in twee groepen, waarbij ze elk ongeveer hetzelfde organisch verkeer opleveren. In de controlegroep pas je helemaal niets aan, terwijl je in de variantgroep je aanpassing doet.

Het is belangrijk dat je alleen soortgelijke pagina’s gaat opsplitsen om een SEO test te beginnen. En dan bedoel ik pagina’s met hetzelfde paginatype en/of paginatemplate. Productpagina’s kun je om die reden erg goed gebruiken. Maar ook categoriepagina’s zijn hier ook geschikt voor.

Door een grote groep pagina’s tegelijk te testen ervaar je geen extra impact van Google updates of seizoenseffecten. Het grote voordeel van SEO split testen is ook dat je heel precies kunt aantonen wat de impact van een wijziging is.

Maar voor zulke split tests zijn er voor SEO altijd pagina’s met veel traffic nodig. Voor wat kleinere websites lijkt deze optie dus niet heel relevant. Ook wanneer je website door CRO gekaapt wordt voor hun eigen A/B testen is het soms lastig om te SEO split testen.

 

SEO A/B test ideeën

Er zijn verschillende aspecten die je kunt A/B testen voor SEO, net als bij CRO. Dat kunnen zowel contextuele, als technische elementen zijn.

  • Aanpassen van meta descriptions of meta titles;
  • Interne links;
  • Headings;
  • Structured data;
  • Web vitals optimalisaties;
  • Client-side vs server side gerenderde content.

 

Wat maakt een SEO test significant?

Afhankelijk van het soort SEO test je doet, analyseer je verschillende statistieken. Een SEO split test is namelijk niet significant als je erg weinig verkeer hebt of de groepen niet gelijk zijn verdeeld. De test heeft de tijd nodig om genoeg bezoekers/kliks te verzamelen.

En als je test een significant verschil aantoont, hoe beoordeel je die dan? Kijk met name naar de volgende statistieken om de impact van je SEO test te bepalen:

  • Aantal klikken (non-branded);
  • Aantal Vertoningen (non-branded);
  • Rankings/posities;
  • CTR;
  • Organische Sessies;
  • Meer/minder rankende zoekwoorden;
  • Omzet/aantal transacties.

 

Zijn er uitdagingen?

SEO testen is nog zo eenvoudig niet. Je moet op een aantal zaken letten. Het kan best een uitdaging zijn een goede SEO test op te zetten. Houd in ieder geval rekening met de volgende punten:

  • Een struikelblok die je kunt ervaren is het CRO kanaal. Dat kanaal zijn vaak bezig met hun eigen A/B testen. Check dus altijd of er een andere CRO testen draaien. Dat heeft namelijk effect op je SEO test resultaten, waardoor je beter geen test kunt beginnen.
  • Wanneer je na de initiële SEO test een positief (of negatief) resultaat hebt gevonden, kun je aan de slag met vervolgtesten. Dat betekent dat je je originele hypothese aan moet passen, en een nieuwe test kunt opzetten.
  • Een kleine wijziging kan een groot effect hebben. Het wijzigen van een standaard title tag kan voor een grote stijging (of daling) in organisch verkeer zorgen. Ga dus met al je testideeën serieus om. Je weet nooit wat eruit komt. 🙂
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *