Afbeelding optimaliseren: seo tips

13 x Afbeeldingen Optimaliseren voor SEO

De world wide web wordt steeds visueler. Visuele informatie is erg belangrijk, ook online. Afbeeldingen vallen op en we zien de afbeeldingen vaak eerder dan de tekst die erbij staat. Je kunt het risico niet nemen om geen afbeeldingen te gebruiken, anders loopt je veel bezoekers mis op je website. Het gebruiken van afbeeldingen alleen in je content is niet voldoende. Je moet ze echt optimaliseren voor het web. Maar wat zijn de best practices voor het gebruik van deze afbeeldingen voor SEO? Ontdek hoe je afbeeldingen kunt optimaliseren voor SEO en hoger kunt ranken met deze 13 toepasbare tips!

 

Je afbeeldingen kunnen worden gevonden op het web in de zoekmachines. Je wilt daarom dat zoekmachines, zoals Google, begrijpen waar de afbeelding over gaat.

Afbeeldingen optimaliseren biedt dan ook veel voordelen: je afbeeldingen zullen sneller laden, je afbeeldingen kunnen hoger scoren in Google en je kunt meer organisch verkeer op je website krijgen.

Het uiteindelijke doel van afbeelding optimalisatie is om bezoekers een moeiteloze ervaring te bieden. Het omvat dus ook het verbeteren van de gebruikerservaring van je afbeeldingen. Het verbetert vooral de kwaliteit van de websitepagina, waardoor deze ook hoger in Google kan komen.

Afbeeldingen optimaliseren is geen gemakkelijke taak dat je in een uurtje doet, maar het is absoluut een goede investering op lange termijn. Plaats afbeeldingen van hoge kwaliteit die snel laden, die SEO-vriendelijk zijn en je zult hoogstwaarschijnlijk meer organisch verkeer krijgen.

De hamvraag is dan ook: Hoe kun je foto’s optimaliseren voor je website?

 

1) Geef je afbeeldingen een passende naam

Geef afbeeldingen een passende, relevante naam. Hiermee verbeter je de positie van je afbeelding wanneer je potentiële bezoeker naar  afbeeldingen gaat zoeken op Google, omdat bestandsnamen een indicatie zijn waar de afbeelding over gaat. Houd je bestandsnamen beschrijvend en duidelijk. Verwijder generieke cijfers en letters in een bestandsnaam zoals DSO004.jpg.

Vervang daarom die standaard, automatisch gegenereerde namen zoals ‘DSO004.jpg’ bestandsnamen door meer beschrijvende titels zoals “ijskoffie-jumbo.jpg” of “korte-rode-jurk.jpg”.

 

2) Gebruik beschrijvende alt teksten

Alt teksten gebruiken is enorm belangrijk om hoog te scoren in de zoekresultaten voor afbeeldingen. Want zoekmachines kunnen veel, maar geen afbeeldingen lezen. Dat betekent dat ze niet kunnen ‘zien’ wat er op de afbeelding staat. Een alt tekst lost dit probleem op en laat zoekmachines de afbeelding interpreteren.

Wat is een alt tag?

Een alt tekst, ook wel alt tag of alt attribute genoemd, is de tekst die wordt toegevoegd aan een afbeelding wanneer de afbeelding niet kan worden geladen en niet wordt weergegeven. Het zijn speciale HTML-kenmerken die communiceren wat er op de foto staat aan de zoekmachines.

Alt-tags worden gebruikt om de afbeelding te beschrijven. Het zorgt ervoor dat de afbeelding nog steeds zijn boodschap overbrengt.

Alt-attributen moeten zowel beschrijvend als nuttig zijn. Ze moeten voldoende informatie bevatten voor mensen die de afbeeldingen niet kunnen zien om te begrijpen waar de afbeelding voor staat.

Ze verschijnen ook wanneer je afbeelding om een of andere reden niet kan worden weergegeven, bijvoorbeeld door een slechte internetverbinding.

Hoe optimaliseer je een alt tekst?

Hoewel alt teksten beschrijvend moeten zijn, moeten ze ook kort zijn. Dus gebruik geen volledige zinnen of hele paragrafen.

Alt-tags zijn een geweldige plek om gerelateerde zoekwoorden te plaatsen die je van te voren hebt bepaald met een diepgaand zoekwoordonderzoek. Als je relevante zoekwoorden in een alt text plaatst voor SEO bij relevante content rondom die afbeelding, helpt dit bij je online vindbaarheid.

Maar overdrijf niet…

Sommige mensen maken misbruik van alt-tags en stoppen ze vol met exact matchende zoekwoorden. En ze doen dat bij alle afbeeldingen op de pagina, ook als deze niet relevant is voor het zoekwoord. Hier bereik je niks mee helaas.

 

3) Plaats afbeeldingen in de buurt van relevante tekst

Zoekmachines bepalen ook de relevantie en inhoud van je afbeeldingen op basis van de context van al het andere wat er rond staat, inclusief je tekst, paginatitel, pagina-URL of andere afbeeldingen.

De afbeelding moet je artikel aanvullen en relevant zijn. Je plaatst de afbeelding dan ook in de meest relevante alinea en op pagina’s die relevant zijn voor het onderwerp van de afbeelding.

Het moet het onderwerp van de tekst weerspiegelen of een illustratie van informatie in het artikel zijn. Dit is belangrijk om de afbeelding beter te laten ranken in Google.

Daarom is het misschien niet altijd een goed idee om willekeurige afbeeldingen toe te voegen om de verhalen wat meer pit te geven. Ze moeten wel een toegevoegde waarde hebben. 😉

 

4) Kies het beste bestandstype

Je hebt drie verschillende bestandstypes voor afbeeldingen waar je uit kunt kiezen: .PNG, .JPG en .GIF.

  • PNG’s produceren foto’s van hogere kwaliteit, maar hebben een grotere bestandsgrootte.
  • JPG’s hebben een lagere kwaliteit, maar zijn over het algemeen wel kleiner van formaat.
  • GIF’s worden gebruikt voor geanimeerde afbeeldingen, maar zijn vaak ook vrij groot.

 

5) Afbeeldingen comprimeren: klein, kleiner, kleinst

Afbeeldingen zijn vaak de belangrijkste reden waarom een website traag is. Je moet dus een optimale afbeeldingsgrootte gebruiken zonder dat dat ten koste gaat van de kwaliteit.

De grootte van de afbeelding kan rechtstreeks invloed hebben op de laadtijd van de pagina, daarom is het een van de belangrijkste elementen.

Gebruik dus geen resolutie van 1500 x 1500 pixels als je deze grootte niet gebruikt. Gebruik alleen de resolutie die nodig is voor de ruimte die de afbeelding inneemt in de tekst.

Want hoe hoger de resolutie en afbeeldingsgrootte, des te langer de pagina laadt,waardoor je waardevol websiteverkeer verliest.

Het formaat van je afbeelding wijzigen is daarom een van de belangrijke dingen die je moet doen om de totale grootte van de afbeelding die je uploadt te verkleinen.

Bij het comprimeren of verkleinen van de afbeelding, kun je de png, gif of jpg verkleinen zonder kwaliteitsverlies.

Hoe comprimeer je een afbeelding?

Als je je afbeeldingen met Photoshop bewerkt, kun je de optie “Save voor web” gebruiken. Deze optie optimaliseert je afbeelding voor online gebruik, met alleen webvriendelijke kleuren in je afbeelding.

Maar er zijn ook genoeg plugins die je helpen om de grootte van de afbeelding te verkleinen. Plugins verwijderen aanvullende informatie en comprimeren je afbeeldingen zonder verlies van kwaliteit. Zo is ShortPixel een geweldige plugin vergeleken met andere plug-ins.

Je kunt ook hulpmiddelen gebruiken, zoals ImageResize of TinyPNG gebruiken.

 

6) Gebruik schema (voor recepten, producten en video’s)

Voor degenen die dingen naar een heel nieuw niveau willen tillen, kun je gestructureerde gegevens implementeren via schema markup.

Gestructureerde gegevens helpen zoekmachines de relatie te begrijpen die verschillende elementen hebben met een specifiek stuk inhoud.

Als je gestructureerde gegevens aan je afbeeldingen toevoegt, helpt dat zoekmachines de afbeelding nog beter te begrijpen.

Dus als je gestructureerde product- of videogegevens op je website implementeert, krijg je er mogelijk een betere vindbaarheid voor terug.

 

7) Lazy loading

Lazy loading vertraagt het laden van afbeeldingen die niet direct op de pagina nodig zijn. De afbeelding die niet zichtbaar is voor de bezoeker, wordt later geladen wanneer de gebruiker door de pagina heen scrolt en de afbeelding daadwerkelijk zichtbaar wordt.

Als je bezoeker dus nooit scrollt, wordt een afbeelding die niet zichtbaar en dus nooit geladen.

Lazy loading biedt een groot voordeel voor webshops. 🙂

Voor een e-commercebedrijf dat honderden productafbeeldingen op een pagina laadt, kan lazy loading een aanzienlijke verbetering in laadtijd  opleveren en tegelijkertijd het bandbreedteverbruik verminderen.

Een goed voorbeeld van lazy loading is Pinterest of Google afbeeldingen.

 

8) Gebruik bijschriften/captions waar nodig

Plaats in het bijschrift een beschrijving waarvan jij denkt dat je bezoekers het nuttig zullen vinden.

Bezoekers hebben namelijk de neiging om de bijschriften te lezen. Dit verhoogt op zijn beurt weer de duur van het bezoek op de pagina.

Maar onthoud; niet elke afbeelding heeft een bijschrift nodig.

 

9) Gebruik responsive afbeeldingen

Responsieve afbeeldingen voor mobiele schermen zijn cruciaal voor je SEO. Als je afbeeldingen niet responsive zijn, zal dit de mobiele user experience van je bezoekers verpesten en zal het bouncepercentage van je webpagina aanzienlijk stijgen.

 

10) Gebruik zo min mogelijk stockfoto’s

Elke pagina van je website, inclusief je blogberichten, heeft een unieke afbeelding nodig die is afgestemd op het onderwerp van de pagina.

Hoeveel je een stockfoto ook optimaliseert, het kan nooit concurreren met een geoptimaliseerde originele afbeelding.

Waarom? Omdat te veel websites dezelfde afbeelding gebruiken.

Als de stockfoto die je gebruikt hetzelfde is als een stockfoto die je bezoeker op een andere pagina heeft gezien en met die website of bedrijf een negatieve ervaring had, projecteren ze diezelfde ervaring op jouw merk. En dat vermindert het vertrouwen in jouw merk. Terwijl je helemaal niks met dat andere bedrijf te maken hebt.

Daarnaast valt je stockfoto niet op tussen de andere afbeeldingen in de zoekresultaten.

Dus gebruik eigen foto’s en afbeeldingen die bij je tekst passen. Je kunt ook illustraties gebruiken, zoals grafieken en diagrammen.

 

11) Gebruik alleen vrij te gebruiken of legaal gekochte afbeeldingen

Geloof het of niet; waar je je afbeelding vandaan tovert, is belangrijker dan de afbeelding die je uiteindelijk kiest.

Je moet er zeker van zijn dat de afbeeldingen die je gebruikt legaal gekocht of vrij te gebruiken zijn.

Het verkeerd gebruiken van een afbeelding waarvoor je geen toestemming hebt, lijkt misschien een onschuldig, maar de gevolgen kunnen enorm zijn – en de kans is groot dat je uiteindelijk betrapt wordt, met als gevolg hoge boetes.

 

12)  Gebruik niet te veel afbeeldingen

Dit is belangrijk voor zowel de website als de gebruikerservaring. Te veel afbeeldingen vertragen je website aanzienlijk en verhogen de kans op een slechte user experience, vooral op mobiele apparaten.

 

13) Upload/gebruik afbeeldingen niet groter dan nodig

Ik zie het vaak voorkomen; afbeeldingen die geupload worden in een erg groot formaat, terwijl de hoogte en breedte daarna wordt aangepast naar een postzegelformaat. Waarom zou je dan die afbeelding zo groot uploaden of gebruiken? Het neemt alleen maar kb’s, of nog erger, mb’s in beslag op de pagina. Je CMS zorgt er soms voor dat er meerdere formaten geüpload worden; kies dan het kleinst mogelijke formaat die past bij de wensen van de plek van de afbeelding. Denk van te voren dus na waar je de afbeelding voor gaat gebruiken.

8 antwoorden
  1. Marc
    Marc zegt:

    Hi Natascha, ik wil graag wat vragen over het wijzigen van de bestandsnaam van een afbeelding op je website wilt wijzigen om beter gevonden te worden.
    Is er een maximale tekst lengte als bestandsnaam voor een afbeelding aan te bevelen? Of maakt dat niet zoveel uit?

    Beantwoorden
    • Natascha
      Natascha zegt:

      Goede vraag Marc! Technisch gezien is er geen maximum, maar ik ben wel een voorstander van maximaal een vijftal woorden, wat gemakkelijk moet lukken wanneer je alleen zelfstandige naamwoorden gebruikt en alle voorzetwoorden en lidwoorden weglaat. Met een vijftal woorden voorkom je dat je gaat overoptimaliseren en zorg je ervoor dat het niet spammy overkomt.

      Beantwoorden
  2. Machteld Detmers
    Machteld Detmers zegt:

    Hai Natascha, ik verander in Yoast (zit gekoppeld aan mijn website) bij het kopje Title de tekst van de foto in iets dat relevant is. Als ik vervolgens in google zoek op die specifieke woorden dan komt de foto wel naar boven ergens. Maar als ik die foto dan wil opslaan via rechter muisknop: save as, dit doe ik om te checken wat google ziet als de bestandsnaam)dan geeft ie toch weer de oude bestandsnaam weer. Wat is nu wel of niet de bestandsnaam van die foto? En waar verander ik die dan ten gunste van de SEO? Is het geven van een title in Yoast voldoende? Of moet er toch iets anders?

    Beantwoorden
    • Natascha
      Natascha zegt:

      Title is iets anders dan de bestandsnaam van je afbeelding. De bestandsnaam moet je aanpassen voordat je het bestand upload naar wordpress. DS9008.jpg verander je eerst op je eigen computer naar een relevante naam. De title is totaal iets anders. De title verschijnt wanneer je op een websitepagina over de afbeelding hovered. Net als de alt-tag doe je er dus goed aan om die in te vullen. Succes!

      Beantwoorden
  3. Marieke
    Marieke zegt:

    Hoi Natascha, je geeft aan dat je generieke cijfers moet verwijderen bij afbeelding naam. Geldt dit ook voor artikelnummers bij een product? Als iemand op merknaam + artikelnummer zoekt zou het toch juist beter zijn als het artikelnummer ook in de afbeeldingnaam naar voren komt? Groetjes Marieke

    Beantwoorden
    • Natascha
      Natascha zegt:

      Voor producten zou je inderdaad het artikelnummer wel in de bestandsnaam kunnen gebruiken, zeker als je weer dat je klanten die gebruiken om een product te zoeken. Voor alle niet-relevante cijfers geldt inderdaad dat je die beter kunt verwijderen, maar een artikelnummer kan relevant zijn.

      Beantwoorden
    • Natascha
      Natascha zegt:

      Als je de meta beschrijving en meta title bedoelt, dan ja. Ze geven net, als een aantal andere factoren, context aan je pagina. Ze zijn echter het belangrijkst in de zoekresultaten. Dat is de plek waar ze te zien zijn en je mensen kunt overtuigen om door te klikken naar je website.

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *