Zero volume zoekwoorden strategie

Zero volume zoekwoorden: overhyped of handig?

Moet je je alleen richten op zoekwoorden met een hoog zoekvolume? Nee. Zoekwoorden met een laag volume, maar ook zero volume zoekwoorden kunnen ongelooflijk waardevol zijn voor een website. Juist zoekopdrachten met geen volume kunnen om een ​​aantal redenen bijzonder waardevol zijn: ze hebben minder concurrentie, ze richten zich op de juiste doelgroep en ze genereren verkeer.

 

Wat zijn zero volume zoekwoorden?

Zero volume zoekwoorden zijn zoekopdrachten waar geen volume op lijkt te zitten. Maar dat betekent niet dat dat ook zo is, of ze helemaal onbruikbaar zijn.

Een deel van de Google-zoekopdrachten is elke dag nieuw. Een erg groot percentage van alle longtail zoekopdrachten hebben een volume van 0. Het is daarom logisch om ook zoekwoorden met geen volume te gebruiken.

Zoekwoorden met hoge volumes hebben erg veel concurrentie. Het kost veel tijd en geld om een goede organische positie te bereiken. Daarom is het verstandig om je ook op gemiddelde of lage volumes te focussen. Zoekvolume is niet de enige of de beste indicatie voor het schrijven van content.

De kracht van het volgen van een zero volume-strategie is dat jouw content informatiever is, meer problemen oplost, of bezoekers meer helpt dan andere content.

 

Is een zero volume strategie wel een goed plan?

Zoals wel vaker bij SEO zijn de meningen best verdeeld.

Ik vind de zero volume zoekwoordenstrategie niet iets nieuws. Als je kwalitatief goede en informatieve content hebt, dan wordt je op allerlei relevante zoekwoorden gevonden; zowel hoge concurrende volumes als lagere volumes. Dus ook op de in de tools aangegeven nul-volumes.

Google is door de jaren heen beter geworden in het begrijpen van de nieuwe zoekopdrachten en de context ervan. Als je dus goede human first seo content hebt, dan zal je ook op zero volume zoektermen gevonden worden.

 

Hoe moet het dan niet?

Er kan juist ook veel mis gaan als je de zero volume strategie niet op de juiste manier toepast. Je wilt geen kostbare tijd, energie en budgetten verspillen aan iets wat niet werkt.

  • Ga niet maximaal inzetten op alleen 0-volume zoekwoorden.
  • Ga geen zoekwoorden/onderwerpen verzinnen uit onderbuikgevoel.

De zero volume-strategie betekent niet dat je opeens los kunt gaan met allerlei woorden en combinaties. Zonder data-onderbouwing of gericht onderzoek ben je verkeerd bezig. 🙁

 

Hoe gebruik je de zero volume zoekwoorden het best?

Je gebruikt zoekwoordvolume vaak om uit te rekenen hoeveel verkeer je gaat krijgen. Dat gebruik je vervolgens weer om te beslissen waar je content over gaat maken. Hier zijn lage volumes en zero volume zoekwoorden ook waardevol, ondanks dat je bij het optellen van maandelijkse zoekvolumes voor al die zoekopdrachten, je een totaal van 0 zou krijgen.

Maar in de realiteit zijn zero volume zoekwoorden vaak niet echt ‘nul’. Cumulatief bij elkaar opgeteld, komt daar soms heel wat verkeer uit. Als je het goed doet in ieder geval. 🙂

1) Als aanvulling op bestaande of nieuwe teksten

Je gebruikt nul-volumes op de meest veilige manier als je ze gebruikt in aanvulling op je huidige content.
Je wilt dus niet voor elk minuscuul zoekwoord een aparte tekst maken. Schrijf daarom een informatieve pagina over een overkoepelend onderwerp in plaats van een heleboel thin content pagina’s met 1 alinea aan tekst.

2) Gebruik data uit de search console

Wanneer je de search console sorteert op pagina niveau, zie je voor welke zoekwoorden deze url gevonden wordt. Je vindt hier een heleboel informatie over je echt bezoekers. De zoekopdrachten die je hier vindt zijn daarom ook erg relevant voor je website. Ze hebben daarnaast al overeenkomsten met de zoekintentie van de bestaande pagina.

  1. Onderzoek voor je zero volume strategie welke zoekopdrachten weinig kliks en vertoningen krijgen. Kun je uit die hele lijst een gemeenschappelijk onderwerp halen? Maak daar dan een nieuwe alinea over. Vind je hier veel individuele vragen terug? Verwerk die in de bestaande alinea’s op de pagina.
  2. Selecteer alleen zoekwoorden die echt relevant zijn voor je pagina. Een pagina rankt vaak op meer termen die eigenlijk niet of beter bij een andere pagina passen.

3) Onderzoek Automatisch aanvullen in Google

Deze zoekwoordenlijst bestaat uit verschillende zoekvolumes. Maar juist daarom is dat Automatisch aanvullen zo’n goede toevoeging: je ziet het complete plaatje. Dit zijn zoekonderwerpen waar je op dezelfde pagina meer informatie over kunt geven.

Automatisch aanvullen in Google

4) Op zoek naar nul-volume in tools

Zero volume zoekopdrachten zijn vaak longtail zoekwoorden en zeer specifiek, maar zoekwoordentools kunnen vaak geen gegevens over de zoekvolumes leveren. Dat kan door meerdere redenen gebeuren. Soms is de tool is niet up-to-date, maar vaker ontstaat het probleem omdat een groot deel van de zoekopdrachten hartstikke nieuw is.

5) Gebruik Google Trends

Waar op het ene moment nog geen volume is, kan dat later nog komen. Vaak gebeurd dat geleidelijk, denk maar aan informatie over het kopen van zonnepanelen. Maar soms zorgt de marktontwikkeling of het nieuws ervoor dat een bepaald onderwerp opeens piekt in populariteit. Beiden zijn interessant om in je contentstrategie te verwerken.

Google trends: gestegen populariteit voorbeeld

6) Haal input bij je eigen klanten

Jouw klanten zijn ook voor je contentstrategie super waardevol. Welke problemen hebben ze? Welke vragen hebben ze? Vraag daarom af en toe bij je klantenservice deze input op, of houd zelf de vragen bij die je krijgt van je klanten. Grote kans dat daar een aantal vragen tussen zitten die vaak opnieuw gesteld worden. En dat zijn juist de zoekvragen die de beste aanvulling zijn op jouw content.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *