Hoe kom je hoger in Google?

Hoe hoog sta ik in Google?

Hoe hoog je in Google staat, oftewel je zoekmachinepositie, is een belangrijk aspect van online zichtbaarheid en vindbaarheid. Wanneer je op zoek gaat naar informatie, producten of diensten, gebruik je meestal zoekmachines zoals Google. Je potentiële klanten doen dat natuurlijk ook. Een van je doelen zou dus ook moeten zijn om hoog in de zoekresultaten te verschijnen, liefst op de eerste pagina. Maar hoe weet je dan hoog je in Google staat?

 

Hoe ontdek ik waar ik in Google sta?

Je kunt controleren hoe hoog je voor specifieke zoekwoorden staat in Google door gebruik te maken van verschillende methoden en tools. Dit zijn enkele manieren om je zoekmachinepositie te controleren, al is de ene methode wel wat beter dan de ander. 😉

1) Gewoon even Googlen

Het lijkt de eenvoudigste manier om je positie in Google te controleren door de zoekmachine zelf te gebruiken. Je typt gewoon het zoekwoord of de zoekwoordcombinatie waarin je geïnteresseerd bent in de zoekbalk van Google en bekijk waar je website verschijnt in de zoekresultaten.

Echter zou ik dit nooit aanraden. Houd er rekening mee dat de resultaten kunnen variëren op basis van je locatie en zoekgeschiedenis. Dit is niet de meest betrouwbare manier om je rankings te checken. Je eigen gepersonaliseerde algoritme kan je zoekresultaten zodanig beïnvloeden dat het resultaat positiever lijkt dan eigenlijk het geval is.

2) Zoeken in incognitomodus

Gebruik je browser in de incognitomodus om zoekresultaten te bekijken zonder de invloed van je persoonlijke zoekgeschiedenis. Dit geeft je een beter idee van hoe je website presteert.

Ook hiermee krijg je niet helemaal een zuiver resultaat, maar krijg je wel een iets beter idee hoe je ervoor staat. Ook deze methode zou ik niet aanraden.

3) Google Search Console

Google Search Console is een gratis tool van Google die je helpt je zoekprestaties bij te checken. Je kunt het gebruiken om te zien voor welke zoekwoorden je website wordt weergegeven en op welke positie. Deze informatie kan je helpen bij het optimaliseren van je content.

Vergeet niet dat deze posities gemiddeld zijn op basis van de gekozen periode, en waarbij de hoogste positie voor je site wordt gebruikt wanneer deze is weergegeven in zoekresultaten. De positie voor een zoekwoord wordt dus alleen geregistreerd als dat zoekwoord een vertoning genereert. Dit geeft dus ook een vrij gepersonaliseerd en onvolledig beeld, maar wel een goede indruk hoe zichtbaar je bent voor je daadwerkelijke (potentiële) bezoekers.

3) SEO-tools

Er zijn tal van SEO-tools beschikbaar waarmee je je zoekmachinepositie kunt volgen. Populaire opties zijn Ahrefs, SEMrush, Moz, Accuranker of Kwfinder van Mangools Deze tools bieden gedetailleerde informatie over je zoekposities, inclusief historische gegevens en concurrentieanalyse.

Houd er rekening mee dat de meeste tooling niet gratis zijn. Je krijgt er echter wel een heleboel waardevolle informatie voor terug. Je kunt de geschiedenis door de jaren heen bijhouden en de absolute posities van je zoekwoorden zien, zonder enige invloed van een gepersonaliseerd algoritme. Dit is een goede manier om je rankings te checken.

Voorbeeld van een SEO tool waarbij je de organische posities kunt zien.

Voorbeeld van een SEO tool (Mangools) waarbij je de organische posities kunt zien.

 

Hoe weet je welke zoekwoorden je moet checken?

Een pagina wordt gevonden op meerdere zoekwoorden. Dat kunnen er, als je het goed doet, duizenden zijn. Om een goed beeld te krijgen hoe je pagina het doet is het handig om te weten welke organische posities je in de gaten moet houden.

  • Je doet een zoekwoordonderzoek om erachter te komen op welke zoektermen je gevonden wilt worden.
  • Vaak zijn dat zoekwoorden met een wat groter zoekvolume. Het is veel fijner, maar ook moeilijker, om een hogere positie in Google te hebben van een zoekwoord met een zoekvolume van 10.000 dan van 10. Een zoekwoord met een groter volume zorgt in veel gevallen voor meer websiteverkeer.
  • Vaak zijn dat zoekwoorden met een zoekintentie die overeenkomen met het doel van de pagina.
  • Branded zoekwoorden (zoals bijvoorbeeld je merknaam) staan vrijwel altijd bovenaan in Google. Nonbranded zoekwoorden (zoals bijvoorbeeld ‘plafond opbouwspot wit’) zijn veel lastiger te positioneren, en zijn daarom vaak belangrijker om in de gaten te houden.
  • Je kunt in Google Search Console zien op welke zoektermen je echte bezoekers gebruiken om te website bezoeken en/of met welke zoektermen je in Google verschijnt. Zo zie je meteen welke zoekwoorden voor je doelgroep interessant zijn. Dit zijn alleen de zoekwoorden waar je al organisch op rankt. Je hebt een zoekwoordonderzoek nodig om te ontdekken welke zoekwoorden je nog mist.
  • Check met een SEO tool op welke zoekwoorden een specifieke pagina rankt. Hiermee krijg je een beeld met welke zoekwoorden je pagina in Google rankt en met welke positie.

 

Waarom is de hoogte van je organische posities belangrijk?

Hoe hoger je in de zoekresultaten van Google staat, hoe meer mensen je website zullen zien wanneer ze relevante zoekopdrachten zoeken. Het vergroot je online zichtbaarheid, waardoor je een groter publiek kunt bereiken. Een goede ranking zorgt met name voor meer klikken op je website. Dit resulteert in meer organisch verkeer, wat kan leiden tot een grotere betrokkenheid bij je content en potentiële klanten.

Bij het controleren van je zoekmachinepositie is het belangrijk om echt geduldig te zijn en te begrijpen dat resultaten kunnen variëren. Ze worden beïnvloed door tal van factoren, waaronder je locatie, de gebruikte zoekwoorden en de concurrentie in je niche. Het is handig om regelmatig je positie te monitoren en deze informatie te gebruiken om je SEO-strategie te verbeteren.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.