seo url structuur

Zo maak je de beste SEO url structuur

Een ideale SEO url-structuur beschrijft de pagina, zowel voor mensen als voor zoekmachines. Samen met de headings, interne links en de tekst op de pagina gebruikt Google de url van de pagina om te begrijpen waar de content over gaat. Je kunt echt enorm veel dingen aan je website veranderen. Maar als de basis van je site er niet staat als een huis, dan is het erg moeilijk om er iets van te maken. De websitestructuur is zonder twijfel een belangrijk deel van je online succes. Helaas krijgt die website opbouw nooit de aandacht die het verdiend. De beste website structuur is voor elke website anders, dus ik geef je graag wat tips in deze blog.

 

Hoe ziet een goede SEO url-structuur eruit?

Niet alle websites gebruiken dezelfde url-structuur. En dat is helemaal oké. Wat voor jouw concurrenten goed werkt, hoeft niet voor je eigen website te werken. De url-structuur van een website hangt namelijk af van de unieke behoeften van de website, je producten, je doelgroep en een grote portie logica. Het is dus slim om goed over de url structuur na te denken. Zo zijn er een aantal basisprincipes waar je rekening mee moet houden.

1) Let op hiërarchie

Url-structuren kunnen verschillen, afhankelijk van het doel van de site. Het is belangrijk om rekening te houden met de hiërarchie tussen de url categorieën. In een goede url structuur begin je vaak met de meest brede categorieën. Elke url categorie die daarna komt is steeds een stukje specifieker.

✅ Doe dit: www.domein.nl/laptops/apple/
❌ Doe dit niet: www.domein.nl/grillpannen/pannen/

Een andere manier om dit te benaderen is om te kijken naar hoe belangrijk bepaalde pagina’s zijn t.o.v. andere pagina’s. Is categorie X even belangrijk als categorie Y? En is dat ook zo in de toekomst? Met name dat laatste wordt ook wel eens over het hoofd gezien.

Het uitwerken van zo’n hiërarchie doe je vaak met een boomstructuur. Hiermee teken of schrijf je de verschillende categorieën uit. Zo zie je meteen of je structuur logisch en duidelijk genoeg is.

2) Gebruik korte urls

Korte urls zijn makkelijker te delen, of dat nu in een nieuwsbrief is, of op social media. Daarnaast zijn korte urls in een SEO url structuur de beste keuze als je het overzicht wilt bewaren.

✅ Doe dit: www.domein.nl/dier/vogel/ekster/
❌ Doe dit niet: www.domein.nl/wildernis/dieren/gevogelte/nederland/noord-brabant/tilburg/tilburg-noord/ekster

3) Gebruik zoekwoorden

De url beschrijft waar de pagina over gaat. Dan is het vaak handig om je zoekwoord erin te verwerken. Maar hou het vooral subtiel. Ga vooral niet overal je zoekwoorden in spammen.

✅ Doe dit: www.domein.nl/zonnebrillen/dames/rond/
❌ Doe dit niet: www.domein.nl/zonnebrillen/dames-zonnebrillen/ronde-zonnebrillen/

4) Vermijd overbodige tekens en woorden

Zorg ervoor dat de url van je site leesbaar blijft. Gebruik daarom geen lidwoorden, rare tekens (behalve het liggend streepje – dan), en vermijdt hoofdletter. Plaatst ook zeker geen getallen of jaartallen in de urls. Grote kans dat je die om de zoveel tijd moet aanpassen naar een nieuwe jaartal en dan is er eigenlijk geen einde meer aan het aantal redirects dat je moet doorvoeren.

✅ Doe dit: www.domein.nl/tips-tricks-onderwerp-x/
❌ Doe dit niet: www.domein.nl/2022_tips_&_tricks/

Boeken die interessant zijn voor je:

5) Vermijd zinloze lagen

Soms worden er wel eens tussenpagina’s gemaakt, omdat die het onderwerp zouden overkoepelen. Maar vaak zijn die tussenpagina’s overbodig.

✅ Doe dit: www.domein.nl/tassen/burkeley/
❌ Doe dit niet: www.domein.nl/tassen/merken/burkeley/

In dit voorbeeld zou de tussencategorie “merken” bijna geen functie hebben. Bezoekers moeten hierdoor een extra pagina verder klikken om naar de bestemmingsurl te komen. Zowel voor UX als SEO is dit dus geen handige zet. Wees dus selectief op welke url categorieën je wel, en niet, wilt gebruiken.

6) Houd het consistent

Soms bestaat een website uit meerdere talen subfolders of een extra zakelijke subfolder voor alle zakelijke klanten. Hoewel de doelgroepen hier soms wel eens kunnen verschillen, is het vaak toch beter om de url structuur over verschillende subfolders heen gelijk te houden.

Op het gebied van SEO haal je daar niet veel voordeel uit, maar voor het onderhoud, de werkwijze, en maken van CMS richtlijnen tussen teams maakt een consistente url structuur het leven wel een stuk makkelijker.

✅ Doe dit: www.domein.nl/energie/stroom + www.domein.nl/zakelijk/energie/stroom
❌ Doe dit niet: www.domein.nl/stroom + www.domein.nl/zakelijk/energiebron/stroom

7) De navigatie is niet leidend

De url structuur en de website navigatie kunnen 1 op 1 op elkaar afgestemd zijn, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Een navigatie op een website is een levend component. Door de jaren heen passen content managers en CRO marketeers de navigatie aan. De url structuur wil je dan niet constant mee veranderen.

Daarom vind ik de url structuur, en niet de navigatie, leidend. De structuur moet goed blijven werken, in welke vorm je de navigatie ook giet.

8) Houd de breadcrumb in de gaten

In bepaalde content systemen hangt de breadcrumb vast aan de url structuur die je bedenkt. Dat kan erg handig zijn, maar ook tegen je werken als de url structuur niet helemaal logisch is. Met de breadcrumb wil je naar voorgaande en algemenere pagina’s gaan. De hiërarchie in je url structuur moet daarom echt kloppen.

9) Zorg dat alle neuzen dezelfde kant op staan

Een website wordt vaak bewerkt door meerdere personen. Bij grotere bedrijven werken er vaak verschillende collega’s aan verschillende paginagroepen. Dat zijn stakeholders met verschillende belangen. Bij het maken van een nieuwe url structuur kunnen de meningen tussen die collega’s botsen. Het is dan aan jou om een goede oplossing te bedenken.

Je staat als SEO specialist daarnaast tussen de bezoekers en je stakeholders in. Je wilt dat alle wensen van je stakeholders worden vervult, maar de behoefte van de bezoekers is ook belangrijk. De url structuur moet gewoon zo logisch mogelijk zijn.

Zijn bepaalde url categoriën wel nodig? Is de volgorde wel begrijpelijk? Je maakt een website immers voor je toekomstige klant, en niet omdat een bepaalde (overbodige) map in het CMS handig is om mee te werken en alleen om die reden zou moeten blijven bestaan.

 

Ps: In deze blog worden affiliate links gebruikt.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *