Het succes van psychologie op Black Friday

In Amerika zorgt Black Friday voor een chaos van duwen, rennen en trekken om dat ene koopje binnen te halen. De Black Friday hype is al even naar Nederland overgewaaid, en ook wij zien dat gedrag terug; gelukkig in veel mindere mate… Maar waar komt dat gedrag vandaan? Wat is het succes van psychologie tijdens Black Friday? En hoe gebruik je dat in je voordeel voor je eigen marketing?   Lees meer

Breadcrumbs: klein linkje, groot effect

Breadcrumbs zijn een belangrijk navigatie-element. Je maakt hiermee de bezoekers van je website bewust van hun huidige locatie binnen de hiërarchische structuur van een website. Zo hebben breadcrumbs nog wel meer voordelen. Als je het mij vraagt is zo’n kruimelpad onmisbaar op je website, en niet alleen voor SEO.

Lees meer

Zo schrijf je de beste Microcopy

Als je een geweldige gebruikerservaring/UX op een website wilt creëren, zijn er een heleboel zaken waar je rekening mee moet houden; denk aan het kleurenschema, de navigatie, of de funnels. Maar er is nog een ander onderdeel wat een grote impact kan hebben. Ja, ja, ik heb het in de blog van vandaag inderdaad over Microcopy.

Lees meer

Waarom is Netflix zo succesvol?

Netflix is al jaren een krachtig platform als het gaan om het kijken van films en series. Maar hoe zorgt Netflix er voor dat ze nog steeds elk jaar groeien t.o.v. van hun concurrenten. Hoe overtuigt Netflix hun doelgroep om klant te worden en maandelijks voor hun aanbod te betalen, en wellicht nog belangrijker, die klanten ook te behouden maand na maand? Hoe beïnvloedt Netflix jou om klant te blijven? Dit is de #breinverleiding van Netflix.

Lees meer

De kracht van Chunking op je Geheugen

Ons leven bestaat uit een heleboel informatie. Een deel van die informatie is gemakkelijk te begrijpen en te onthouden; een deel ervan is dat niet. Het verschil zit hem vaak in de manier waarop de informatie wordt gepresenteerd en onthouden. Chunking is een manier om dat proces te vereenvoudigen. Lees verder om te ontdekken wat chunking is, en hoe chunken je geheugen kan verbeteren.

Lees meer

Hobson’s choice en Hobson+1: Hoe kies je?

Hoe beïnvloedt het aantal opties de keuze die je maakt? Of is geen keuze beter? De Hobson’s Choice en Hobson+1 effect sturen je beslissing, en ik leg je uit hoe.

Lees meer

Microsoft Clarity – van installatie tot data

Microsoft heeft een nieuwe tool gelanceerd: Clarity. Microsoft Clarity is een gratis tool, met om en nabij dezelfde features als Hotjar (bijvoorbeeld recordings en heatmaps). Naast deze functies heeft Clarity een interessant dashboard met een aantal features die ik nog niet bij een andere tool heb gezien. Hoe Microsoft Clarity werkt en wat je er allemaal mee kunt, leg ik uit in deze review. 🙂

Lees meer

Fitts’s law en UX design: de gouden combinatie

Een goede UX-designer gebruikt Fitts’s law bij het ontwerpen van een nieuw design. Zijn de knoppen groot genoeg? Kost het weinig moeite om die knop te bereiken? In deze blog leg ik je uit hoe je Fitts law gebruikt om je UX design of User Interface design te perfectioneren. 🙂

Lees meer

Hyperbolic discounting: liever nu, dan later

Je accepteert liever een kleine, maar zekere, beloning boven een grotere beloning die minder zeker is. Zo werkt Hyperbolic discounting in een notendop. In deze blog leg ik je uit wat Hyperbolic discounting is, en hoe je deze psychologische bias toepast in je webshop of website.

Lees meer

Wet van Weber: het effect op consumentengedrag

De wet van Weber is een psychologische theorie die uitlegt waarom we niet elke verandering doorhebben. Daarom gebruiken marketeers de wet van weber vaak in redesigns, prijsaanpassingen of bij veranderingen van de grootte van het product. Het wordt dus gebruikt om ons consumentengedrag te beïnvloeden. En hoe Weber’s law dan precies werkt, lees je in deze blog.

Lees meer