Microcopy

Zo schrijf je de beste Microcopy

Als je een geweldige gebruikerservaring/UX op een website wilt creëren, zijn er een heleboel zaken waar je rekening mee moet houden; denk aan het kleurenschema, de navigatie, of de funnels. Maar er is nog een ander onderdeel wat een grote impact kan hebben. Ja, ja, ik heb het in de blog van vandaag inderdaad over Microcopy.

 

Wat is microcopy?

Microcopy is een klein zinnetje of een aantal woorden die je op een website vindt en je probeert te verleiden. Deze microteksten zijn bedoeld om je te overtuigen of gerust te stellen. Zo’n kort zinnetje of een paar woorden nemen je zorgen weg, en kunnen conversieverhogend zijn of juist verhelderend werken.

Microcopy vind je online overal. Open een willekeurige website en je ziet op verschillende plekken microcopy staan. Dat is niet zo gek. Microcopy is vaak kort en simpel. En dat is juist ideaal om een bepaalde boodschap net dat ene zetje te geven.

Zo vind je microteksten vooral bij:

  • CTA-knoppen;
  • Formulieren;
  • 404 pagina’s;
  • Pop-ups;
  • Cookiemeldingen;
  • Nieuwsbrieven;
  • Bedankpagina’s;
  • En op tal van andere locaties.

 

De strategie achter een klein stukje tekst

Microcopy is klein, maar fijn om te hebben. Het neemt drempels weg en probeert je bezoeker over te zetten tot actie. Hierdoor zijn deze microteksten onmisbaar op elke site. Ze maken je site in zijn algemeenheid beter, duidelijker, meer informatief, en verhoogt de conversie.

Je kunt microcopy zien als een soort wingman. Het zorgt voor ondersteuning om een bepaald doel op een website te bereiken. Soms heb je als bezoeker nu eenmaal wat geruststelling of overtuiging nodig. En dan komt wat microcopy juist goed van pas.

Microteksten accentueert waarom je juist moet doorgaan met wat je aan het doen bent, en speelt in op de actuele zorgen en problemen die je als bezoeker of potentiële klant hebt. Daarmee is de belangrijkste taak van een microcopy het vertrouwen van de klant te winnen; het vertelt je eigenlijk dat je veilig bent. 😉

Boeken die interessant zijn voor je:

 

Verschillende functies van microteksten

Microcopy heeft niet altijd dezelfde functie. Soms wil je juist iets meer informatie bieden, zoals bij een invulveld in een formulier. Of wil je juist dat je potentiële klant op die winkelwagen-knop klikt. De functie van je microtekst heeft daarom een ander doel, afhankelijk van de locatie.

Denk aan verschillende functies, zoals:

  • Converterend/overtuigend: Een klik trigger bij CTA-knoppen; van winkelwagenknop tot pop-up.
  • Informatief: zoals bij invulvelden van formulieren.
  • Humoristisch: als een stukje brandingversterking, of als er iets fout gaat op de site, bijvoorbeeld op een 404-pagina. Het speelt een grote rol bij het overbrengen van gevoel, vooral wanneer je tijdens de customer journey je tegen een drempel aanloopt, zoals foutmeldingen, welkompagina’s, of als er iets geladen moeten worden.
  • Het gevoel van risico wegnemen: bezoekers worden soms weerhouden om iets bij een bepaalde webshop te kopen. Met wat geruststellende microcopy help je ze overtuigen.

 

Voorbeelden van microcopy

Je vind op allerlei websites voorbeelden van microcopy. Ik noem er hieronder een paar, maar als je na het lezen van deze blog naar je favoriete webshop of website gaat, spot je er sowieso meteen een aantal. En dan hoef je niet eens erg lang te zoeken. 🙂

Microcopy voorbeeld van Bol.com

Bovenstaand screenshot is een voorbeeld van microcopy (Bron: Bol.com) met een converterende functie. Je wilt de potentiële klant overtuigen om door te gaan met de bestelling.

 

Microcopy voorbeeld van Postcodeloterij.nl

Dit is een voorbeeld van informatieve microcopy (Bron: Postcodeloterij.nl) toen ik verder wou klikken en geen postcode had ingevuld. Er gaat duidelijk iets mis, en de microcopy legt uit wat ik moet doen om het probleem op te lossen.

 

Hoe pas je microcopy toe op jouw website?

Er zijn verschillende opties mogelijk om de perfecte microtekst te schrijven.

1) Los een probleem op

Om bezoekers te overtuigen moet je hun onzekerheid wegnemen. Wat zou jouw bezoeker als een drempel beschouwen? Speel daar juist op in.

2) Gebruik je belangrijkste USP

Het is een optie om je geweldige USP’s te gebruiken als overtuigingskracht. Het is niet voor niks je unique selling point.

3) Hou het zo kort mogelijk

Onze aandachtsspanne is vrij kort. Maak er dus goed gebruik van. Microcopy heet niet voor niets “microcopy”.

4) Hou het simpel

Gebruik geen jargon of te lange zinnen. Er moet in een milliseconde begrepen worden wat er staat, en wat er bedoeld wordt.

5) Plaats je microcopy op belangrijke plekken

De belangrijkste plekken op een website kan voor elke site anders zijn, maar bij call-to-action knoppen en in leadformulieren is microcopy altijd wel een goed idee.

6) Kom maar op met die social proof en schaarste

Als je de principes van Cialdini wilt toepassen is dit de perfecte plek. Booking.com doet dit bijvoorbeeld. Het gebruikt social proof en schaarste in de buurt van belangrijke knoppen en informatie.

7) Wees gedetailleerd: zeg wat er fout gaat

Als er iets misgaat, is het handig om precies te weten wat er is gebeurd. Zeg niet dat er iets fout gaat, maar zeg meteen wat er fout gaat. Laten weten dat een ingevuld veld ongeldig is of alleen een rode kleur weergeven is niet genoeg. Moet er een spatie weg? Moet het aan elkaar? Mag er een bepaald teken niet gebruikt worden? Vertel dat gewoon.

 

Helaas is het geen wondermiddel

Kijk, heel eerlijk, microcopy is hartstikke leuk. Maar je gaat er geen enorme UX of conversieproblemen mee oplossen. Daar is het te micro voor. Maar je kunt met een kleine wijziging zoals microcopy zeker wel iets op je website verbeteren. Zo haal je zeker het maximale uit je website. Dus heb je nog geen microteksten? Gewoon doen! 😉

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *