Black Friday psychologie

Het succes van psychologie op Black Friday

In Amerika zorgt Black Friday voor een chaos van duwen, rennen en trekken om dat ene koopje binnen te halen. De Black Friday hype is al even naar Nederland overgewaaid, en ook wij zien dat gedrag terug; gelukkig in veel mindere mate… Maar waar komt dat gedrag vandaan? Wat is het succes van psychologie tijdens Black Friday? En hoe gebruik je dat in je voordeel voor je eigen marketing?  

 

De stijgende populariteit van Black Friday

De Black Friday traditie is in Amerika al een tijdje gaande. Maar in Nederland is het nog niet zo heel lang populair. Pas sinds 2015 zoeken steeds meer mensen naar de beste koopjes. Zo zie je in Google trends bijvoorbeeld een stijgende piekpopulariteit, die elk jaar nog steeds meer lijkt te stijgen. Dit jaar zal dat ook niet anders zijn.

De Black-friday hype is ook niet alleen meer tot 1 dag beperkt. Steeds meer winkels breiden de kortingsparade uit tot een week, waardoor consumenten best lang van hun koopjesjacht kunnen genieten. Zowel online, als offline.

stijgende populariteit van Black Friday

D stijgende populariteit van Black Friday

Boeken die interessant zijn voor je:

 

De psychologie achter ons Black Friday-gedrag

We zijn niet 100% rationeel tijdens Black Friday. Ons typische Black Friday-gedrag verklaar ik met deze  psychologische redenen. Jouw brein kan namelijk je ergste vijand zijn. 😉

1) Product en tijdschaarste

De meeste winkels werken met een (gevoel van) productschaarste. De op=op acties vliegen dan ook om je oren. Deze schaarste veroorzaakt angst of keuzestress wanneer consumenten bang zijn een aanbieding te missen.

Tijdschaarste verwijst naar een beperking van de duur waarvoor een aanbod kan worden gekocht. Net als productschaarste kan tijdschaarste tot angst leiden. Advertenties met een tijdslimitatie  vergroten de aankoopintenties van het geadverteerde product.

2) Jij denkt dat je alle controle hebt

Aanbiedingen vind je aantrekkelijk, omdat het de status quo uitdaagt. Het is anders dan normaal. Het lijkt alsof de verkoper niet de volledige controle over de uiteindelijke prijs van het product heeft. Dit geeft je het gevoel dat jij nu alle controle hebt, waardoor jij je goed voelt over je aankoop.

3) De angst om de sensatie te missen

FOMO, fear of missing out, kan een grote rol spelen tijdens Black Friday. Je hoort iedereen erover praten en je hoort van vrienden, familie of ziet op social media alle succesvolle aankopen. Dat wil jij natuurlijk niet missen. Je wil de drukte zien, een goede deal sluiten en trots zijn over wat je bespaard hebt.

4) Een koopje mislopen voelt akelig

Daarnaast voelt iets verliezen veel vervelender aan als iets winnen/krijgen. Dit fenomeen wordt ook wel loss aversion genoemd. Die ene goede aanbieding ga je dan toch maar kopen, omdat het nu eenmaal akelig aanvoelt als je die deal misloopt. We willen niets verliezen, en nemen beslissingen op basis van deze cognitieve neiging. In het geval van Black Friday betekent dat het doen van een aankoop.

5) Overal zie je die ene advertentie      

Een week voor Black Friday, op de dag zelf en het weekend erna zie je overal advertenties. Hoe meer jij die goede aanbieding ziet, des te leuker je die aanbieding gaat vinden, aldus het mere exposure effect.

6) Prijzen zien er aantrekkelijker uit

Door een psychologische prijs te gebruiken bij de producten, lijkt de nieuwe prijs een stuk voordeliger. Prijzen kunnen afgerond worden, korter klinken, of er wordt een visueel contrast gebruikt. Dit alles heeft effect op onze perceptie van die prijs, waardoor dat koopje voordeliger lijkt dan het is.

 

De beste marketing tips voor Black Friday

Het is nu tijd om zelf aan de slag te gaan met deze psychologische Black Friday-marketingideeën om ervoor te zorgen dat jouw webshop of winkel een boost krijgt. Test deze tactieken en implementeer de marketingideeën die het best bij jouw winkel/webshop passen.

7) Maak een specifieke landingspagina

Het is slim om een geoptimaliseerde landingspagina te maken voor Black Friday. Deze haal je vervolgens ook niet offline als de dag voorbij is. Hou deze het hele jaar online, maar zwak de content af: haal het jaartal en aanbiedingen weg. Door de pagina online te houden, behoud je alle mogelijk backlinks en relevante content. Zo heb je alvast een mooie basis voor volgend jaar, én voor SEO is het ook nog eens handig.

Extra tip: Heb je al een landingspagina? Wat goed! Vul deze aan met data uit de Search Console van vorig jaar.

8) Voeg die landingspagina toe aan je navigatie

Je landingspagina moet niet alleen in de zoekmachine gevonden worden, maar ook op je website. Daarom is het een slim idee om deze tijdelijk aan je navigatie toe te voegen en op je homepagina te vermelden.

9) Is je website klaar voor al dat verkeer?

Black Friday gaat vaak samen met extra verkeer op je site. Maar is je site daar wel klaar voor? Stel je caching en bandbreedte goed in en voorkom dat je website omvalt door de drukte.

10) Let op je winkelinrichting

Als je website in orde is, moet je aan de slag met je fysieke winkel. Niet alleen naar visuele elementen of de prijs van een product is hierbij belangrijk. Ook de hele winkelinrichting heeft invloed op de winkelervaring, en dus ook de omzet. Beïnvloed bijvoorbeeld de kijkrichting met de verlichting, of zorg dat er grote mandjes beschikbaar zijn.

11) Let op de muziek

Dat achtergrondmuziekje is niet per se per toeval gekozen. Onderzoek heeft aangetoond dat snelle muziek het winkeltempo versnelt. Hoewel je er misschien niet echt op let, pas je je onbewust aan dat tempo aan.

Op een normale dag zou een sneller tempo leiden tot minder aankopen, omdat je sneller door de winkel loopt. Echter zorgt Black Friday voor een enthousiast gevoel. Dan zou snelle muziek juist wel kunnen leiden tot impulsaankopen, want je moet snel beslissen.

 

Ben jij klaar voor Black Friday?

 


Bronnen
[1] Cialdini, R. B. (1993). Influence: Science and practice. New York: HarperCollins College Publishers.
[2] Eisend, Martin. (2008). Explaining The Impact Of Scarcity Appeals In Advertising: The Mediating Role of Perceptions of Susceptibility. Journal of Advertising – J ADVERTISING. 37. 33-40. 10.2753/JOA0091-3367370303.
[3] Kahneman, D., & Tversky, A. (1979). Prospect Theory: An Analysis of Decision under Risk. Econometrica, 47(2), 263-291. doi:10.2307/1914185
[4] Zajonc, R. B. (1968). Attitudinal effects of mere exposure. Journal of Personality and Social Psychology, 9, 1-27.
[5] Milliman, R.E. (1982). Using Background Music to Affect the Behavior of Supermarket Shoppers.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *