Opportunity Costs: De verborgen prijs van keuzes

In je  dagelijks leven word je voortdurend geconfronteerd met keuzes. Elke keuze heeft echter een prijs, niet alleen in termen van geld, maar ook in termen van wat we opgeven door die keuze te maken. Dit concept staat bekend als opportunity costs of alternatieve kosten. In deze blog duiken we dieper in dit fascinerende economische principe en laten ik je zien hoe het je kan helpen om betere beslissingen te nemen.

Lees meer

Wat is het Mere Exposure Effect?

Wat is jouw favoriete merk? En waarom kies je dat ene merk boven een ander? Misschien omdat dat merk het beste op de markt is, en je waar voor je geld wil. Soms kan het echter iets te maken hebben met de hoeveelheid blootstelling aan het product via websites, op sociale media, tijdschriften of reclamespotjes. Dit is het resultaat van het Mere Exposure Effect.

Lees meer

11 x een ijzersterke call to action button (CTA) + voorbeelden

Je wilt dat jouw bezoeker iets doet op jouw website of webshop, toch? Waarom klikt degene dan niet op die ene belangrijke knop? Een call to action is meer dan een ‘lees meer’ of een ‘klik hier’ tekst.  Volg mijn tips voor het maken van een goede call to action button.

Lees meer

Het Decoy Effect: wat is het?

Hoe help je bezoekers op je website bij het kiezen van de juiste optie? En om nog preciezer te zijn, hoe geef je die bezoeker een duwtje in de juiste richting om een bepaalde optie te kiezen, en niet die andere? Gebruik het decoy effect om de bezoekers van je website te sturen bij het kiezen van een abonnement, pakket, of product.

Lees meer

Wat is het verschil tussen correlatie en causatie?

In de wereld van gegevensanalyse en onderzoek stuit je vaak op de begrippen “causatie” en “correlatie”. Hoewel deze termen op het eerste gezicht misschien op elkaar lijken, dragen ze fundamenteel verschillende betekenissen en implicaties met zich mee. Causatie en correlatie zijn beide concepten die worden gebruikt om de relatie tussen twee variabelen te beschrijven, maar ze hebben verschillende betekenissen.

Lees meer

Cialdini beïnvloedingsprincipes om online te overtuigen

Welkom in de intrigerende wereld van beïnvloeding met sociaal psycholoog Robert Cialdini. Zijn slimme beinvloedingsprincipes, uiteengezet in zijn boeken, onthullen de verborgen mechanismen van ons gedrag. Van wederkerigheid tot schaarste, Cialdini’s ideeën spelen zijn alom bekend. In deze blog leg ik uit hoe je de 7 principes van Robert Cialdini succesvol toepast op je eigen website. Daar geef ik natuurlijk ook wat voorbeelden bij. Laten we samen de kracht van overtuiging verkennen en begrijpen hoe het je beslissingen beïnvloedt, want zoals als marketeer als consument kom je er mee in aanraking. 🙂

Lees meer

Ego Depletion: hoeveel wilskracht heb jij?

Ego depletion is een concept dat de afgelopen decennia de aandacht heeft getrokken in de psychologie en ons inzicht heeft gegeven in hoe zelfbeheersing en wilskracht ons dagelijks leven beïnvloeden. Maar wat is Ego depletion eigenlijk? Hoe beïnvloedt het je vermogen om doelen te bereiken en beslissingen te nemen? En nog belangrijker, welke strategieën kun je gebruiken om je zelfbeheersing te vergroten en het fenomeen te verminderen? Lees meer

Wat is Anchoring bias?

Als mens zijn we continu op zoek naar manieren om beslissingen te nemen die het beste bij ons passen. Hierbij is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de verschillende manieren waarop je hersenen je kunnen beïnvloeden. Als je op zoek bent naar manieren om beter beslissingen te maken, is het begrijpen van anchoring bias een goede eerste stap.

Lees meer

Wat is een bias?

Als er een ding is dat je moet weten over een bias, is dat je ze zelf ook hebt. Zo’n bias heeft invloed op je mening en gedrag. Dat maakt je geen slecht persoon, want vaak ervaar je er ook voordelen van. Echter is het goed om te beseffen wat voor effect een bias heeft op je manier van denken en je gedrag. Maar wat is een bias precies?

Lees meer

11 x de perfecte psychologische prijs om meer te verkopen

De verleiding om iets te kopen verhoog je met een psychologische prijs. Door slimme prijsstrategieën in te zetten lijken de producten (en de prijzen) in je webshop zo aantrekkelijker mogelijk. Door deze psychologische prijsstellingen te gebruiken, kun je dus nog meer te verkopen in jouw webshop. Want zeg nu zelf, hoe vaak ben jij niet verleid door prijspsychologie? De nadruk moet hier echter wel liggen op verleiden, en niet op manipuleren of bedriegen. Ik leg je hieronder uit hoe je het best met prijzen om moet gaan.

Lees meer