Waarom is Netflix zo succesvol?

Netflix is al jaren een krachtig platform als het gaan om het kijken van films en series. Maar hoe zorgt Netflix er voor dat ze nog steeds elk jaar groeien t.o.v. van hun concurrenten. Hoe overtuigt Netflix hun doelgroep om klant te worden en maandelijks voor hun aanbod te betalen, en wellicht nog belangrijker, die klanten ook te behouden maand na maand? Hoe beïnvloedt Netflix jou om klant te blijven? Dit is de #breinverleiding van Netflix.

Lees meer

Hoe verleidt IKEA jouw brein?

Je kent IKEA van de Zweedse gehaktballetjes en de goedkope D.I.Y. meubels. Het succes van deze winkel is inmiddels over de hele wereld verspreid en dat is niet zonder reden: IKEA weet perfect in te spelen op de markt. Het klinkt dan ook niet helemaal vreemd in de oren dat ook hun marketingstrategie tot in de puntjes is uitgekiend om in te spelen op jouw gedrag. IKEA gebruikt (direct of indirect) een grote portie psychologie om je te verleiden tot een aantal aankopen. Dit is de #breinverleiding van IKEA.

Lees meer

Wat is de beste Winkelinrichting voor meer omzet?

Terwijl de online wereld blijft groeien, willen mensen nog steeds winkelen in een fysieke winkel. Door verschillende psychologische tactieken toe te passen op je winkelinrichting beïnvloed je de aankoopbeslissingen die je klanten maken. Met deze tips maakt je de ultieme winkelindeling, met wat hulp uit de psychologie.

Lees meer

Gambler’s Fallacy: hoe groot is de kans op…

Je hebt een opmerkelijk vermogen om in je omgeving structuur te onderscheiden van willekeurige gebeurtenis. Wat je waarschijnlijk niet wist, is dat dat vermogen systematisch bevooroordeeld is en je hierdoor fouten kunt maken. Dit is vooral duidelijk in de Gambler’s Fallacy, waarbij je de waarschijnlijkheid -geheel foutief- overschat.

Lees meer

Hick’s law: reactietijd bij besluitvorming

Het maken van een keuze is soms niet gemakkelijk. Zeker als er veel opties gepresenteerd worden, is het vaak lastig een besluit te nemen en duurt het vaak wat langer om een keuze te maken. Maar hoe werkt dat dan precies? Hick’s law verklaart het een en ander voor je. 😉

Lees meer

Locus of Control en het gevoel van interne of externe controle

Locus of Control klinkt misschien als een vage term, maar toch begrijpen we het effect maar al te goed. Het gevoel van controle heeft invloed op ons gedrag en de keuzes die we maken in ons dagelijks leven. De mate waarin hangt af van jouw interne, of juist externe, locus of control…

Lees meer

Het geheim van een succesvolle spaaractie

Spaaracties kennen we allemaal; van Air Miles sparen tot de moestuintjes van Albert Hein. Supermarkten zetten zulke spaaracties in om hun omzet te verhogen, maar hoe werkt het eigenlijk? Hoe moet je een spaaractie opzetten? Wat maakt een spaaractie succesvol? En hoe kun jij die kennis toepassen op je eigen webshop?

Lees meer

De kracht van Chunking op je Geheugen

Ons leven bestaat uit een heleboel informatie. Een deel van die informatie is gemakkelijk te begrijpen en te onthouden; een deel ervan is dat niet. Het verschil zit hem vaak in de manier waarop de informatie wordt gepresenteerd en onthouden. Chunking is een manier om dat proces te vereenvoudigen. Lees verder om te ontdekken wat chunking is, en hoe chunken je geheugen kan verbeteren.

Lees meer

Hobson’s choice en Hobson+1: Hoe kies je?

Hoe beïnvloedt het aantal opties de keuze die je maakt? Of is geen keuze beter? De Hobson’s Choice en Hobson+1 effect sturen je beslissing, en ik leg je uit hoe.

Lees meer

Self-serving bias en zelfbescherming

Een loonsverhoging die voornamelijk komt door je eigen harde werken, en het onthouden van die loonsverhoging door drukte en te kort aan tijd? De rode draad in dit voorbeeld is de aanname dat positieve resultaten een interne oorzaak hebben, en negatieve resultaten veroorzaakte worden door externe factoren. Deze gedachtengang wordt de self-serving bias genoemd. Wat het precies is, en wat het nut is van deze bias, leg ik je in deze blog uit.

Lees meer