De 5 beste Neuromarketing boeken

In deze lijst vind je de beste neuromarketing boeken, mijn persoonlijke favorieten, waarvan ik vind dat elke online marketeer ze gelezen moet hebben.

De neuromarketing boeken gaan de diepte in over verschillende psychologische onderwerpen en duiken het bewuste en onderbewuste brein in om consumenten te beïnvloeden. Ze zijn gevuld met enorm veel psychologische tips en voorbeelden. Daarom vind ik dat deze 5 informatieve bronnen een goed toevoeging zijn voor jouw boekenkast. Of ga voor digitaal in de vorm van een  e-book als je iets milieuvriendelijker wilt zijn. 😉

Al deze neuromarketingboeken heb ik voorzien van een eigen sterren-rating met een maximum van 5 sterren. Daarnaast heb ik persoonlijk aan de schrijvers van de beste neuromarketing boeken gevraagd wat zij zelf het beste aspect van hun boek vinden: “Wat vind je het leukst aan je eigen boek?”. En daar kwamen bijzondere antwoorden op.

Lees meer

De kracht van de Foot-in-the-door techniek

Heb je ooit ingestemd met een klein verzoek, om later te ontdekken dat je ook instemde met een groter verzoek van dezelfde persoon? Als dat zo is, heb je waarschijnlijk het effect ervaren van de foot-in-the-door techniek. Lees meer

Wet van Weber: het effect op consumentengedrag

De wet van Weber is een psychologische theorie die uitlegt waarom we niet elke verandering doorhebben. Daarom gebruiken marketeers de wet van weber vaak in redesigns, prijsaanpassingen of bij veranderingen van de grootte van het product. Het wordt dus gebruikt om ons consumentengedrag te beïnvloeden. En hoe Weber’s law dan precies werkt, lees je in deze blog.

Lees meer

Sunk Cost fallacy en het verhogen van conversie

Een serie blijven kijken op Netflix ook al vind je het niet zo leuk meer, of doorgaan met een relatie die eigenlijk niet meer te redden valt; het zijn voorbeelden van ons gedrag gebaseerd op de Sunk Cost Fallacy. In deze blog leg ik je uit wat het Sunk Cost effect inhoudt en hoe je die psychologisch fenomeen toepast op je eigen website, geïllustreerd met een heleboel voorbeelden.

Lees meer

Paradox of Choice: Is te veel keuze slecht?

Je hele leven bestaat uit keuzes maken over grote dingen en kleine dingen. Het hebben van een keuze zie je als een teken van vrijheid en autonomie. Het lijkt daarom vanzelfsprekend dat het hebben van keuze goed is, maar dat betekent niet noodzakelijk dat meer keuze beter is. De Paradox of Choice verklaart dat meer keuze vaak leidt tot meer psychologische stress en minder tevredenheid.

Lees meer

Hindsight bias: Dat wist je toch allang?

“Dat wist ik toch allang!” is een zin die je vast wel eens hebt gedacht of uitgesproken. Deze zogenaamde hindsight bias komt vaker voor dan je zou denken, en heeft invloed op je gedrag en toekomstige beslissingen. In deze blog leg ik uit wat de bias inhoudt en wat de gevolgen zijn voor je gedrag.
Lees meer

Barnum of Forer effect toepassen in marketing

Jij weet net als ik dat horoscopen voor de grote massa zijn geschreven. Toch heb je de neiging om te denken dat het precies bij jou past.  In deze blog onderzoek ik waar het Barnum of Forer-effect vandaan komt en op welke manier het tegenwoordig vaak op websites wordt gebruikt.

Lees meer

Bouba/Kiki effect: relatie tussen klank en betekenis

In deze blog ga ik dieper in op de associaties tussen niet-woorden en abstracte vormen. Deze woord-vorm associaties zijn het meest bekend door een fenomeen dat vaak het bouba/kiki-effect wordt genoemd.

Lees meer

Bandwagon effect: Haal het schaap in je naar boven

Trends komen en gaan, maar het Bandwagon Effect blijft altijd bestaan. “Bandwagon effect, waar heb je het over?” hoor ik je denken. Nou, stiekem zijn we allemaal schaapjes. Omdat een heleboel anderen iets doen, heb je de neiging om mee te doen. Ik leg je in deze blog uit wat het bandwagon effect is en wat je er mee kunt doen.

Lees meer

Het IKEA-effect: van werken naar waardering

Er zijn genoeg bedrijven ​​die consumenten hun eigen producten laten creëren en ontwerpen, zoals T-shirts en koffiemokken, maar denk ook zeker aan het bakken van je eigen taart, of het in elkaar zetten van LEGO en IKEA-producten. En wat ben je trots en blij wanneer je het succesvol in elkaar hebt gezet. En dat gevoel is het resultaat van het IKEA-effect.

Lees meer