Het geheim van een succesvolle spaaractie

Spaaracties kennen we allemaal; van Air Miles sparen tot de moestuintjes van Albert Hein. Supermarkten zetten zulke spaaracties in om hun omzet te verhogen, maar hoe werkt het eigenlijk? Hoe moet je een spaaractie opzetten? Wat maakt een spaaractie succesvol? En hoe kun jij die kennis toepassen op je eigen webshop?

Lees meer

De kracht van Chunking op je Geheugen

Ons leven bestaat uit een heleboel informatie. Een deel van die informatie is gemakkelijk te begrijpen en te onthouden; een deel ervan is dat niet. Het verschil zit hem vaak in de manier waarop de informatie wordt gepresenteerd en onthouden. Chunking is een manier om dat proces te vereenvoudigen. Lees verder om te ontdekken wat chunking is, en hoe chunken je geheugen kan verbeteren.

Lees meer

Hobson’s choice en Hobson+1: Hoe kies je?

Hoe beïnvloedt het aantal opties de keuze die je maakt? Of is geen keuze beter? De Hobson’s Choice en Hobson+1 effect sturen je beslissing, en ik leg je uit hoe.

Lees meer

Self-serving bias en zelfbescherming

Een loonsverhoging die voornamelijk komt door je eigen harde werken, en het onthouden van die loonsverhoging door drukte en te kort aan tijd? De rode draad in dit voorbeeld is de aanname dat positieve resultaten een interne oorzaak hebben, en negatieve resultaten veroorzaakte worden door externe factoren. Deze gedachtengang wordt de self-serving bias genoemd. Wat het precies is, en wat het nut is van deze bias, leg ik je in deze blog uit.

Lees meer

Availability bias: overschatten doe je zo

Waarom denk je, foutief, dat gebeurtenissen vaker voorkomen? Waarschijnlijk beïnvloed de availability bias de keuzes en beslissingen die je maakt. Hoewel je brein je probeert te helpen, houdt deze je soms onbedoeld voor de gek. Hoe dat precies kan, leg ik je uit in de blog van vandaag.

Lees meer

Ingroup & outgroup bias: wat is het?

Mensen geven de voorkeur aan de leden van hun eigen groepen (ingroup) en hebben een afkering tegen de leden van andere groepen (outgroup) in sociale situaties. Maar waarom? Ik leg je in deze blog die ingroup- en outgroup bias uit.

Lees meer

Gamification in marketing: hoe werkt dat?

Games zijn enorm populair. Ze zorgen voor plezier, beloningen, en competitie. Gamers spenderen graag uren aan een spel, zijn betrokken en gaan recht op hun doel af. In hun geval is dat het einde van het level. Deze verhoogde motivatie is wat veel bedrijven ertoe aanzet om een onderdeel van een spel te integreren op hun website of app. Ook wel gamificatie genoemd. Maar hoe gebruik je die gamification dan in je marketing?

Lees meer

De 5 beste Neuromarketing boeken

In deze lijst vind je de beste neuromarketing boeken, mijn persoonlijke favorieten, waarvan ik vind dat elke online marketeer ze gelezen moet hebben.

De neuromarketing boeken gaan de diepte in over verschillende psychologische onderwerpen en duiken het bewuste en onderbewuste brein in om consumenten te beïnvloeden. Ze zijn gevuld met enorm veel psychologische tips en voorbeelden. Daarom vind ik dat deze 5 informatieve bronnen een goed toevoeging zijn voor jouw boekenkast. Of ga voor digitaal in de vorm van een  e-book als je iets milieuvriendelijker wilt zijn. 😉

Al deze neuromarketingboeken heb ik voorzien van een eigen sterren-rating met een maximum van 5 sterren. Daarnaast heb ik persoonlijk aan de schrijvers van de beste neuromarketing boeken gevraagd wat zij zelf het beste aspect van hun boek vinden: “Wat vind je het leukst aan je eigen boek?”. En daar kwamen bijzondere antwoorden op.

Lees meer

De kracht van de Foot-in-the-door techniek

Heb je ooit ingestemd met een klein verzoek, om later te ontdekken dat je ook instemde met een groter verzoek van dezelfde persoon? Als dat zo is, heb je waarschijnlijk het effect ervaren van de foot-in-the-door techniek. Lees meer

Wet van Weber: het effect op consumentengedrag

De wet van Weber is een psychologische theorie die uitlegt waarom we niet elke verandering doorhebben. Daarom gebruiken marketeers de wet van weber vaak in redesigns, prijsaanpassingen of bij veranderingen van de grootte van het product. Het wordt dus gebruikt om ons consumentengedrag te beïnvloeden. En hoe Weber’s law dan precies werkt, lees je in deze blog.

Lees meer