Wat is het verschil tussen correlatie en causatie?

In de wereld van gegevensanalyse en onderzoek stuit je vaak op de begrippen “causatie” en “correlatie”. Hoewel deze termen op het eerste gezicht misschien op elkaar lijken, dragen ze fundamenteel verschillende betekenissen en implicaties met zich mee. Causatie en correlatie zijn beide concepten die worden gebruikt om de relatie tussen twee variabelen te beschrijven, maar ze hebben verschillende betekenissen.

Lees meer

Cialdini beïnvloedingsprincipes om online te overtuigen

Welkom in de intrigerende wereld van beïnvloeding met sociaal psycholoog Robert Cialdini. Zijn slimme beinvloedingsprincipes, uiteengezet in zijn boeken, onthullen de verborgen mechanismen van ons gedrag. Van wederkerigheid tot schaarste, Cialdini’s ideeën spelen zijn alom bekend. In deze blog leg ik uit hoe je de 7 principes van Robert Cialdini succesvol toepast op je eigen website. Daar geef ik natuurlijk ook wat voorbeelden bij. Laten we samen de kracht van overtuiging verkennen en begrijpen hoe het je beslissingen beïnvloedt, want zoals als marketeer als consument kom je er mee in aanraking. 🙂

Lees meer

Ego Depletion: hoeveel wilskracht heb jij?

Ego depletion is een concept dat de afgelopen decennia de aandacht heeft getrokken in de psychologie en ons inzicht heeft gegeven in hoe zelfbeheersing en wilskracht ons dagelijks leven beïnvloeden. Maar wat is Ego depletion eigenlijk? Hoe beïnvloedt het je vermogen om doelen te bereiken en beslissingen te nemen? En nog belangrijker, welke strategieën kun je gebruiken om je zelfbeheersing te vergroten en het fenomeen te verminderen? Lees meer

Wat is Anchoring bias?

Als mens zijn we continu op zoek naar manieren om beslissingen te nemen die het beste bij ons passen. Hierbij is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de verschillende manieren waarop je hersenen je kunnen beïnvloeden. Als je op zoek bent naar manieren om beter beslissingen te maken, is het begrijpen van anchoring bias een goede eerste stap.

Lees meer

Wat is een bias?

Als er een ding is dat je moet weten over een bias, is dat je ze zelf ook hebt. Zo’n bias heeft invloed op je mening en gedrag. Dat maakt je geen slecht persoon, want vaak ervaar je er ook voordelen van. Echter is het goed om te beseffen wat voor effect een bias heeft op je manier van denken en je gedrag. Maar wat is een bias precies?

Lees meer

11 x de perfecte psychologische prijs om meer te verkopen

De verleiding om iets te kopen verhoog je met een psychologische prijs. Door slimme prijsstrategieën in te zetten lijken de producten (en de prijzen) in je webshop zo aantrekkelijker mogelijk. Door deze psychologische prijsstellingen te gebruiken, kun je dus nog meer te verkopen in jouw webshop. Want zeg nu zelf, hoe vaak ben jij niet verleid door prijspsychologie? De nadruk moet hier echter wel liggen op verleiden, en niet op manipuleren of bedriegen. Ik leg je hieronder uit hoe je het best met prijzen om moet gaan.

Lees meer

Likertschaal: Wat is het? Hoe gebruik je het?

Het is een uitdaging om menselijk gedrag te meten. Het kan vaak niet gemeten worden met conventionele meettechnieken. Dat komt omdat het lastig is om de subjectiviteit van een persoon om te zetten in een objectieve data. Want hoe meet je nu percepties of meningen? De Likert schaal is een voorbeeld van een schaal die vaak wordt gebruikt om subjectieve attitudes te vertalen naar bruikbare data.

Lees meer

Het Spotlight-effect & positieve merkassociatie

Soms denk je wel eens dat iedereen je in de gaten houdt, of men over je praat omdat je een bepaald kapsel hebt of bepaalde schoenen draagt. Maar is dat echt zo? Waarschijnlijk niet. Het Spotlight-effect houd je voor de gek. In de wereld van consumeren wil je jezelf associëren met bepaalde merken, en met andere merken juist niet. Hoe speelt je als marketeer in op die zogenaamde schijnwerper?

Lees meer

Conjunction fallacy en foute conclusies

We maken de hele dag door beslissingen. In een fractie van een seconde moeten we vaak een mening hebben of keuzes maken. Maar een verkeerde keuze maken of het trekken van een foute conclusie is zo gebeurd. Zeker wanneer je te maken hebt met de conjunctie fallacy. Hoe gaat het daar mis, en wat voor rol spelen stereotypen en de availability bias hierbij?

Lees meer

Het succes van psychologie op Black Friday

In Amerika zorgt Black Friday voor een chaos van duwen, rennen en trekken om dat ene koopje binnen te halen. De Black Friday hype is al even naar Nederland overgewaaid, en ook wij zien dat gedrag terug; gelukkig in veel mindere mate… Maar waar komt dat gedrag vandaan? Wat is het succes van psychologie tijdens Black Friday? En hoe gebruik je dat in je voordeel voor je eigen marketing?   Lees meer