Het Spotlight-effect & positieve merkassociatie

Soms denk je wel eens dat iedereen je in de gaten houdt, of men over je praat omdat je een bepaald kapsel hebt of bepaalde schoenen draagt. Maar is dat echt zo? Waarschijnlijk niet. Het Spotlight-effect houd je voor de gek. In de wereld van consumeren wil je jezelf associëren met bepaalde merken, en met andere merken juist niet. Hoe speelt je als marketeer in op die zogenaamde schijnwerper?

Lees meer

Conjunction fallacy en foute conclusies

We maken de hele dag door beslissingen. In een fractie van een seconde moeten we vaak een mening hebben of keuzes maken. Maar een verkeerde keuze maken of het trekken van een foute conclusie is zo gebeurd. Zeker wanneer je te maken hebt met de conjunctie fallacy. Hoe gaat het daar mis, en wat voor rol spelen stereotypen en de availability bias hierbij?

Lees meer

Het succes van psychologie op Black Friday

In Amerika zorgt Black Friday voor een chaos van duwen, rennen en trekken om dat ene koopje binnen te halen. De Black Friday hype is al even naar Nederland overgewaaid, en ook wij zien dat gedrag terug; gelukkig in veel mindere mate… Maar waar komt dat gedrag vandaan? Wat is het succes van psychologie tijdens Black Friday? En hoe gebruik je dat in je voordeel voor je eigen marketing?   Lees meer

Ringelmann effect: de prestatie in een groep

Met een grote groep sporten of werken is niet altijd beter. Wat gebeurt er met de individuele prestatie van de personen in die groep? Gaan ze er allemaal 100% voor, of liften ze juist mee met de rest? Het Ringelmann effect legt uit dat moet oppassen met grote groepen waar je niet helemaal goed zichtbaar bent. Niet iedereen doet altijd even goed zijn best namelijk…

Lees meer

Waarom is Netflix zo succesvol?

Netflix is al jaren een krachtig platform als het gaan om het kijken van films en series. Maar hoe zorgt Netflix er voor dat ze nog steeds elk jaar groeien t.o.v. van hun concurrenten. Hoe overtuigt Netflix hun doelgroep om klant te worden en maandelijks voor hun aanbod te betalen, en wellicht nog belangrijker, die klanten ook te behouden maand na maand? Hoe beïnvloedt Netflix jou om klant te blijven? Dit is de #breinverleiding van Netflix.

Lees meer

Hoe verleidt IKEA jouw brein?

Je kent IKEA van de Zweedse gehaktballetjes en de goedkope D.I.Y. meubels. Het succes van deze winkel is inmiddels over de hele wereld verspreid en dat is niet zonder reden: IKEA weet perfect in te spelen op de markt. Het klinkt dan ook niet helemaal vreemd in de oren dat ook hun marketingstrategie tot in de puntjes is uitgekiend om in te spelen op jouw gedrag. IKEA gebruikt (direct of indirect) een grote portie psychologie om je te verleiden tot een aantal aankopen. Dit is de #breinverleiding van IKEA.

Lees meer

Wat is de beste Winkelinrichting voor meer omzet?

Terwijl de online wereld blijft groeien, willen mensen nog steeds winkelen in een fysieke winkel. Door verschillende psychologische tactieken toe te passen op je winkelinrichting beïnvloed je de aankoopbeslissingen die je klanten maken. Met deze tips maakt je de ultieme winkelindeling, met wat hulp uit de psychologie.

Lees meer

Gambler’s Fallacy: hoe groot is de kans op…

Je hebt een opmerkelijk vermogen om in je omgeving structuur te onderscheiden van willekeurige gebeurtenis. Wat je waarschijnlijk niet wist, is dat dat vermogen systematisch bevooroordeeld is en je hierdoor fouten kunt maken. Dit is vooral duidelijk in de Gambler’s Fallacy, waarbij je de waarschijnlijkheid -geheel foutief- overschat.

Lees meer

Hick’s law: reactietijd bij besluitvorming

Het maken van een keuze is soms niet gemakkelijk. Zeker als er veel opties gepresenteerd worden, is het vaak lastig een besluit te nemen en duurt het vaak wat langer om een keuze te maken. Maar hoe werkt dat dan precies? Hick’s law verklaart het een en ander voor je. 😉

Lees meer

Locus of Control en het gevoel van interne of externe controle

Locus of Control klinkt misschien als een vage term, maar toch begrijpen we het effect maar al te goed. Het gevoel van controle heeft invloed op ons gedrag en de keuzes die we maken in ons dagelijks leven. De mate waarin hangt af van jouw interne, of juist externe, locus of control…

Lees meer