Status Quo Bias: Als je bang bent voor verandering
Je zorgverzekering veranderen, van bank wisselen of een nieuw gerecht kiezen in een restaurant kan flink lastig zijn. Maar waarom dan? Grote kans dat de Status Quo Bias er wat mee te maken heeft. In deze blog leg ik je uit wat het is, wat de onderliggende factoren zijn, en hoe je de conversie van je website ermee verhoogt.
First things first
Wat betekent status quo?
Het Latijnse woord ‘Status quo’ betekent de huidige stand van zaken. Het is een situatie waarin de huidige situatie ongewijzigd blijft. Wanneer mensen de status-quo willen handhaven, zijn ze vaak bestand tegen vooruitgang.
Wat is de status quo bias?
De status quo bias is een cognitieve bias waarbij je de voorkeur geeft aan dingen zoals ze zijn, dat de huidige stand van zaken hetzelfde blijft, of je je graag houdt aan een eerder genomen besluit.
Hoewel de status quo bias vaak als irrationeel wordt beschouwd, is het vasthouden aan keuzes die in het verleden hebben gewerkt vaak een veilige en gemakkelijkere beslissing.
Ons brein heeft namelijk een aantal cognitieve beperkingen. Je kunt namelijk niet in één keer een hoop informatie verwerken. En dan valt je terug op iets wat je al kent.
Je wordt dan tegengehouden om je gedrag te veranderen, simpelweg omdat je al een standaardoptie hebt en je gelooft dat de verandering vaak duur, onveilig of riskant is.
Verandering kan voor veel mensen eng zijn, wat misschien de reden is waarom velen de voorkeur geven dat dingen gewoon blijven zoals ze zijn.
De status quo bias kan je resistent maken voor verandering, maar het kan ook een krachtig effect hebben op de beslissingen die je neemt.
Verklaringen voor de status quo bias
Samuelson en Zeckhauser merkten op dat status quo bias psychologisch kan worden verklaard door eerder gemaakte toezeggingen en geïnvesteerde middelen, cognitieve dissonantie, verliesaversie en de behoefte om de controle te behouden. Een aantal andere cognitieve vooroordelen ondersteunen dus het bestaan van de status quo bias:
1) Verliesaversie
Terwijl je een keuze probeert te maken, richt je je meer op wat je kan verliezen in plaats van op wat je kan winnen. En iets verliezen weegt zwaarder dan iets winnen, aldus het Loss Aversion effect.
2) Sunk cost fallacy
Sunk cost fallacy verwijst naar het feit dat een persoon vaak middelen (tijd, geld of moeite) blijft investeren in een specifiek doel, simpelweg omdat ze al middelen in dat doel heeft geïnvesteerd, zelfs als dat doel niet gunstig of voordelig is.
3) Cognitieve dissonantie
Wanneer je geconfronteerd wordt met inconsistente gedachten, ervaren ze cognitieve dissonantie; een ongemakkelijk gevoel dat de meeste mensen willen minimaliseren.
4) Mere Exposure effect
Het Mere Exposure effect stelt dat mensen de voorkeur geven aan hetgeen waaraan ze eerder zijn blootgesteld.
In het dagelijks leven
De status quo bias kan ernstige gevolgen hebben voor een breed scala aan dagelijkse beslissingen.
De status quo bias zorgt er bijvoorbeeld voor dat klanten de status quo gebruiken als referentiepunt om de aantrekkelijkheid van het product van de verkoper te evalueren. Vanuit dit perspectief is elke verbetering winst en een tekortkoming een verlies.
Je kunt bijvoorbeeld merken dat je telkens wanneer je je favoriete restaurant bezoekt hetzelfde gerecht op de kaart bestelt.
Zelfs in het tijdperk van prijsvergelijkingssites is het wijzigen van je zorgverzekering een zware taak.
Hoe verhoog je de conversie op je website ondanks de bias?
Als je de conversie van je website wilt verhogen, moet je een krachtig verhaal vertellen zodat de potentiële klant weet dat hij op dezelfde koers blijft. Je moet ze laten zien hoe hun toekomstige situatie eigenlijk niet onveilig of duurder wordt.
- Herkenning en begrip is de eerste stap
Laat zien dat je begrijpt dat verandering ongemakkelijk is. - Leg uit dat dingen hetzelfde blijven, maar ook beter worden
Leg uit dat ze erop vooruit gaan, what’s in it for them? - Benadruk hoe gemakkelijk de overstap is
Leg uit dat de verandering geen energie vereist en het amper tijd kost. - Laat zien wat ze gaan missen
Je potentiële klant laten zien wat ze gaan verliezen kan een sterke reden zijn om toch tot een aankoop over te gaan. - Gebruik referentiepunten
Door een aantal opties samen te stellen om uit te kiezen, voorkom je dat elke optie afzonderlijk wordt geëvalueerd. Je hebt referentiepunten nodig om een beslissing te nemen. - Selecteer een default optie
Maak gebruik van een default optie. De beste actie is geen actie.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!