Winkelinrichting

Wat is de beste Winkelinrichting voor meer omzet?

Terwijl de online wereld blijft groeien, willen mensen nog steeds winkelen in een fysieke winkel. Door verschillende psychologische tactieken toe te passen op je winkelinrichting beïnvloed je de aankoopbeslissingen die je klanten maken. Met deze tips maakt je de ultieme winkelindeling, met wat hulp uit de psychologie.

 

Het inrichten van je een winkel, hoe belangrijk is dat nu?

De winkelervaring is verschoven van de focus op het kopen van een product, naar het creëren van een aangename ervaring voor de consument die in meer dan alleen het product geïnteresseerd is. Je bent het gewend geraakt om in een oogwenk een keuze te maken tussen allerlei producten die je in de winkel ziet.

Je gelimiteerde cognitieve vermogen dwingt je om een snelle koopbeslissing te nemen. En vaak doe je dat binnen een paar seconden. Je kijkt hierbij niet alleen naar visuele elementen of de prijs van een product. Ook de hele winkelinrichting heeft invloed op de winkelervaring, en dus ook de omzet.

Het is dan ook belangrijk dat het inrichten van een winkel op een bepaalde manier gebeurt. Er zijn verschillende manieren om winkelgedrag te beïnvloeden. En die leg ik je hieronder verder uit.

 

1) Een goed humeur telt voor twee

Je spendeert als consument meer tijd in een winkel en geeft meer geld uit dan bedoeld, omdat je je fijn voelt in een bepaalde winkelomgeving.

De emotionele toestand van je winkelende publiek voorspelt niet alleen de aankoopintentie, maar ook juist het koopgedrag. Verschillende emotionele variabelen zijn juist niet afhankelijk van cognitieve dingen zoals de perceptie van kwaliteit of prijs. Door het gebruik van vrolijke muziek en felle kleuren wordt het winkelgenot bijvoorbeeld verhoogt, aldus Holbrook en Gardner (1993). Iets wat overigens erg lijkt op het bouba-kiki effect.

 

2) De winkelsfeer is belangrijk

Hoewel cognitieve factoren (zoals prijzen) grotendeels de winkelervaring en de geplande aankopen in de winkel kunnen verklaren, bepaalt de omgeving in de winkel en de emotionele toestand van consumenten ook een stuk van het koopgedrag.

Sociale factoren (dus ook de interactie met het personeel) en het design van de winkel hebben een positieve invloed op het plezier. En dat heeft weer een positieve invloed op het besteden geldbedrag, het aangenaam vinden van de winkel, de tijd die in de winkel word doorgebracht en het aantal items dat je in de winkel koopt.

 

3) Rustige muziek zorgt voor ontspanning

Muziek is een belangrijke non-verbale communicatie, die over het algemeen wordt gebruikt om de winkelsfeer te verbeteren en soms kan het leiden tot ongeplande aankopen (Turley en Milliman, 2000) en zelfs impulsaankopen. Muziek zorgt er namelijk voor dat mensen langer in de winkel blijven, en meer tijd en geld besteden dan normaal (Milliman, 1982).

Boeken die interessant zijn voor je:

 

4) Verlichting beïnvloed de kijkrichting

Goede verlichting helpt om de juiste sfeer te creëren (zoals in een restaurant). Een winkel met een doordachte verlichting kan je verleiden om de winkel beter te ervaren, en een bepaalde koopdrang bij je op te wekken.

Maar hoe werkt dat dan? De juiste verlichting van je winkelinrichting voegt namelijk wat extra dimensies aan een het interieur toe: het leidt de ogen van je potentiële klant naar belangrijke verkooppunten, waardoor je gaze cueing actief kunt inzetten. (Smith, 1989).

 

5) Vertraag het looptempo

Mensen lopen met een vaart de winkel in. Een manier om ze wat af te remmen, is door een opvallende display aan de voorkant net na de ingang te plaatsen. Anders haasten ze zich misschien door de winkel, en kopen ze alleen waar ze voor kwamen.

Denk er maar eens over na. Net na de ingang van bijvoorbeeld het Kruidvat, vanHaren of de Zeeman staat vaak een schap vol producten, waardoor je niet meteen rechtdoor kunt lopen, maar eerst moet afremmen en misschien zelfs een paar bochten moet maken om je route verder te zetten. Dat schap is dus niet voor niks daar neergezet. 🙂

 

6) Rechts, rechts, rechts

Wist je dat de voorkeur voor looprichting een aanvullende functie is van zowel aangeleerde rijpatronen als je genetische handigheid?

Als rechtshandige houd je gewoon iets meer van rechts. Hierdoor kun je de routekeuze optimaliseren van je klanten en openbare ruimtes en doorgangen verbeteren. Hierbij kun je ook jouw belangrijkste producten in de winkel beter niet aan de linkerkant, maar aan de rechterkant van de gang plaatsen. Op die manier kun je het wandsysteem beter indelen.

 

7) Winkelmandjes zijn groter en mobieler

Winkelmandjes zijn onmisbaar in elke winkel, maar zijn ten opzichte van voorgaande jaren toch echt een stuk veranderd. Allereerst zijn ze al een stuk groter geworden: hoe groter het mandje, des te meer erin past. 😉

Daarnaast zijn er mandjes met wieltjes beschikbaar geworden. Die verhogen de bewegingsvrijheid nog meer. Je hoeft immers niet meer zo’n zware mand door de winkel te slepen  (wat overigens ook weer even benadrukt hoe vol je mandje eigenlijk wel niet is). Deze extra features zorgen ervoor dat je meer tijd in de winkel spendeert, en waarschijnlijk dus ook meer koopt.

 

8) Expres de winkelindeling herindelen

Je kent het wel: je gaat naar je vertrouwde Lidl supermarkt om de hoek, en plots kom je erachter dat ze de hele indeling hebben aangepast. Alles heeft een ander plekje gekregen.

Ze delen de winkelinrichting opnieuw in zodat je de indeling opnieuw uit je hoofd moet leren. En omdat je de nieuwe indeling nog totaal niet kent, loopt je trager door de winkel heen.

Je spendeert hierdoor meer tijd in de winkel én er vallen je tijdens je zoektocht naar dat ene potje jam toch nog even tussendoor andere producten op.

 

Ps: In deze blog worden affiliate links gebruikt.

 


Bronnen:

  • Clement, J., Kristensen, T., & Grønhaug, K. (2013). Understanding consumers’ in-store visual perception: The influence of package design features on visual attention. Journal of Retailing and Consumer Services, 20(2), 234-239.
  • Donovan, R. J., Rossiter, J. R., Marcoolyn, G., & Nesdale, A. (1994). Store atmosphere and purchasing behavior. Journal of retailing, 70(3), 283-294.
  • Holbrook, Morris B. and Meryl P. Gardner (1993). “An Approach to Investigating the Emotional Determinants of Consumption Durations: Why do People Consume What They Consume for as Long as They Consume it?” Joumal of Consumer Psychology, 2: 123-142
  • Scharine, A.A, McBeath, M.K.: Right-Handers and Americans Favor Turning to the Right. Human Factors. The Journal of the Human Factors and Ergonomics Society, 44 (1), pp. 248-256 (2002)
  • Sherman, E., Mathur, A., & Smith, R. B. (1997). Store environment and consumer purchase behavior: mediating role of consumer emotions. Psychology & Marketing, 14(4), 361-378.
  • Smith, W. (1989), “Trends in retail lighting: An intelligent design approach,” International Journal of Retail and Distribution Management, Vol.17 No.5, pp.30-32
  • Milliman, R. E. (1982), “Using background music to affect the behavior of supermarket shoppers,” Journal of Marketing, Vol.46 No.3, pp.86–91.
  • Turley, L. W. and Milliman, R. E. (2000), “Atmospheric effects on shopping behavior: A review of the experimental evidence,” Journal of Business Research, Vol.49 No.2, pp.193– 211.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *