Psychologische prijs

11 x de perfecte psychologische prijs om meer te verkopen

De verleiding om iets te kopen verhoog je met een psychologische prijs. Door slimme prijsstrategieën in te zetten lijken de producten (en de prijzen) in je webshop zo aantrekkelijker mogelijk. Door deze psychologische prijsstellingen te gebruiken, kun je dus nog meer te verkopen in jouw webshop. Want zeg nu zelf, hoe vaak ben jij niet verleid door prijspsychologie? De nadruk moet hier echter wel liggen op verleiden, en niet op manipuleren of bedriegen. Ik leg je hieronder uit hoe je het best met prijzen om moet gaan.

 

Wat is een psychologische prijs?

Een psychologische prijs is een gekozen prijs voor een product waarop psychologische technieken zijn toegepast. Op die manier wordt een prijs zo aantrekkelijk mogelijk gepresenteerd, waardoor de kans dat iemand je product koop aanzienlijk stijgt. De perceptie van prijzen heeft namelijk een psychologische impact. Zelf bij het bepalen van de prijs is psychologie dus onmisbaar. Een psychologische prijszetting vorm je op een aantal verschillende manieren, die ik je hieronder meteen uitleg.

Boeken die interessant zijn voor je:

 

Hoe beïnvloed je de prijs met psychologie?

Bezoekers van je webshop zijn gevoelig voor prijzen. Door het gebruik van prijspsychologie beïnvloed jij de perceptie van je prijzen in je webshop of winkel. Zo zorg jij voor een positievere psychologische prijsstelling, waardoor je meer kunt verkopen en de conversie van je webshop stijgt. Maar hoe beïnvloedt je die psychologische prijs dan?

 

1) Haal het €-teken weg (waar het mag)

Het lijkt misschien heel klein, maar je moet het €-teken niet onderschatten. Het heeft ook een psychologisch effect op prijs. Het euroteken triggert namelijk automatisch een (pijnlijk) prijsgevoel [1], zowel in webshops als menukaarten.

Het klinkt dan ook niet gek als ik je vertel dat je het euroteken weg kunt laten in jouw webshop; de prijs voelt dan niet meer zo pijnlijk aan. Je laat je bezoekers dan minder denken aan het betalen van een prijs.

Echter moet het wel nog steeds duidelijk zijn dat het om een prijs gaat, anders loopt jouw conversie alsnog terug. Kan je het euroteken niet echt weglaten , vervang het dan door EUR of maak het €-teken kleiner.

Daarnaast mag je het euroteken niet weglaten op cruciale pagina’s voor de consument, zoals het winkelmandje of de checkout pagina.

Psychologische prijzen Euroteken weglaten

Voorbeeld van www.wehkamp.nl uit 2018.

Euroteken weglaten bij psychologische prijsstelling

 

2) Wel of niet prijzen afronden?

Bij een lage prijs is het slim om bijvoorbeeld €10 te veranderen naar €9,99. Deze techniek kennen we al langer. [2] . Echter is deze psychologische techniek niet bij elke prijs zo’n slimme zet.

Wist je dat bij luxere producten je de prijs beter kunt afronden? Het effect van de cijfers achter de komma verdwijnt. Dat komt omdat we het niet-afronden van een prijs associeren met goedkoop. Dat is een associatie wat je bij het verkopen van een luxe jas of auto wilt voorkomen.

Bij duurdere aankopen (zoals een dienst of auto) werkt het dan weer helemaal anders. Wees daarom altijd exact als je een offerte maakt of een enorm duur product verkoopt. Het afronden van een prijs lijkt dan een beetje op nattevingerwerk. Het komt met prijspsychologie geloofwaardiger over als je €4991 noteert i.p.v. €5000. [3]

Psychologisch prijzen afronden luxe producten

Voorbeeld van www.thenorthface.nl uit 2018 waar prijzen worden afgerond.

 

3) Gebruik prijzen die korter klinken

Bij het bepalen van de psychologische prijs moet je checken hoe lang de prijs klinkt als je het leest [4]. Zo klinkt  €27,96 langer dan €27,16.

Nu kan je denken; “goh, ik lees prijzen toch niet hardop?” Klopt. Echter heeft ons brein meer mentale resources nodig om een langer klinkende prijs te lezen. Waardoor je hetzelfde effect krijgt.

 

4) Gebruik een kleinere fontgrootte

Formuleer een prijs altijd in een kleinere fontgrootte. Ons brein heeft namelijk een universeel beeld van de omvang; zowel visueel als met getallen. Daarom wordt een visueel groter getal als duurder ervaren dan de kleinere versie ervan. [5] Op die manier heeft het lettertype invloed op je bezoeker; met name de lettergrootte.

Kleiner font bij psychologische prijsstelling

Voorbeeld van www.coolblue.nl uit 2018 waar de fontgrootte van de prijs erg klein is.

 

5) Verdeel de prijs in termijnen

De prijs van een cursus kan best oplopen. Daarom is het slim om die prijs op te delen in termijnen. Het beïnvloedt namelijk het vergelijkingsproces met andere prijzen, zoals die van de concurrent. Hierdoor lijkt jouw psychologie prijs voordeliger.

Stel je verkoopt een cursus van €450. Vermeld deze dan als “5 betalingstermijnen van €90”.

Je kunt ook de prijs opdelen in maanden of weken. Stel je verkoopt een dienst voor €800 per jaar, presenteer de prijs dan als €66 per maand of  €15 per week. [6]

 

Psychologische prijzen in termijnen

Voorbeeld van www.mangools.nl uit 2018 waarbij een maandprijs gehanteerd wordt.

 

6) Sorteer prijzen standaard van hoog naar laag

Zet de sorteerfilter standaard van de prijs op “hoog – laag”. Hierdoor komen de duurste producten bovenaan te staan. Als de bezoekers dan het aanbod willen bekijken, is de kans vrij groot dat ze gaan sorteren op Prijs laag – hoog.

Hierdoor lijken de getoonde prijzen een stuk lager, omdat ze de hogere prijzen van net als anker gebruiken. Door dat anchoring bias lijken deze producten psychologisch een stuk goedkoper en dus aantrekkelijker. [7] Mensen worden beïnvloed door de eerste prijs die ze zien, en ze blijven daarbij vasthouden, zelfs als ze later andere, hogere of lagere prijzen zien.

 

7) Gebruik visueel contrast bij afprijzingen

Ook deze psychologische techniek zie je vast overal terug komen. Maak je een prijs lager in jouw webshop, zorg er dan voor dat de oude prijs ook vermeld staat.

Maak deze dan wel kleiner en gebruik een andere kleur. Hierdoor trigger je het fluency effect, waardoor het visueel verschil ook voor een groter numeriek verschil zorgt. [8]

Psychologische prijzen in aanbiedingen

Voorbeeld van www.mediamarkt.nl uit 2018.

 

8) Gebruik een decoy-product

Bezoekers maken graag gebruik van referentieprijzen. Als jij verschillende pakketten aanbiedt, kun je overwegen om een decoy product toe te voegen.

Consumenten verschuiven dan hun keuze naar een ​​hoger geprijsde product [9]. De decoy is dan altijd een duurder product met een lage waarde in vergelijking met andere producten in de keuzeset. 

 

9) Eerst prijs of product laten zien?

De vraag is: laat je eerst je prijs zien of het product? Meestal zie je ze in een webshop meteen in een oogopslag. Echter kan het verstandig zijn om die prijs in eerste instantie te verbergen voor je psychologische prijs strategie.

Is het een luxe-artikel, zoals bijvoorbeeld een horloge, jas of ring? Laat dan eerst het luxe product zien en daarna de prijs. De bezoeker focust zich dan op de kwaliteiten van het product. Als je bij een luxe product eerst de prijs zou laten zien, dan focust de bezoeker zich op de waarde van het product, a.k.a. “is product X wel dat bedrag waard”?

Psychologische prijzen: eerst prijs of product?

 

10) Van-voor prijzen voor contrast

De van-voorprijzen worden in heel wat webshops en winkels gebruikt. Maar in de praktijk waren bedrijven vaak heel onduidelijk waar die van-prijs vandaan komt.

Sommige websites informeren hun klanten al over waar die van-prijs vandaan komt. Echter doen niet al bedrijven dat. Soms gooien ze de vanaf-prijs expres omhoog om het prijscontrast te vergroten en het voordeel van de voor-prijs te benadrukken.

Vanaf 1 januari 2023 zijn er gelukkig meer richtlijnen voor de vanaf-prijs. De vanaf-prijs mag alleen de laagste prijs zijn van de afgelopen 30 dagen. [10] Opeenvolgende prijsverminderingen, bederfelijke producten en nieuwe producten zijn uitzonderingen op die regel.

 

11) Vergelijken met andere producten

Reference pricing is een belangrijk begrip in prijspsychologie, omdat het beschrijft hoe mensen de waardeprijs van een product bepalen door het te vergelijken met andere producten. In het algemeen vergelijken mensen prijzen met een referentiepunt, zoals de prijzen van vergelijkbare producten, om te bepalen of een bepaalde prijs redelijk is.

Dit referentiepunt kan variëren afhankelijk van de situatie en het product, en het kan worden bepaald door verschillende factoren, zoals persoonlijke ervaring, informatie en communicatie door de markt. Als een product bijvoorbeeld veel hoger geprijsd is dan vergelijkbare producten, zullen consumenten waarschijnlijk minder geneigd zijn om het te kopen, omdat ze het als onredelijk hoog beschouwen.

Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van reference pricing door producten te positioneren en te communiceren ten opzichte van vergelijkbare producten, waardoor je de waardeprijs aantrekkelijker maken voor consumenten.

 

Aan welke wettelijke regels moet ik mij houden?

Bij het formuleren van prijzen op je website of webshop mag je niet helemaal losgaan. De prijs moet voor de consument duidelijk zijn. De ACM geeft advies over hoe je dat het best doet:

  • Vermeld wanneer je prijzen gelden; is dat voor bepaalde data of op basis van een bepaald algoritme?
  • Zeg niet dat iets gratis is als dat onder streep niet zo is;
  • Een valse korting geven met van/voor prijzen; je moet per 1 januari 2023 altijd bij de van-prijs de laagste prijs gebruiken van de afgelopen 30 dagen. Hoewel hier een aantal uitzonderingen op zijn, zoals in 3 maanden opeenvolgend iets afprijzen, of producten die korter dan 30 dagen op de markt zijn;
  • De verkoopprijs en prijs per meeteenheid wordt geformuleerd in euro en is ondubbelzinnig (waardoor er geen verwarring ontstaat);
  • Laat het euroteken niet weg op een plek waar het niet duidelijk is dat het om een prijs gaat;
  • Vermeld altijd zo snel mogelijk de bijkomende kosten.
Psychologische prijs voorbeeld voor het vermelden van bijkomende kosten.

Een voorbeeld van Tui.nl uit 2023 voor een psychologische prijs met een duidelijke vermelding van de bijkomende kosten.

 

Ps: In deze blog worden affiliate links gebruikt.


Bronnen
[1] Yang, S. S., Kimes, S. E., & Sessarego, M. M. (2009). $ or dollars: Effects of menu-price formats on restaurant checks [Electronic article]. Cornell Hospitality Report, 9(8), 6-11.
[2] Manoj Thomas, Vicki Morwitz; Penny Wise and Pound Foolish: The Left-Digit Effect in Price Cognition, Journal of Consumer Research, Volume 32, Issue 1, 1 June 2005, Pages 54–64, https://doi.org/10.1086/429600
[3] Thomas, M., Simon, D. H., & Kadiyali, V. (2007). Do consumers perceive precise prices to be lower than round prices? Evidence from laboratory and market data.
[4] Coulter, K. S., Choi, P., & Monroe, K. B. (2012). Comma N’cents in pricing: The effects of auditory representation encoding on price magnitude perceptions. Journal of Consumer Psychology, 22(3), 395-407.
[5] Coulter, K. S., & Coulter, R. A. (2005). Size does matter: The effects of magnitude representation congruency on price perceptions and purchase likelihood. Journal of Consumer Psychology, 15(1), 64-76.
[6] Gourville, J. (1998). Pennies‐a‐Day: The Effect of Temporal Reframing on Transaction Evaluation. Journal of Consumer Research, 24(4), 395-403. doi:10.1086/209517
[7] Suk, K., Lee, J., & Lichtenstein, D. R. (2012). The influence of price presentation order on consumer choice. Journal of Marketing Research, 49(5), 708-717.
[8] Coulter, K. S., & Norberg, P. A. (2009). The effects of physical distance between regular and sale prices on numerical difference perceptions. Journal of Consumer Psychology, 19(2), 144-157.
[9] Predictably Irrational: The Hidden Forces That Shape Our Decisions‎
[10]  https://www.nu.nl/economie/6198080/einde-aan-misleidende-van-voor-prijzen-vanaf-half-mei.html
[11] https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoop-aan-consumenten/verkopen-aan-consumenten/prijzen-vermelden/prijzen-vermelden

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *