SEO om je webshop te verbeteren

8 SEO tips om je webshop te verbeteren

Een webshop beginnen is de eerste stap, maar hoe zorg je er voor dat er ook bezoekers komen? Je kunt aan de slag gaan met social media of ads, maar dan laat je een grote groep potentiële klanten links liggen: je organische bezoekers. Met deze SEO tips verbeter jij je webshop/webwinkel in een handomdraai.

 

1) Focus op de Meta title en Description

Een van de gemakkelijkste dingen die je kunt aanpassen aan je webshop zijn de meta titel en de meta description. Ze zijn ook een van de belangrijkste factoren voor je strategie als je het aan mij vraagt. De meta data zoals de titel of de beschrijving zijn vaak de enige twee factoren die bepalen of een bezoeker vanaf de zoekmachine door klikt naar jouw website.

 

2) Vindbare productomschrijving

Vaak worden productomschrijvingen nog steeds vaak over het hoofd gezien en niet optimaal geschreven. Omschrijf in dit kleine stukje tekst het product zo goed mogelijk met redenen waarom je de bezoeker dat product echt moet kopen. Verwerk hier ook zeker de belangrijkste zoekwoorden in die voor dat product van toepassing zijn.

 

3) Sla afbeeldingen niet over

SEO geoptimaliseerde afbeeldingen ondersteunen je webshop op twee verschillende manieren: Afbeeldingen worden sneller via Google image vonden, en ze ondersteunen de pagina waarop we staan. Let met name op de naam van de afbeelding, de alt-tag en title-tag. Vervang geautomatiseerde ‘”DSO004.jpg” bestandsnamen door meer beschrijvende titels zoals “ijskoffie-latte-macchiato.jpg” of “korte-rode-jurk.jpg”.

 

4) Voeg een SEO tekst toe aan categoriepagina’s

Bij de categorieën in je webshop is er vaak onderaan (en soms ook deels bovenaan) ruimte voor een stuk tekst. Deze hebben vaak als doel om de bezoeker te informeren, de pagina te ondersteunen en te verduidelijk aan Google waar de pagina over gaat. Schrijf hier dus een tekst met zoekwoorden die passen bij de koopfunnel.

 

5) Out of stock producten

Je hebt niet altijd al je producten op voorraad. Soms raakt er wel eens iets uitverkocht. Maar hoe ga je daar SEO technisch mee om?

Is iets tijdelijke out of stock, dan kun je ervoor kiezen om de pagina gewoon online te houden. Het nadeel daaraan is dat bezoekers teleurgesteld worden wanneer ze zien dat het niet meer op voorraad is.

Daarbij is het verstandig om bij een vrij lange out of stock, een 302/307 redirect naar een relevant product te maken. Het voordeel van een 302/307 redirect is dat de positie in Google blijft staan, wat dus enorm handig is tot je het product weer in huis hebt.

Is een product permanent uitverkocht, en ben je niet meer van plan dit product in de toekomst aan te vullen?  Dan kun je een 301 redirect maken naar een vervangend product, de productpagina gewoon verwijderen, of een 410 redirect instellen zodat het product erg snel uit Google verdwijnt.

 

6) Voorkom duplicate content

Duplicate content zorgt voor een slechte gebruikservaring en Google raakt er ontzettend van in de war. Daarom doe je er goed aan om duplicate content zo goed mogelijk te voorkomen.

Schrijf daarom altijd een unieke tekst en gebruik nooit de productomschrijving van je leverancier. Daarnaast moet je ervoor zorgen dat er op parameters van je filteropties een canonieke tag wordt gebruikt naar de originele pagina.

 

7) Snelheid is belangrijker dan ooit

De websitesnelheid of laadsnelheid van jouw webshop een belangrijke factor m.b.t. de prestaties van je webshop. Google besteedt met name veel aandacht aan de belasting van mobiele sites; webshops die via een mobiel apparaat bezocht worden.

Als je webshop traag is, en daardoor een slechte gebruikerservaring biedt, zal Google het lager laten ranken, en zal je dus minder organisch bezoekers ontvangen.

 

8) Ondersteunde blog

Een blog is op meerdere manieren een toegevoegde waarde voor jouw webshop: naamsbekendheid vergroten, bezoekers begeleiden naar je categoriepagina’s met producten en (voor SEO nog wel het allerbelangrijkste) waarde doorgeven van de blog naar de meer competitieve categoriepagina’s. Hierbij is een goede interne linkstructuur naar belangrijkste categoriepagina’s enorm belangrijk.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *