Meta Description illustratie

Meta Description: Van Doel tot ideale Lengte

Als je niet zeker weet hoe je je meta beschrijvingen moet schrijven, ben je niet de enige. Om die verwarring weg te nemen, ga ik dieper in op hoe je een geweldige meta beschrijving maakt en aan welke punten deze moet voldoen. Aangezien je maar een aantal tekens hebt om mee te werken, is er voor het schrijven van een geweldige meta beschrijving namelijk meer nodig dan het bij elkaar gooien van woorden. 😉

 

Wat is een meta beschrijving?

Een meta beschrijving, ook wel meta description of meta omschrijving genoemd, is een stukje tekst/HTML op je website waarmee je een pagina beschrijft. Deze meta tekst verschijnt onder de titeltag in de zoekresultaten.

De meta beschrijving is te zien bij de zoekresultaten van zoekmachines of wanneer een pagina wordt gedeeld op sociale media.

De kwaliteit van een meta beschrijving draagt bij aan de kans dat iemand erop klikt en de pagina bezoekt.

De metabeschrijving is een klein, maar krachtig aspect van zoekmachine optimalisatie (SEO); het is jouw kans om je SERP concurrentie te verslaan.

Meta description voorbeeld

Dit is een voorbeeld van een meta tekst die ik heb gemaakt. In dit voorbeeld neemt Google mijn geschreven meta tekst gewoon over, maar dat hoeft niet elke keer het geval te zijn.

Voorbeeld van een Meta Beschrijving

Dit is een voorbeeld van een Meta Beschrijving. Dit is de tekst onder de titel en naast de datum.

 

Wat is het doel van een Meta omschrijving?

Google heeft wel vaker verklaard dat de meta beschrijving geen SEO rankingfactor is. Dus wat is het doel van de meta description dan?

1) Het verhogen van de click-through-rate (CTR)

Je moet de meta description beschouwen als een bericht dat naar je potentiële bezoekers wordt gestuurd. Het moet benadrukken en overtuigen waarom ze door moeten klikken naar jouw website in plaats van die van jouw concurrent.

2) Geeft een boost aan de zichtbaarheid van de pagina op de SERP

Omdat er zoveel zoekresultaten op een pagina staan, is de metabeschrijving een kleine maar waardevolle plek om kort maar krachtig uit te leggen waar de pagina over gaat en, als het goed is gedaan, kan je meta tekst opvallen.

3) Het geeft het beste antwoord op de zoekopdracht

Gebruikers klikken op de meta tekst die hen aanspreekt en hun vraag beantwoordt, dus zorg ervoor dat je je metabeschrijving met de gebruiker in gedachten schrijft.

 

Waar moet een goede meta omschrijving aan voldoen?

  1. Plaats je zoekwoorden op natuurlijke wijze in de meta tekst.
  2. Vermijd keyword stuffing.
  3. Voeg een call-to-action toe; ‘lees’, ‘ontdek’, ‘leer’,…
  4. Zorg ervoor dat je beschrijving overeenkomt met je content.
  5. Gebruik de eerste 120 tekens om het belangrijkste te vermelden.
  6. Maak het niet langer dan +/- 160 tekens.
  7. Vermeld de belangrijkste USP‘s.
  8. Schrijf unieke metabeschrijvingen
  9. Gebruikt icons/emoji’s waar nodig, bijvoorbeeld voor je USP’s, maar hou het bescheiden; ‘✓’, ‘☎’, …
  10. Check de meta tekst met een meta description length checker.

 

Hoe lang mag een meta description zijn?

De meta description lengte is een veel besproken onderwerp. Mede omdat Google de laatste jaren de lengte van de meta omschrijving verandert. Op een gegeven moment besloot Google zelfs om de tekenlimiet van de meta beschrijving op te krikken naar 320 tekens!

Tegenwoordig houden ze het liever wat meer bescheiden, en is de meta beschrijving een stukje korter. Maar hoe kort is dat dan?

Tekens versus Pixels

Google geeft weinig om het aantal tekens dat je gebruikt. De zoekmachine let juist op het aantal pixels.

Populaire WordPress-plugins geven meestal het aantal tekens aan, zoals de Yoast plugin, waardoor er een misvatting ontstaat over het optimaliseren van de metatitel en beschrijving.

De meta beschrijving moet daarnaast lang genoeg zijn om de pagina te beschrijven, maar kort genoeg om gemakkelijk te kunnen lezen.

Tegenwoordig gebruikt Google de volgende maximale lengte voor een meta description:

Soort  Lengte
 Tekens  120 tot 160 tekens
 Pixels  430 tot 920 pixels

 

Mijn description wordt niet in de SERP getoond, wat nu?

Normaal denkt iedereen dat als ze een metabeschrijving op de pagina plaatsen, dit betekent dat Google het zal laten zien. Maar dat is niet zo. 🙁

Het is belangrijk om te weten dat Google de door jouw geschreven meta beschrijvingen niet altijd weergeeft, en kiest er dan voor om de meta beschrijving te negeren.

Dit kan een indicatie zijn dat je bestaande meta beschrijving niet overeenkomt met de daadwerkelijke content op de pagina of de meta tekst de vraag van de gebruiker niet (goed) beantwoordt…

Dan kiest Google in plaats van je meta tekst een tekstfragment van je pagina dat beter aansluit bij de zoekopdracht.

Reken er dus maar niet op dat de zoekmachine je meta omschrijving altijd gebruikt; het verandert per zoekwoord. 😉

 

Hoe maak je een meta omschrijving op je website?

Je kunt je meta description maken en bewerken in de HTML-code van je site of een plugin gebruiken.

Met code

Voeg je de meta omschrijving met code toe, dan plaats je deze in de <head> van de pagina. In de broncode ziet een metabeschrijving er als volgt uit:

<meta name="description" content="Dit is een voorbeeld van een Meta Beschrijving"/>

In WordPress

Wanneer je niet in de HTML code wilt duiken, zijn er ook plugins beschikbaar om het gemakkelijker te maken om de metabeschrijving aan je pagina toe te voegen.

Een goede meta omschrijving maken in WordPress kan met een plugin, zoals Yoast of RankMath.

Yoast plugin in WordPress

Een voorbeeld van de Yoast plugin in WordPress

In Drupal

Drupal heeft een ‘Meta Tags Module’. De Meta Tags-module is al geconfigureerd, maar je kunt altijd wijzigingen aanbrengen voor de gestandaardiseerde meta fragmenten. Daarnaast kun je per pagina de meta tekst aanpassen.

Meta description module van Drupal

Een voorbeeld van de meta description module van Drupal.

1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *