Productomschrijving maken tips

14 tips voor een overtuigende Productomschrijving

Eigenaren van webshops weten hoe belangrijk productomschrijvingen zijn. maar ze worden nog steeds vaak over het hoofd gezien en niet optimaal geoptimaliseerd. Het is een belangrijk onderdeel in de marketing van je webshop. Het schrijven van productomschrijvingen vereist alleen wat creativiteit. En productomschrijvingen schrijven die verkopen vergt altijd een beetje experimenteren. Hieronder geef ik je alvast 14 tips om een producttekst te schrijven en zelf een poging te wagen, of ze te laten schrijven. Teksten schrijven voor producten is gemakkelijker dan je denkt.

 

Waar moet een goede productomschrijving en -pagina aan voldoen?

Er zijn verschillende dingen die je kunt doen om je productomschrijving te perfectioneren. Een goede producttekst maak je dan ook het best met deze tips en de voorbeelden die onder elke tip staan.

 

1) Schrijf voor de juiste doelgroep

De eerste stap bij het schrijven van productomschrijvingen is het definiëren van de doelgroep.

Dit begint met het maken van een buyers persona, een uitsplitsing van de kenmerken van je potentiële klanten. Die buyers persona helpt je te begrijpen welke functies het meest waardevol zijn voor je klanten.

De beste producttekst richt zich rechtstreeks en persoonlijk tot de doelgroep. Je beantwoordt in die tekst vragen alsof je een gesprek met hen hebt.

Kies daarom ook woorden die je ideale klant gebruikt, zoals bijvoorbeeld ‘jij’ in plaats van ‘u’.

Bepalen van je doelgroep met Google Analytics

Bepaal je doelgroep met Google Analytics en maak hiermee een persona.

 

2) Schrijf een unieke producttekst

Vermijd het gebruik van de productbeschrijvingen van de fabrikant. Door je eigen versie te schrijven, voorkom je dat je door Google wordt bestraft voor duplicate content. Daarnaast is een gepersonaliseerde, unieke tekst ook fijner om te lezen voor je bezoekers.

 

3) Storytelling

Hoe groter het verlangen van de klant om het product te bezitten, hoe groter de kans is dat ze het kopen. Een verhaal vertellen helpt daarbij.

Het vertellen van een verhaal in productbeschrijvingen verlaagt je rationele barrières. Hierdoor ‘vergeet’ je dat je iets aan het kopen bent.

Voorbeeld van een productomschrijving met storytelling

Voorbeeld van een goede productomschrijving met storytelling van Plantsome.

 

4) Voordelen versus functies

Wanneer je je eigen producten verkoopt, word je enthousiast over de productfuncties en specificaties. Je bent trots op wat je verkoopt, dat begrijp ik.

Het probleem is alleen dat je potentiële klanten niet zo geïnteresseerd zijn in die functies en specificaties. Ze willen weten wat het hen oplevert en hoe het hun problemen oplost; ‘what is in it for me?’

Het is duidelijk dat klanten iets van je product verwachten: het is jouw taak om hen ervan te overtuigen dat het product hen gaat helpen.

Bedenk hoe het leven van die klant gemakkelijker, beter of aangenamer kunt maken.

Benadruk daarom altijd de voordelen van elke functie in de omschrijving van het product.

Productomschrijving: voordelen voorbeeld

Omschrijven van voordelen in een productomschrijving van H&M.

 

5) Zintuigelijke bijvoeglijk naamwoorden

Bijvoeglijke naamwoorden zijn lastige woorden. Vaak voegen ze geen betekenis toe aan je zinnen. Gebruik je echter zintuigelijke bijvoeglijke naamwoorden, dan verbind je je bezoekers met levendige productbeschrijvingen.

Ze benadrukken zintuiglijke ervaringen, en helpen je het product te zien, ruiken en voelen.

Gebruik bijvoorbeeld woorden als fluweelachtig, scherp, snel, …

Voorbeeld van zintuigelijke bijvoeglijke naamwoorden in een producttekst

Voorbeeld van zintuigelijke bijvoeglijke naamwoorden in een producttekst van Hero.

 

6) SEO productteksten

Ook productteksten ontkomen niet aan zoekmachine-optimalisatie (SEO). Geoptimaliseerde productbeschrijvingen helpen bij het verbeteren van de online vindbaarheid van je producten.

Door de omschrijving van een product te optimaliseren voor specifieke zoekwoorden, verbeter je kans op een hoge positie in Google.

Doe op voorhand een zoekwoordonderzoek om te bepalen waar mensen precies naar zoeken.

 

7) Beïnvloed de perceptie van kleuren

Wist je dat de beschrijving van een kleur belangrijk is voor de perceptie ervan?

Maak daarom gebruik van kleurenpsychologie in je productteksten.

‘Mokka’ wordt bijvoorbeeld significant mooier gevonden dan ‘bruin’ en ‘donkergroen’ klinkt minder aantrekkelijk dan ‘mosgroen’.

Productomschrijving: kleurenpsychologie voorbeeld

Voorbeeld van een productbeschrijving met kleurenpsychologie van de website van Leenbakker.

 

8) Hou het simpel

Het belangrijkste doel van zo’n tekst is zo eenvoudig mogelijk uitleggen wat het product doet en waarom men het moet kopen. Je doelgroep moet daarom meteen begrijpen wat er staat. Gebruik daarom altijd simpele woorden in je productbeschrijvingen.

Verbeter de leesbaarheid door moeilijke woorden te vervangen door eenvoudige woorden en door de gemiddelde zinlengte te verkorten.

Waarom zou je moeilijk doen als het ook gemakkelijk kan? 😉

 

9) Gebruik bulletpoints

In bulletpoints benadruk je eigenschappen van het product. Bulletpoints zijn ideaal voor informatie-zoekers. Het is ook de perfecte plek om het technische aspect van het product aan te kaarten.

Wat is de meest belangrijke informatie die je potentiële klanten moeten weten?

Productomschrijving: bulletpoints voorbeeld

Voorbeeld van een productomschrijving met bulletpoints van kleding van My Jewellery.

 

10) Het belangrijkste als eerste en laatste

Het primacy effect beschrijft dat je de eerste items uit een lijst gemakkelijker onthoudt dan de items je later leest/hoort. Daarbij zorg je door het recency effect dat je dan weer de laatste items in een lijst beter onthoudt.

Plaats daarom de belangrijkste zinnen of punten bovenaan of onderaan de alinea/lijst voor een goede productomschrijving. Op die manier onthoudt de potentiële klant de belangrijkste voordelen van het product.

 

11) Voeg een overtuigende en duidelijk knop toe

Een call to action knop is er in alle vormen, kleuren en maten. Het doel van zo’n knop is allereerst het trekken van de aandacht van je bezoek. Daarnaast is converteren het belangrijkste doel. Je wilt dat jouw bezoeker iets gaat doen op je productpagina, toch? Het optimaliseren van die call to action knop mag je dus niet over het hoofd zien.

call to action knop

Voorbeeld van een opvallende call to action knop van Hunkemöller.

 

12) Optimaliseer alle afbeeldingen

Het is geen geheim dat ons brein van visuele content houdt. Daarom worden afbeeldingen sneller verwerkt dan tekst. Afbeeldingen zijn zo belangijk in onze besluitvorming dat ze echt een prioriteit moeten zijn op elke website. Het optimaliseren van de afbeeldingen op de productpagina moet daarom dan ook vanzelfsprekend zijn.

  • Plaats afbeeldingen van hoge kwaliteit.
  • Het is een feit dat mensen zich graag voorstellen dat ze een product dragen of gebruiken. Het geeft hen een idee of het product wel of niet geschikt is voor hen: vergeet dus niet dat soort foto’s / afbeeldingen toe te voegen.
Productomschrijving en het optimaliseren van afbeeldingen

Gebruik afbeeldingen van hoge kwaliteit en video’s bij de productomschrijving.

 

 13) Voeg voldoende witruimte toe

Voldoende witruimte op de productpagina helpt de potentiële klant te focussen op wat het belangrijkst is.

Het toevoegen van witruimte rond je afbeeldingen en in de producttekst helpt ruis te verminderen en de helderheid te vergroten als het gaat om de presentatie van het product.

 

14) Voeg reviews toe aan je productpagina

Sociaal bewijs is er in vele vormen. Het kunnen reviews van klanten, video’s of andere beoordelingen zijn.

Het maakt niet uit welk type sociaal bewijs je gebruikt, zolang het maar relevant is voor je doelgroep.

Producttekst: voorbeeld van reviews

Voorbeeld van reviews op een productpagina van Zalando.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *