Psychologie van kleur in marketing

Kleurenpsychologie: betekenis van Kleur

Het gebruik van kleur op een website of webshop kan natuurlijk persoonlijke smaak zijn, maar je kunt kleur ook gebruiken om gedrag te sturen. Kleurenpsychologie wordt gebruikt in allerlei marketinguitingen; van huisstijl tot webformulieren. Het psychologisch effect van kleuren is alleen niet zo duidelijk als het lijkt. 😉

 

Kleurenpsychologie: hoe werkt dat nu precies?

Kleur speelt een belangrijke rol bij het overbrengen van informatie of stemmingen, en zelfs het beïnvloeden van de beslissingen die je neemt.

Dan lijkt het bijna logisch dat je ook met kleuren rekening moet houden die passen in je marketingstrategie of bij je merk of producten. Dat klopt, maar niet op de manier die je je nu voor de geest haalt.

Het internet staat vol met informatie over de invloed van kleur op de hersenen en op je emoties. Maar onderzoek toont juist aan dat persoonlijke voorkeuren, ervaringen, opvoeding, culturele verschillen en context het effect dat kleuren op je heeft, verandert.

Boeken die interessant zijn voor je:

 

De betekenis van kleuren verandert

Kleur heeft invloed op hoe je je voelt en gedraagt, maar dit wordt beïnvloed door persoonlijke, culturele en contextuele factoren.

Bijvoorbeeld: Rood is tijdens Valentijnsdag romantisch, terwijl een rood verkeerslicht op weg naar je werk totaal niet romantisch is. De symbolische betekenis van de kleur verandert.

Dus het idee dat kleuren zoals rood of paars een hele specifieke emotie oproept, is ongeveer net zo nauwkeurig als je het geloven van je horoscoop.

De perceptie van kleuren verandert door factoren

 

Misvatting over gebruik van kleuren

Er zijn verschillende misvattingen over de psychologie van kleuren in marketing te vinden. Helaas worden deze keer op keer opnieuw gedeeld en verspreidt, waardoor je ze bijna als waarheid zou beschouwen. Gelukkig ga je wél, in tegenstelling tot duizenden anderen, op onderzoek uit en trap jij niet in deze misvattingen.

❌ Kleur lokt een vaste emotie uit

Overal wordt kleur gebruik, dus ook in branding. Het logo van een merk moet vormgegeven worden natuurlijk. Zo is een Fanta oranje gekleurd, omdat het vrolijkheid en vriendelijkheid moet uitstralen. Oreo is blauw, omdat het kracht en vertrouwen moet uitstralen. Fout. Ook al ben ik er mee eens dat een kleur wel een bepaalde emotie/hardheid uitstraalt; wordt de perceptie van kleur vooral beïnvloed door jezelf.

❌  Rood versus groen

Ik denk dat iedereen het onderzoek van Joshua Porter wel kent. Uit het onderzoek bleek dat groen (i.p.v. rood) een veel betere keuze zou zijn voor een call-to-action knop. Fout. Het gebruik van kleuren voor een call-to-action knop bepaal je aan de hand van het contrast. Zo werkt een oranje knop op een blauwe achtergrond en een paarse knop op een gele afbeelding. Op deze manier valt de knop het meest op t.o.v. de achtergrond. Ja, die groene knop kan toevallig goed werken op jouw website, maar experimenteer met andere kleuren.

 

Hoe gebruik je kleurenpsychologie goed?

Hoe verleid jij de consument met kleur? Dat is eigenlijk de juiste vraag die je moet stellen. Kleuren hebben  een groot psychologisch effect op je bezoekers, en dus ook de conversie. Door psychologie van kleur te gebruiken, gebruik je kleuren op een slimme manier in je marketing en branding.

✅ Mokka versus bruin

Wist je dat de beschrijving van een kleur belangrijk is voor de perceptie ervan? Onderzoek³ heeft aangetoond dat mensen voorkeur hebben voor fancy namen. ‘Mokka’ werd significant mooier gevonden dan ‘bruin’. Gebruik in je productbeschrijvingen of productnamen daarom niet licht blauw, maar hemelsblauw, en geen donkergroen, maar mosgroen.

✅ Errors in webformulieren

Zijn de errors in jouw webformulieren rood? Stop daar dan onmiddellijk mee. Rood associëren we onbewust met een stoplicht of die rode pen van de leraar. Rood voelt niet fijn aan. Als je bezoeker dus een error krijgt in een formulier en overal een rode kleur ziet, voelt dat dus ook niet goed aan. Verminder slechte gevoel door rood te veranderen in oranje. Het heeft hetzelfde effect ‘oh nee er gaat iets mis’, maar voelt minder hard aan voor de bezoeker.

✅ Kleuren en branding

De relatie tussen je merk en kleur hangt af van de geschiktheid van de kleur die voor het betreffende merk wordt gebruikt. Met andere woorden: past de kleur bij wat je verkoopt?

Heb jij een lokaal bedrijfje in een natuurrijk groen land? Gebruik groen in je branding. Of is jouw bedrijf gevestigd bij de zee? Misschien is blauw wel geschikt voor je lokale branding.

Hunkemöller gebruikt bijvoorbeeld roze als een vaste kleur in hun huisstijl; perfect voor vrouwelijkheid en zachtheid. En dat past perfect bij de boodschap die het merk wil overbrengen.

 

 

Associaties en betekenis van specifieke kleuren

Velen hebben het over de betekenis van kleuren, maar dat vind ik persoonlijk een verkeerd woord. Kleuren hebben op zichzelf geen betekenis. Het is juist de associatie die we met iets maken wat een kleur symbolisch betekenis geeft. En het is afhankelijk van de context welke betekenis je er vervolgens aan geeft. 😉

Hieronder geef ik wat voorbeelden van associaties die ik met die kleuren heb, waardoor er een persoonlijke betekenis ontstaat. De associatie met een kleur kan voor jou totaal anders zijn.

1) Rood

Associatie: Bij de kleur rood denk je aan stoplichten, de rode pen van je leraar of vuur, maar ook aan liefde en rode rozen.

Betekenis: Fout, agressie, maar ook warmte en liefde.

2) Geel

Associatie: Bij geel denk je aan de zon en de zomer.

Betekenis: Energie, kracht, optimisme en vrolijkheid.

3) Blauw

Associatie: Bij blauw denk je aan de zee, golven en water.

Betekenis: Denk bij blauw vooral aan rust, geduld en kalmte.

4) Roze

Associatie: De kleur roze staat voor baby’s, roze wolken

Betekenis: Roze doet je denken aan zachtheid, romantiek, en vrouwelijkheid.

5) Groen

Associatie: Bij de kleur groen denk je aan de natuur en groene stoplichten.

Betekenis: Groen staat dan ook voor rust, en goed.

6) Bruin

Associatie: Bruin doet je denken aan aarde, grond.

Betekenis: Bij een bruine kleur denk je dan ook vaak aan stabiliteit, maar ook aan oudbolligheid.

7) Wit

Associatie: Bij wit denk je aan ziekenhuizen, toiletten, of sneeuw.

Betekenis: Reinheid, onschuld en frisheid.

8) Zwart

Associatie: Bij de tint zwart denk je aan het zwarte schaap, de dood, of duisternis.

Betekenis: Bij zwart denk je dan aan negativiteit, maar ook aan formeel en gezag.

 


Bronnen
–  Whitfield TW, Wiltshire TJ. Color psychology: a critical review. Genet Soc Gen Psychol Monogr. 1990 Nov;116(4):385-411. Review. PubMed PMID: 2289687.
–  Joshua Porter: The Button Color A/B Test: Red Beats Green
–  Skorinko, J. L., Kemmer, S. , Hebl, M. R. and Lane, D. M. (2006), A rose by any other name …: Color‐naming influences on decision making. Psychology & Marketing, 23: 975-993. doi:10.1002/mar.20142
– Bottomley, P. A., & Doyle, J. R. (2006). The interactive effects of colors and products on perceptions of brand logo appropriateness. Marketing Theory, 6(1), 63–83. https://doi.org/10.1177/1470593106061263

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *