Recency Effect

Recency effect gebruiken op je website

Gebruik het recency effect om je bezoekers te stimuleren. Woorden aan het einde worden beter onthouden dan woorden in het midden van een lijst of opsomming. Ik leg je haarfijn uit hoe het effect ontstaat en je het gebruikt op jouw website.

 

Wat is het recency effect?

Het recency effect, niet te verwarren met het primacy effect, is een cognitieve bias waarbij de meest recent gepresenteerde items of ervaringen waarschijnlijk het beste onthouden worden. Als je een lange lijst met woorden hoort, is de kans groter dat je de woorden herinnert die je het laatst hebt gehoord (aan het einde van de lijst dus) dan woorden die in het midden staan.

Recentere informatie wordt beter onthouden en weegt zwaarder bij het vormen van een oordeel dan eerder gepresenteerde informatie. We nemen daarnaast ook aan dat items aan het einde van de lijst van groter belang zijn. Dat stimuleert het recency effect dan ook.

 

Oorzaken van het recency effect

Drie soorten factoren lijken invloed te hebben op de aanwezigheid en sterkte van de recency effect: (1) geheugenprocesse, (2) hoe de taak is gestructureerd is qua duur en (3) hoe personen de beschikbare informatie verwerken.

1) Korte-termijn geheugen

De meest plausibele verklaring van het recency effect legt de nadruk op geheugenprocessen: recentere informatie wordt beter onthouden en is dus beschikbaar om te gebruiken bij het vormen van een oordeel.

Met andere woorden, het recentheidseffect kan optreden omdat je in staat bent om gemakkelijk items te herinneren die nog steeds worden opgeslagen in je kortetermijngeheugen. Als je die informatie echter niet herhaalt, zal deze snel verloren gaan en uit het geheugen verdwijnen.

2) Duur van de boodschap

Als de berichtgeving lang duurt of onderbroken wordt, is het lastiger om alles te onthouden. Het recency effect wordt dan waarschijnlijker dat je afhankelijk bent van recentere en beter te onthouden details.

3) Verwerking

De manier waarop personen de beschikbare informatie verwerken, is ook van belang. Wanneer iemand de instructie krijgt om de informatie stapsgewijs te verwerken word het recency-effecten waarschijnlijker. Onder dergelijke omstandigheden krijgt recente, beter onthouden informatie meer gewicht en een recentere resultaten. Wanneer personen daarentegen vanaf het begin weten dat het herinneren van de lijst het doel is, is een primacy-effect waarschijnlijker.

 

Let op: het effect verdwijnt na 30 seconden

Verschillende onderzoeken toonden aan dat het primacy-effect aanwezig was, zelfs na een 30-seconden-interferentietaak, maar het recency effect niet langer aanwezig was.

Dat komt omdat we laatste items herinneren met ons tijdelijk geheugen; ons werkgeheugen. Als dat overschreven wordt door een andere taak of je te lang wacht, verdwijnt die kennis uit je werkgeheugen om plek te maken.

Glanzer en Cunitz concludeerden dat de capaciteit van het menselijk kortetermijngeheugen waarschijnlijk drie tot vier stukjes informatie tegelijk bevat.

Bij het recency effect blijf het laatste item dus maximaal 30 seconden hangen in ons geheugen, dus je moet voor die tijd zorgen dat de bezoekers converteren zonder dat ze afgeleid worden. 😉

 

Recency effect voorbeelden voor jouw website

Het recency effect kan een rol spelen in veel verschillende aspecten van het dagelijks leven. En zoals je je misschien kunt voorstellen, kan het recency-effect een belangrijke rol spelen in online marketing.

  • Koop de onderste Google advertentie in. De bovenste advertentie is vrijwel het duurst. Het kan het waard zijn om dan niet de middelste, maar de laatste advertentie in te kopen.
  • Plaats je belangrijkste menu-items als laatste in je drop-down menu.
  • Plaats de minst belangrijke items in het midden van je lijst, omdat deze items vaak minder vaak worden opgeslagen in het lange-termijngeheugen en het werkgeheugen.
  • Als je bezoeker een actie moet uitvoeren na blootstelling aan het effect wat langer duurt dan 30 seconden, plaats dan de belangrijkste items bovenaan, waardoor je hoopt op het primacy effect.
    Als de bezoeker direct na het lezen van de lijst actie moet ondernemen, plaats dan het belangrijkste item als laatste op de lijst, waarbij het recency effect geactiveerd wordt.
  • Zorgt dat er geen afleiding ontstaat tussen het laatste punt op je lijst en de call to action knop.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *