Von Restorff effect

Hoe val je op met het Von Restorff effect?

Producten of andere objecten die anders zijn ten opzichte van de rest vallen meer op. Gebruik het Von Restorff effect in je voordeel om dat product beter te laten onthouden door je potentiële klant. Wil je weten hoe je dat doet? Lees hieronder dan even verder.

 

Wat is het Von Restorff effect?

De Duitse psychiater en kinderarts Hedwig von Restorff (1906–1962) bedacht het Von Restorff-effect.

Deze theorie werd bekend in 1933 toen Hedwig ontdekte dat wanneer deelnemers een lijst met categorisch vergelijkbare items kregen met één onderscheidend item op de lijst, men het unieke item veel beter kon herinneren.

Het Von Restorff-effect, ook bekend als het isolatie-effect, voorspelt dus dat wanneer er meerdere vergelijkbare objecten aanwezig zijn, degene die het meest van de rest verschilt, beter wordt onthouden.

De mate waarin je iets waardeert en herinnert, is afhankelijk van of het geïsoleerd staat en of het naast een alternatief wordt geplaatst.

Maar dat betekent niet noodzakelijkerwijs dat ‘anders zijn dan de rest’ altijd beter is. Anders zijn is inderdaad meer memorabel, maar je moet positief worden herinnerd om op te vallen tussen de massa.

Op die manier gebruik je kleur, contrast en grootte in je voordeel, zoals in het voorbeeld hieronder.

Von Restorff effect: abonnement voorbeeld

Von Restorff effect toegepast op het kiezen van een abonnement.

 

Hoe werkt het dan precies?

Wanneer je het grootste deel van je aandacht besteedt aan het ene, wordt er minder aandacht besteed aan de rest.

Maar als er te veel verschillende objecten zijn die opvallen door hun kleuren, vormen of bewegingen, wordt je aandacht te snel verbruikt.

Het Von Restorff effect werkt dus alleen als er slechts een paar verschillende eigenschappen zijn om uit te kiezen. Anders valt er niets op natuurlijk. 🙂

Gebruik daarom kleur, vorm, positie en textuur om het contrast te accentueren.

Balans is daarom een belangrijke factor voor het creëren van het Von Restorff effect en het moet alleen worden gebruikt als er een specifiek doel is.

 

Von Restorff effect toepassen in je marketing strategie (met voorbeelden)

Er zijn verschillende manieren om het effect toe te passen in je webshop, op je website en zelfs bij het lanceren van nieuwe producten.

1) Highlight navigatielink

Heb je een belangrijke knop in je website navigatie staan? Geef deze dan een andere kleur, zodat deze opvalt en dus ook beter onthouden wordt, zoals deze ‘alles voor kerst’.
Von Restorff effect: navigatie-voorbeeld

 

2) Meldingen bij apps

En in het app-badgepictogram om ons eraan te herinneren dat er een ongelezen melding is.

Von Restorff effect: notificatie voorbeeld

Notificatie bij de winkelwagen

 

3) Prijsstellingen vormgeven

Gebruik een psychologische prijsstelling in je webshop. Bedrijven markeren normaal gesproken hun voorkeursprijzen in een andere kleur, maat of vorm om de aandacht van de gebruiker op dat item te vestigen.

Psychologische prijzen in aanbiedingen

De nieuwe prijzen zijn duidelijk groter en vallen meer op dan de oude prijzen.

 

4) Geef die call-to-action knop een andere kleur

Dit is ook de belangrijkste reden waarom alle call-to-actions (CTA’s) er anders uitzien dan de rest van de actieknoppen op je site. Door ze een totaal andere kleur te geven dan je huisstijl, vallen ze meer op.
call-to-action tekst

 

5) Tekstuele aanpassingen

Markeren, vet maken, cursief maken en onderstrepen. Hier maken studenten dan ook veelvoudig gebruik van wanneer ze voor een examen studeren en met een markeerstift aan de slag gaan. Ook in veel blogs zie je de belangrijkste zinnen vetgedrukt staan.

 

6) Plaats labels

Door kleur, vormen, positie in je webshop te gebruiken creëer je contrast tussen de producten, bijvoorbeeld door labels.

Von Restorff effect: label voorbeeld

Het oranje label in het voorbeeld trekt je aandacht naar het product.

 

7) Vervaag omliggende afbeeldingen

Wanneer je omliggende afbeeldingen vervaagt om de focus op hen te verminderen, verhoog je de aandacht op dat ene product of stukje tekst.

 

8) Ander design dan de concurrenten

Bekijk welke kleuren/design je concurrenten gebruiken voor hun product. Wanneer je een nieuw design nodig hebt voor je product, kijk dan eerst in de supermarkt, Google Shopping, Amazon, of andere plekken waar je je product wilt verkopen. Wanneer je concurrenten bijvoorbeeld allemaal rood in hun design gebruiken, is het wellicht verstandig om een andere kleur te kiezen. 😉

In het voorbeeld hieronder zie je dat het boek ‘Simpel’ meer opvalt, door een simpel design te gebruiken met een opvallende kleur in plaats van een achtergrond met eten, zoals de andere twee boeken.

Von Restorff effect: design voorbeeld

Von Restorff effect voorbeeld waarbij het design van het eerste boek duidelijk anders is dan de rest van de boeken.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *