Zoekwoordenonderzoek: de enige échte handleiding!
Hoe voer je een zoekwoorden onderzoek uit? Waar begin je? Ik help je met de enige echte SEO handleiding voor het maken van je eigen zoekwoord onderzoek. Met deze 6 stappen ga je meteen aan de slag met je zoekwoorden analyse.
Inhoudsopgave
1. Wat is SEO?
2. Wat is een zoekwoordonderzoek?
3. Wat is het gevaar van een slecht zoekwoordenonderzoek?
4. De beste tools voor je zoekwoord analyse
5. Zoekwoorden onderzoek uitvoeren: stap voor stap
Wat is SEO?
Search Engine Optimization, a.k.a. SEO, is het optimaliseren van een pagina om goed te ranken op de resultatenpagina’s van een zoekmachine. Hierbij focus je je op Google zoekwoorden (of die van andere zoekmachines) om zo het organisch verkeer en conversies te vergroten van jouw website.
Door SEO blijft je na verloop van tijd nog steeds verkeer genereren. Het is brandstof voor je website die nooit op raakt. SEO kan je daarmee een serieuze voorsprong geven ten opzichte van je concurrenten.
Wat is een zoekwoordenonderzoek dan?
Een zoekwoordenonderzoek is een methode om de beste zoekwoorden te vinden die je helpen om organisch verkeer naar je website te genereren. Hiermee genereer je ook conversies en een tastbare ROI voor je bedrijf.
Heb ik echt nodig?
Ja! Het zoekwoord onderzoek is dan ook de eerste stap in elk SEO-proces. Het is daarom belangrijk dat dit proces goed uitgevoerd is. Voordat je een blogpost kunt schrijven die converteert of voordat je een contentstrategie kiest, is een zoekwoordenonderzoek het eerste wat je moet uitvoeren.
Zorg er dan ook voor dat je een grondig SEO onderzoek verricht. Hoe meer concurrenten en zoekwoorden je onderzoekt met behulp van een SEO-tool naar keuze, des te beter het resultaat zal zijn.
Het gevaar van een slecht zoekwoordenonderzoek
Na het werken met veel bedrijven hebben ik geleerd dat bij zoekmachine optimalisatie (SEO), in het bijzonder het zoekwoordonderzoek, bedrijfseigenaren de meeste kans hebben om het dan al te verknallen. Doe je het niet goed dan loop je verkeer, leads en dus geld mis. Kies je de verkeerde zoekwoorden, dan zul je nooit de gewenste resultaten behalen en verlies je talloze uren aan werk…
De beste tools voor je zoekwoorden analyse
Er zijn tientallen, zo niet honderden, SEO zoekwoorden tools die je kunt gebruiken om informatie te verzamelen – en veel van hen doen soortgelijke dingen. De ene zoekwoorden tool heeft meer functies, de andere bied meer informatie aan.
Om het kiezen van een tool eenvoudig te houden – Ja, ik erken dat dit overweldigend kan zijn -, zal ik het houden op een kort lijstje:
- Ubersuggest (gratis): Geeft je een schatting van het zoekvolume, maar data is niet accuraat.
- Answerthepublic (gratis): Geeft autosuggesties en zoektermen in de vorm van vragen.
- Search Console (gratis): Handige gratis tool van Google.
- Kwfinder (26, 35 of 70 euro /maand)
- Semrush (100, 200 of 400 dollar/maand)
- Ahrefs (99, 179, 399 of 999 dollar/maand)
- Moz (99, 179, 249 of 999 dollar/maand)
Mijn persoonlijke favoriete tool
De zoekwoordonderzoekstool die ik graag gebruik is Kwfinder. Deze tool geeft je in een oogopslag informatie over op welke zoekwoorden je rankt, de SERP-positie, het gemiddelde maandelijkse zoekvolume en de advertentiewaarde (kosten per klik of CPC) van de zoektermen.
De belangrijkste functies in je tool voor het zoekwoordonderzoek zijn dan ook:
- Zoekvolume (Search): Hoe vaak per maand wordt er gemiddeld op die zoekterm gezocht? Welke zoektermen worden het meest gebruikt?
- Competitie (KD) : Hoe moeilijk is het om op dat zoekwoord te ranken? Is er veel of weinig competitie?
- Trend: Is er een positieve trend te zien? Wordt het zoekwoord steeds vaker gebruikt?
Stap 1) Op welke zoekwoorden rank je al?
Het is belangrijk om te weten voor welke Google zoekwoorden je site al rankt, zodat je je kunt concentreren op het “low-hanging fruit” en een aantal quick wins kunt behalen. Het is dan ook belangrijk om zoekwoorden te selecteren die net op pagina twee staan (positie 10 – 15).
Zo vind je in Search Console de zoekopdrachten waar je al op rankt, het aantal klikken en het aantal vertoningen.
Stap 2) Zoek nieuwe zoekwoorden
Nieuwe zoekwoorden bepalen doe je met een aantal verschillende bronnen:
- Bekijk de zoekwoorden van de concurrent; hier haal je meer uit dan je zou verwachten.
- Gebruik je gezond verstand; als je een pagina over ‘shampoo’ wilt schrijven moet je geen termen als ‘boot’ opzoeken.
- Zoek synoniemen
- Gebruik autosuggesties van Google; deze geeft suggest voor -je raadt het al- alternatieve zoekwoorden die erop lijken.
Stap 3) Vind de juiste zoekwoorden tijdens de analyse
Hoe vind je de echte winnaars? Hoe bepaal je wat een goed zoekwoord is en wat een slecht zoekwoord is? Bij een zoekwoordenanalyse zal je zelf een aantal afwegingen moeten maken. Dat doe je het best met de volgende vragen:
- Wat zijn de meest waardevolle zoekwoorden als je kijkt naar zoekvolume?
- Wat zijn de meest waardevolle zoekwoorden per CPC?
- Noteer welke het meest concurrerend zijn.
- Welke zoekwoorden hebben de laagste moeilijkheidsgraad?
- Merk je trends op?
- Zijn er bepaalde belangrijke zoektermen die in meerdere zoekwoorden aanwezig zijn?
Stap 4) Exporteer de gegevens of sla ze ergens op
Bij de meeste SEO-tools kun je de onbewerkte gegevens exporteren naar een .CSV-bestand. Die gegevens zet je dan in een Excel bestand. Zo heb je al je data netjes onder elkaar gesorteerd.
Het handige aan Kwfinder zijn de lijstjes die je kunt creëren. Zo kan je heel dat gedoe met Excel vermijden en heb je al je zoekwoorden heel handig samen in een mapje.
Stap 5) Wordt competitief met zoekwoorden
Over het algemeen zijn zoekwoorden met een hoge concurrentie de belangrijkste zoekwoorden voor je concurrenten. Slaag je erin om beter te ranken op die zoekwoorden dan je concurrent, dan pik je hun organisch verkeer deels in.
Dat betekent echter niet dat je exclusief concurrerende zoekwoorden moet gebruiken.
Scoor je ook op unieke zoekwoorden, die de concurrent niet heeft, dan biedt je unieke content aan waar ook organisch verkeer op te behalen valt.
Stap 6) Schrijf een nieuwe blogpost of herschrijf een oude
Je kunt perfecte zoekwoorden, ongelooflijke pitches, gekke sterke titels en een contentstrategie hebben die absoluut moordend is – maar als je al dat harde werk niet echt in content verandert, maakt het allemaal niet uit.
Het volstaat niet om alleen een paar stukjes tekst te schrijven. Er moet een samenhangend en informatief artikel ontstaan. Zorg er dan voor dat je de kwaliteit niet opoffert omwille van de kwantiteit.
Het is waarschijnlijk efficiënter om een oude blog te herschrijven en nog meer informatie aan de bestaande inhoud toe te voegen, dan om een geheel nieuwe pagina te maken en helemaal van nihil te beginnen.
Is dit het allemaal waard?
Een zoekwoordonderzoek kun je zo uitgebreid maken zoals je zelf wilt of het per pagina aanpakken; als het maar gebeurt. Je bent er veel tijd meer kwijt en je moet je pagina’s misschien vaak aanpassen, maar het is het allemaal waard. Dat beloof ik je! Remember: SEO is een marathon, geen sprint. 😉
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!