Lokale SEO: online gevonden worden voor bedrijven
Lokale SEO is het optimaliseren van je bedrijf of dienst online voor het gebied waarin je bedrijf is gevestigd, zodat potentiële bezoekers je bedrijf gemakkelijk kunnen vinden in hun lokale omgeving. In deze blog geef ik je een 11 tips en voorbeelden voor lokale SEO, hoe je ervoor kunt zorgen dat je bedrijf online gevonden wordt, en jouw bedrijf zijn weg vindt naar de felbegeerde eerste plek in Google.
1) Vermeld je adres in de footer
Zorg ervoor dat naam, adres en telefoonnummer worden weergegeven in de HTML van de footer van je website. Op deze manier kunnen mensen en zoekmachines je informatie altijd vinden.
Gebruik geen afbeeldingsformaat om je adres in de footer weer te geven. Zoekmachines kunnen tekst die in afbeeldingen staat niet bekijken, dus dit helpt je lokale ranking helemaal niet.
2) Optimaliseer URLs voor bepaalde locaties
Dit is op zich een hele oude techniek, maar ik kan je vertellen dat het maken van unieke bestemmingspagina’s voor lokale servicegebieden nog steeds werkt en de online vindbaarheid vergroot.
Bij het maken van bestemmingspagina’s voor je verschillende locaties, plaats je de locatie simpelweg in de url. Probeer het onderstaande formaat:
- www.voorbeeld.nl/locatie
- www.voorbeeld.nl/zoekwoord-locatie
3) Optimaliseer de content op je website met on-page SEO
Implementeer lokale zoekwoorden/plaatsnaam op je website door ze in op verschillende plekken op verschillende pagina’s toe te voegen.
- Titel
- Tekst
- Tussenkopjes
- Meta title
- URL
Je kunt ook afbeeldingen optimaliseren met deze zoekwoorden wanneer je deze op een van je pagina’s gebruikt.
Let er wel even op dat je niet op elke pagina helemaal los gaat met het plaatsen van je plaatsnaam; ga niet overoptimaliseren. 😉
4) Meta titels en descriptions verbeteren
Vergeet ook zeker niet je meta titels en meta descriptions aan te passen voor de lokale vindbaarheid van je bedrijf door lokale zoekwoorden/plaatsnamen toe te voegen.
Hoog scoren op Google is nutteloos als niemand daadwerkelijk doorklikt naar je website. Probeer dus ook de CTR te verhogen van je meta titel en description.
5) Schema markup voor lokale bedrijven
Zonder al te technisch te worden, is een schema een set code of gestructureerde gegevens waarmee zoekmachines je naam en adresgegevens beter kunnen begrijpen.
Hierdoor kunnen zoekmachines vervolgens een gebruiksvriendelijkere weergave in de zoekresultaten weergeven, genaamd rich data of snippets.
Gebruik een Json script, het door Google aanbevolen formaat, om de schema op je website te plaatsen.
6) Lokale vermeldingen op Yelp, TripAdvisor, TheFork,…
Je Google My Business is misschien wel de belangrijkste plaats om online met je bedrijf te pronken, maar het is slechts een van de vele vermeldingen van je bedrijf online.
De vermeldingen op andere websites met basisinformatie zoals je naam, adres en/of telefoonnummer, zijn een andere belangrijke factor in je lokale SEO-strategie.
Denk hierbij aan: TripAdvisor, TheFork, Yelp, Thuisbezorgd, UberEats, …
7) Verzamel reviews
Het verzamelen van reviews is een geweldige manier om de zichtbaarheid op de resultatenpagina’s van de zoekmachine te vergroten.
Zoekmachines zijn op zoek naar een natuurlijke stroom van reviews/beoordelingen die regelmatig en constant binnenkomen en afkomstig zijn van unieke IP-adressen.
8) Een mobiel-vriendelijke website
Ervoor zorgen dat jouw website mobielvriendelijk is, mag zeker niet ontbreken in je lokale SEO strategie.
Of een website nu onmogelijk te navigeren is op een kleiner apparaat, niet al zijn content laadt voor mobiele gebruikers, of er gewoon slecht uitziet op smartphones; een website die niet geschikt is voor mobiele consumenten is slecht voor je bedrijf.
9) Optimaliseer je Google My Business
Voeg een telefoonnummer, openingstijden, locatie, servicegebieden, korte beschrijving (met je gekozen zoekwoorden) en foto’s toe.
De informatie die je invoert in Google my Business (GMB) is super belangrijk, omdat het overal op Google verschijnt wanneer men naar je bedrijf zoekt.
Dat betekent dat je ervoor moet zorgen dat alle informatie in je GMB zo actueel en correct mogelijk is.
Dit helpt Google niet alleen om je hoger in de zoekresultaten te plaatsen, maar zorgt er ook voor dat je bedrijf er betrouwbaarder en aantrekkelijker uitziet voor potentiële bezoekers.
10) Verzamel links
Links zijn erg belangrijk voor je lokale SEO. Niet alleen de backinks naar je website zijn belangrijk, maar ook de externe links die jij op je eigen website plaatst.
- Outbound links: Dit betekent dat je op je website moet linken naar andere lokale bronnen en bedrijven. Het belangrijkste hierbij is relevantie; het moet nuttig en relevant zijn voor je websitebezoekers.
- Inbound links/backlinks: Probeer ook backlinks te verkrijgen van andere lokale bedrijven. Backlinks zijn waanzinnig belangrijk als je je autoriteit en rankings wilt verbeteren.
En let op: per definitie wil je meer backlinks, dan outbound links. Je geeft namelijk linkwaarde weg wanneer je linkt naar een andere website.
11) Controleer de rankings op desktop én mobiel
Mobiele rankings zijn voor iedere site belangrijk geworden, maar vooral als je een lokale seo strategie hebt.
De rankings op mobile kunnen namelijk anders zijn dan de rankings op desktop. Dit is volkomen logisch zou je denken, maar het wordt vaak over het hoofd gezien.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!