click-through-rate: ctr verhogen

7 tips om je CTR te verhogen (SEO)

De click-through-rate (CTR) van je organische resultaten verhogen is een behoorlijk belangrijk aspect. Je hebt maar één kans om je bezoeker van Google naar je website te krijgen. Helaas is de CTR voor SEO vaak nog een onderschatte metrics. Want, inderdaad, hoog ranken is belangrijk. Maar als je iemand niet kunt overtuigen om op je zoekresultaat te klikken, wat heb je er dan aan?

 

Wat is de organische click-through-rate?

Click-through-rate is de verhouding tussen het aantal klikken en aantal vertoningen in Google. De CTR geeft aan hoe vaak iemand doorklikt in de SERP van een zoekmachine naar een pagina op je website.

De CTR van bepaalde zoekwoorden op je zoekresultaat vind je terug in de Search Console. Als je op Prestaties klikt, en vervolgens op gemiddeld CTR, zie je onder het tabblad Zoekopdrachten de verschillende click-through-rates staan per zoekterm.

 

De CTR verbeteren doet je zo

Iemand naar je website krijgen is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Hoe maak je dan duidelijk dat jouw zoekresultaat de beste optie is voor de gezochte informatie?

1) Hoger ranken in Google

Hoe hoger je rankt in de zoekresultaten, des te meer bezoekers doorklikken naar je website. Er wordt vaker op het eerste zoekresultaat geklikt, dan op nummer tien. Zeg nu zelf, als je iets Googled klik je het meest door op een zoekresultaat die helemaal bovenaan staat.

2) Vermeld je merknaam in je title tag

Branded zoekwoorden veroorzaken een hogere click-through rate in de SERP. Bij branded zoekwoorden is men al wat verder in de zoekfunnel, waardoor ze gerichter zoeken. Over het algemeen hebben non-branded zoekwoorden ook meer concurrentie door betaalde advertenties die bovenaan de SERP verschijnen.

Daarom is het verstandig om ervoor te zorgen dat je merknaam aan het einde van je title tag helemaal zichtbaar is. Ook wanneer er non-branded gezocht wordt, verhoog je de kans dat men op je zoekresultaat klikken als ze een positieve associatie met je merknaam hebben en jouw merk herkennen.

3) Valt je meta description eigenlijk wel op?

Door je meta description meer te laten opvallen t.o.v. de concurrentie vergroot je de kans dat iemand op je zoekresultaat klikt. Gebruik emoji’s of andere symbolen in je meta description, maar zorg er voor dat het niet spammerig over komt.

4) Gebruik rich snippets

Rich snippets zoals de FAQ snippets de perfecte manier om je zoekresultaat maximaal te laten opvallen. maar denk ook aan een breadcrumb of review snippet. Je breidt het zoekresultaat met een rich snippet zodanig uit dat er voor jouw zoekresultaat meer ruimte nodig is, waardoor je ook nog eens het zoekresultaat van je concurrentie een stukje naar onder duwt.

5) Plaats je USP’s in je meta description

Heb je een webshop of lever je diensten? Dan is het handig om je USP’s te vermelden in je meta descriptions. Je Unique Selling points overtuigen je doelgroep om door te klikken. Zo’n onderscheidende waarde kan ervoor zorgen dat een consument jouw zoekresultaat boven die van de concurrent kiest, omdat jij blijkbaar de beste keuze in de markt bent.

6) Geschikt voor mobile?

De meta description voor mobile is een stukje korter dan die voor desktop. Daarom raad ik altijd aan om de meta description lengte voor mobile aan te houden, zodat je description niet wordt ingekort en je die irritante drie puntjes te zien krijgt. 😉 De meta-description wordt in mobiele browsers na ongeveer 120-tal karakters afgebroken.

7) Test je nieuwe meta description en title

Nadat je je meta title en description hebt aangepast, is het soms slim om de CTR in de search console in de gaten te houden. Zie je die nu echt enorm kelderen, dan moet je je afvragen of het aanpassen van je meta data wel zo’n goed plan was. Blijkbaar werkt de oude meta data juist veel beter.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *