Links op je website

10 soorten Links op je Website: Uitleg en Voorbeelden

Backlinks, interne links, externe links, dofollow, nofollow, noopener, noreferrer, en sponsored: waar gaan al deze “links” over en wat hebben ze met mijn website te maken? Hoe gebruik ik ze? Waar gebruik ik ze? En ten slotte, wat betekenen ze toch? Ik begrijp die frustratie goed, want serieus, waarom zijn er toch zoveel verschillende soorten links? Ze hebben allemaal een eigen plek en functie, geloof mij. En het is helemaal geen rocket science. Echt niet. Ik ga je een hele uitgebreide uitleg geven over deze links en/of attributen, zodat jij gewoon door kunt gaan met het plaatsen van geweldige content en je je geen zorgen hoeft te maken over deze website links. 🙂

 

Interne links

Interne links zijn links die je op je eigen website A plaatst naar een andere pagina op je eigen website A. Ze worden alleen intern gebruikt.

Vergeet niet om regelmatig oude content te updaten en regelmatig nieuwe relevante interne links te optimaliseren of toe te voegen. Google houdt van nieuwe content en deze kleine updates.

Interne links zijn geweldig voor je site om vijf redenen:

  1. Je houdt je doelgroep langer op de website wanneer ze doorklikken, wat weer als gevolg heeft dat het bouncepercentage lager wordt.
  2. Je biedt echt extra waarde voor je bezoeker.
  3. Bezoekers navigeren hiermee door de website.
  4. Ze helpen bij het vaststellen van de interne link structuur en de hiërarchie op de website; belangrijke pagina’s krijgen meer interne links.
  5. Ze helpen de linkwaarde te verspreiden over de website.
Interne links voorbeeld

Interne links zijn links van en naar een pagina op je eigen website A.

 

Externe link of outbound link

Een externe link of outbound link is een link van jouw eigen website A naar een andere website B.

Maar ga altijd spaarzaam om met externe links. 😮

Je geeft namelijk linkwaarde weg wanneer je linkt naar een andere website B. Linkwaarde die je nodig hebt om je eigen website van autoriteit te voorzien.

Je wilt ook dat de links waarde toevoegen aan de onderwerpen die op je website worden besproken. Hiermee verbeter je de ervaring van je lezer. Ook hiervoor geldt dat je website gebruikt met een hoge autoriteit.

Er worden meerdere elementen bekeken of een externe link waardevol is, zoals:

  1. De betrouwbaarheid van website B.
  2. De autoriteit van website B.
  3. De populariteit van gelinkte pagina.
  4. De relevantie van de inhoud tussen websitepagina A en websitepagina B.
  5. De ankertekst die in de link wordt gebruikt.
externe links voorbeeld

Externe links zijn links van je eigen website A naar een andere website B.

 

Backlinks of inbound link

Backlinks ontstaan wanneer een andere website B een link maakt naar je eigen website A.

Het liefst wil je dat deze afkomstig zijn van websites die relevant zijn en een hoge autoriteit hebben.

Backlinks zijn waanzinnig belangrijk als je je autoriteit en rankings wilt verbeteren. Hoe meer relevante websites van hoge kwaliteit naar je eigen website A linken, des te beter. Daarom heb je kwalitatieve backlinks nodig in je linkbuilding strategie.

Backlinks voorbeeld

Backlinks ontstaan wanneer een andere website B een link maakt naar je eigen website A.

 

Dofollow link

Met een Dofollow attribuut kan Google en andere zoekmachines deze link volgen en de website bereiken. Je geeft met een dofollow link altijd linkwaarde/link juice mee.

Interne links zijn bijvoorbeeld bijna altijd dofollow. Ook wanneer je linkt naar een andere website die je van hoge toegevoegde waarde vindt, zou ik een dofollow link gebruiken.

<a href=http://www.voorbeeld.nl>Anker Tekst</a>

 

Nofollow

De nofollow attribuut gebruik je om geen linkwaarde door te geven van de ene pagina naar de ander. Ook voor het aangeven van ‘nep verkeer’ wordt de no follow link gebruikt.

Met een nofollow link geef je aan bij Google dat ze de link niet moeten volgen. Wat trouwens niet betekent dat ze geen linkwaarde doorgeven… maar dat is een heel ander discussiepunt.

Vroeger werd er ook voor links op blogs en fora een nofollow link gebruikt. Sinds de update van 2019 is dat veranderd, zie ook sponsored and UGC links.

<a href=http://www.voorbeeld.nl rel=nofollow>Anker Tekst</a>

 

Sponsored

In plaats van “nofollow” te gebruiken voor gesponsorde links (links die gekocht zijn door een andere partij) gebruik je sinds 2019 nu rel=sponsored. En nee, je hoeft niet al je oude gesponsorde links bij te werken.

Gebruik bij al je nieuwe betaalde links in gesponsorde blogs of advertorial wel deze attribuut.

<a href=http://www.voorbeeld.nlrel=”sponsored”>Anker Tekst</a>

 

UGC

De user generated attribute wordt gebruikt voor user generated content, d.w.z. willekeurige mensen die links toevoegen naar een andere website B. Het zal Google helpen beter te begrijpen welke links afkomstig zijn van forums en blogcomments.

Comments in een blog of op een forum moeten daarom netjes van een UGC attribuut worden voorzien.  Nu wordt daar vaak nog een nofollow attribuut voor gebruikt.

<a href=http://www.voorbeeld.nlrel=”ugc”>Anker Tekst</a>

 

NoOpener

De NoOpener attribuut wordt aan je link toegevoegd wanneer je ervoor kiest om de link in een nieuw venster te openen.

Voorheen werd de target=”_ blank” tag gebruikt. Echter kan die tag leiden tot een zeer eenvoudige phising-aanval. Je krijgt namelijk gedeeltelijke toegang tot de vorige pagina via het object window.opener. De NoOpener attribuut lost dit probleem op.

In WordPress wordt de NoOpener attribuut automatisch toegevoegd. Net als de NoReferrer attribuut trouwens.

<a href=http://www.voorbeeld.nlrel=”noreferrer noopener”>Anker Tekst</a>

 

NoReferrer

WordPress voegt ook de NoRefferer attribuut toe aan links. De noreferrer tag geeft aan dat er geen referral informatie moet worden doorgegeven bij het volgen van de link.

Deze attribuut gebruik je wanneer je niet wilt dat informatie zoals de browser, besturingssysteem, regio, enzovoort wordt doorgegeven.

<a href=http://www.voorbeeld.nlrel=”noreferrer noopener”>Anker Tekst</a>

 

Affiliate links

Affiliate links zijn links waarmee je geld kunt verdienen. Wanneer erop geklikt of iets gekocht wordt via die link verdien je iets. Dit kan een commissie of een gratis of afgeprijsd product zijn.

De beste manier om affiliate links te gebruiken is ze op een natuurlijke wijze te verspreiden door de website heen en ze moeten altijd van een rel=”sponsored”  attribuut zijn voorzien.

 

Over welk soort link zou jij nog meer informatie willen?

1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *