Breinverleiding met psychologie

Hoe verleidt IKEA jouw brein?

Je kent IKEA van de Zweedse gehaktballetjes en de goedkope D.I.Y. meubels. Het succes van deze winkel is inmiddels over de hele wereld verspreid en dat is niet zonder reden: IKEA weet perfect in te spelen op de markt. Het klinkt dan ook niet helemaal vreemd in de oren dat ook hun marketingstrategie tot in de puntjes is uitgekiend om in te spelen op jouw gedrag. IKEA gebruikt (direct of indirect) een grote portie psychologie om je te verleiden tot een aantal aankopen. Dit is de #breinverleiding van IKEA.

 

#breinverleiding is mijn nieuwe psychologische serie waar ik grotere merken / websites onder de loep neem. Ik neem je mee door alle psychologische heuristieken en biasen die ze mogelijk gebruiken om van hun bezoeker een perfecte klant te maken.

 

1) Je zet graag je eigen meubels in elkaar

Het IKEA effect geeft aan dat mensen meer waarde toekennen aan producten die ze zelf hebben gebouwd, genoemd naar IKEA zelf. IKEA staat erom bekend dat de meeste meubels als een bouwpakket voor de deur worden bezorgd, of je auto worden ingeladen. Het is aan jou om alle schroefjes en planken bij elkaar te zoeken en je droommeubel in elkaar te zetten. En als dat dat eenmaal lukt, ben je daar best trots op.

 

2) We zijn er nu toch al!

Met de Sunk cost fallacy bent je eerder geneigd een activiteit vol te houden als er eerder een financiële of tijdinvestering heeft plaatsgevonden. De meeste IKEA-locaties bevinden zich buiten de bebouwde kom, bij een snelweg in de buurt. Je moet dus inplannen wanneer je IKEA gaat bezoeken; voor de meeste mensen is IKEA vaak een dagje weg. Als je helemaal naar de winkel bent gereden, ben je geneigd om toch de hele winkel door te lopen en tussendoor nog even te lunchen; je bent er toch al!

 

3) Geen keuzestress

En dan heb ik het niet over de winkel, maar over de typen producten. De meeste IKEA-meubels en spulletjes zijn maar in een beperkt aantal kleuren en maten beschikbaar om een choice-overload te voorkomen. Die beperkte keuze per product zorgt ervoor dat je eerder geneigd bent iets te kopen dan verder rond te kijken. Door opties te beperken tot zwarte, witte en eikenhouten kleuren is het koopproces eenvoudiger, want hé ‘wit past overal bij’.

 

Boeken die interessant zijn voor je:

 

4) Een goede portie priming

Het eten in het restaurant van IKEA heeft invloed hoe je denkt en hoe je je gedraagt in de winkel. Die goedkope maaltijd die je net hartelijk naar binnen hebt gepropt, voelt aan als een roze wolk. Je bent je bewust dat je net heerlijk goedkoop hebt gegeten, en je voelt je helemaal thuis. Eten, en een volle maag, stimuleert een staat van geluk/genot. En die stemming kan van invloed zijn op hoeveel je uitgeeft en koopt.

 

5) Omgekeerde schaarste

De IKEA staat vol met spullen. Echt stampensvol. Soms staan er van één product wel honderden op het schap. En ook dit is geen toeval. Dit wekt namelijk de illusie dat het goedkoop is, omdat het er heel veel ervan zijn. Je brein draait het scarcity effect om. Vaak zijn dat soort producten goedkoper geprijsd dan de producten die eromheen staan, om de goedkoopheid extra te benadrukken.

 

6) Een ijsje om de pijn te verzachten

Je bent met een volle kar naar de kassa gegaan en hebt afgerekend. Ai, €200. Dat voelt pijnlijk aan. Gelukkig staat er net na de kassa nog een winkelgedeelte met een heel groot bord: een softijsje voor maar €0,50. Daar wordt je toch gelukkig van? Dat is echt geen geld.

En met een tevreden gevoel koop je het ijsje. Goed zo, heb je daar toch even een goedkoop ijsje op de kop getikt. Maar wist je dat dat ijsje bedoelt is om de pijn van de (dure) kassabon te verzachten d.m.v. de Peak-end rule?

 

Ps: In deze blog worden affiliate links gebruikt.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *