IKEA effect illustratie

Het IKEA-effect: van werken naar waardering

Er zijn genoeg bedrijven ​​die consumenten hun eigen producten laten creëren en ontwerpen, zoals T-shirts en koffiemokken, maar denk ook zeker aan het bakken van je eigen taart, of het in elkaar zetten van LEGO en IKEA-producten. En wat ben je trots en blij wanneer je het succesvol in elkaar hebt gezet. En dat gevoel is het resultaat van het IKEA-effect.

 

Wat is het IKEA-effect?

Het IKEA-effect toont aan dat je meer waarde hecht aan je eigen creaties, zelfs voor alledaagse producten. Hoe meer je betrokken bent bij het creëren van iets, hoe meer je het eindproduct waardeert.

Een grote hoeveelheid literatuur toont aan dat het voltooien van dingen een fundamentele menselijke behoefte is. En dat bereik je door (met succes) resultaten te behalen in je omgeving.

Eén manier waarop je dit doel bereikt, is het voltooien/bouwen van producten.

Want na het voltooien van die arbeidsintensieve taak waardeer je het resultaat van je werk; een creatie die helemaal af is.

Het psychologische proces waarbij arbeid/werk tot waardering leidt, vraagt ​​wél om een belangrijke factor: de mate waarin het werk succesvol is.

Dat betekent ook dat het IKEA-effect verdwijnt wanneer:

  • Je de creatie moet afbreken.
  • Je de creatie niet afmaakt.

IKEA meubels die je zelf in elkaar zet, besparen dus niet alleen geld, maar je waardeert die Billy boekenkast nog meer omdat je het zelf gebouwd hebt. Ook al ben je waarschijnlijk hier en daar een schroefje kwijt geraakt, en staat de kast niet helemaal recht. 😉

Ikea effect voorbeeld

Het zelf bouwen van de Billy boekenkast verhoogt de waardering voor het product.

 

Het originele experiment

In het originele onderzoek van Norton, Mochon en Ariely werd het IKEA-effect aangetoond door consumenten aan te moedigen om te werken aan drie verschillende producten: IKEA dozen, origami en LEGO. Vervolgens mochten ze bieden op de creaties.

Experiment 1A: Bouwers hadden een grotere voorkeur en bieden aanzienlijk meer op hun eigen zelfgevouwen, utilitaire IKEA dozen vergeleken met niet-bouwers.

Experiment 1B: Vouwers waarderen hun origamicreatie meer dan niet-vouwers. De vouwers betaalden bijna net zoveel voor hun eigen creaties als de niet-vouwers betaalden voor de de goed gemaakte origami van de experts.

Experiment 2: De bouwers bieden aanzienlijk meer voor hun eigen creatie vergeleken met de creaties van hun partners. Het bouwen en afbreken van de creatie liet het IKEA-effect ook verdwijnen.

Experiment 3: Bouwers bieden aanzienlijk meer voor hun eigen dozen dan onvoltooide bouwers. De bouwers die de kans kregen om hun creatie te voltooien, gaven het een aanzienlijk grotere waarde en waren bereid meer dan twee keer zoveel te betalen om hun creatie te behouden.

Het succesvol voltooien van het product is een essentieel onderdeel is voor het effect. Wanneer de proefpersonen iets niet wilde bouwen, of die de creaties niet mochten afmaken, hadden geen grotere waardering.

 

 

Verklaringen voor het IKEA effect

1) Het bouwen van producten zorgt ervoor dat je de positieve eigenschappen van dat product ook positiever inschat.

2) Je voelt je competent door iets te bouwen en die creatie is het bewijs van die competentie, waarmee je die eigenschap aan jezelf en anderen kan laten zien.

 

Gerelateerde verklaringen, maar nét te verschillend

Het IKEA-effect is gerelateerd aan, maar niet helemaal hetzelfde als, de volgende verklaringen:

1) Eerder onderzoek toonde aan dat mensen de voorkeur geven aan goederen die ze in hun bezit hebben, aldus het endowment effect.

2) Ander onderzoek suggereert dat meer tijd besteden aan het aanraken van je creatie het gevoel van eigendom en de waardering kan vergroten.

 

Consumenten overtuigen met het IKEA-effect

Dit effect laat zien dat door consumenten aan te moedigen iets zelf te maken, ze het eerder waardevol zullen vinden. Jouw klanten willen bij het proces betrokken zijn en zich niet buitengesloten voelen.

Door dingen te gemakkelijk te maken, kunnen je klanten ontevreden zijn over het eindresultaat en zich ondergewaardeerd voelen.

En dat wil je natuurlijk niet. 😮

Op deze manieren pas je het IKEA effect goed toe:

  1. Geef je klanten de mogelijkheid om je producten aan te passen.
  2. Maak het de consument gemakkelijk om bij te dragen aan een nieuw idee.
  3. Geef ze de mogelijkheid om het product gemakkelijk te testen en feedback te geven.
  4. Betrek ze op elke mogelijke manier om ze het gevoel te geven dat ze deel uitmaken van het team.
IKEA effect voorbeeld van Nike

Een voorbeeld van Nike waarbij ze het IKEA effect willen aanwakkeren door klanten hun eigen schoenen te laten creëren.

 

Ps: In deze blog worden affiliate links gebruikt.


Bronnen
Norton, M. I., Mochon, D., & Ariely, D. (2012). The IKEA effect: When labor leads to love. Journal of consumer psychology, 22(3), 453-460.

Peck, J., & Shu, S. B. (2009). The effect of mere touch on perceived ownership. Journal of Consumer Research, 36, 434-447.

Ariely, D., & Simonson, I. (2003). Buying, bidding, playing, or competing? Value assessment and decision dynamics in online auctions. Journal of Consumer Psychology, 13, 113-123.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *