Het Spotlight-effect en Marketing

Het Spotlight-effect & positieve merkassociatie

Soms denk je wel eens dat iedereen je in de gaten houdt, of men over je praat omdat je een bepaald kapsel hebt of bepaalde schoenen draagt. Maar is dat echt zo? Waarschijnlijk niet. Het Spotlight-effect houd je voor de gek. In de wereld van consumeren wil je jezelf associëren met bepaalde merken, en met andere merken juist niet. Hoe speelt je als marketeer in op die zogenaamde schijnwerper?

 

Wat is het Spotlight-effect?

Het spotlight-effect beschrijft hoe je geneigd bent te denken dat anderen meer aandacht aan je besteden of op je aan het focussen zijn, terwijl dat in werkelijkheid helemaal niet zo is.

Heel simpel gezegd: je denkt dat je in de schijnwerpers (=spotlight) staat. Het doet zich voor in gênante situaties (zoals het hebben van een bad hair day) en in trotse situaties (bij een geweldige speech of in een groepsdiscussie)

Het spotlight-effect kan optreden omdat je meer vertrouwd bent met je eigen gedrag en uiterlijk dan andere mensen. Hierdoor ben je dus ook extra bewust over dat gedrag als er iets verkeerd gaat, of anders gaat dan gepland.

 

Zelfbewustzijn stuurt besluitvorming

Het spotlight-effect heb je vast wel eens ervaren in je dagelijkst levens, zowel in postieve als in negatieve zin. Je hebt dan een overdreven beeld van jezelf waardoor je mogelijk ook situaties verkeerd inschat en beslissingen neemt op dat vertekende beeld.

De overtuiging dat anderen altijd veel aandacht aan je besteden is geen gezonde gedachte. Het maakt je erg zelfbewust, maar je kunt ook bepaalde kansen mislopen omdat je een andere veronderstelling hebt dan degenen om je heen. Als je denkt dat anderen constant naar je kijken of aan je denken kan dat ook voor sociale angst zorgt.

Het probleem met dat schijnwerpergevoel is dat het ervoor zorgt dat we ons gedragen op manieren die niet consistent zijn met de realiteit. Simpel gezegd, ons zelfbewustzijn stuurt onze besluitvorming.

 

Marketing & Spotlight-effect: hoe werkt dat met producten?

Merken kunnen ervoor zorgen dat je het gevoel krijgt dat je in het middelpunt van de belangstelling staat. Of je kunt door het spotlight effect het gevoel hebben dat iedereen ziet dat je een bepaald product koopt. Soms is dat wenselijk (zoals bij het kopen van een iPhone), een andere keer niet (zoals bij het kopen van een pakje condooms aan de kassa). Hoe pak je dat nu aan als merk?

1) Merkproducten met een lage status

Consumenten kunnen vermijdingsgedrag vertonen en niet met het merk geassocieerd willen worden. Het is dan belangrijk om het spotlight-effect te neutraliseren.

  • Maak een anoniemere koop mogelijk: zoals een merkloze postverpakking, een minder opvallende winkelingang,…

2) Populaire merken

Als je te maken hebt met populaire merken moet je het spotlight effect juist aanmoedigen.

  • Plaats populaire producten in het zicht;
  • Presenteer je producten in een openbare omgeving, zoals op een feestje;
  • Gebruik in reclames ook openbare omgevingen en/of veel mensen;
  • Winkels open je in drukke gebieden met veel ramen, zodat iedereen kan zien wat er gaande is;
  • Breng je doelgroep duidelijk in beeld op de website met foto’s. Je potentiele klant moet het gevoel krijgen dat iedereen een positief beeld heeft van je product;
  • Benadruk de publiekelijke zichtbaarheid in je copy op je website.

 


Bronnen:
–  Gilovich, T., Medvec, V.H., & Savitsky, K. (2000). The spotlight effect in social judgment: An egocentric bias in estimates of the salience of one’s own actions and
appearance. Journal of Personality and Social Psychology, 78(2), 211-222

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *