Waarom SEO belangrijk is

Waarom is SEO belangrijk?

Degenen die mij goed kennen of eens met mij samengewerkt hebben, weten dat ik SEO geweldig vind: de strategie, het puzzelen en het optimaliseren. Maar helaas denkt niet iedereen er zo positief over . Zeker in deze tijd mag dit kanaal niet achterblijven, maar toch merk ik met veel ongenoegen dat veel wegsite-eigenaren hun neus er voor optrekken. Ze vinden het lastig of te veel moeite, of ze zien er de voordelen niet van in. Ik heb zelf mogen ondervinden hoe lastig het soms is om bedrijven te overtuigen dat SEO echt een kanaal is om 100% op in te zetten. Waarom SEO zo belangrijk is, kaart ik aan in de blog van vandaag.

 

1) Vergroot de toegankelijkheid van websites

SEO en toegankelijkheid sluiten erg goed op elkaar aan. Er is een aanzienlijke overlap tussen deze twee velden. Door je kansen om gevonden te worden in de zoekresultaten te vergroten, maakt je je webpagina’s voor iedereen toegankelijker.

Schermlezers  kunnen door pagina’s navigeren door de headings. Ze kunnen dit niet doen als tekst gewoon vetgedrukt is of groter is gemaakt. Het gebruik van lijsten is een andere techniek die helpt bij het structureren van pagina’s. Slechtzienden herkennen lijstitems met opsommingstekens of genummerde lijsten.

 

2) Organisch verkeer is kwalitatief sterk

Meer bezoekers op je website is allemaal goed en wel, maar als je ze niet kunt laten blijven plakken, heb je er he-le-maal niks aan. Engagement heb je nodig om die conversie mogelijk te maken.

De engagement van je bezoeker op je site is vanuit een organisch bezoek is vaak beter dan bijvoorbeeld vanuit paid kanalen. Ze bezoeken meer pagina’s en de tijd die ze op een pagina spenderen is vaak langer.

 

3) Vergroot de naamsbekendheid

De metatitel en metabeschrijving van al je websitepagina’s vul je aan met je merknaam en je USP’s. Wanneer je met een heleboel pagina’s goed rankt, verspreid je je merknaam dan ook de wijde wereld in. Eigenlijk kun je het zien als een soort reclame. 😉

 

4) Vergroot het merkvertrouwen

Wanneer je hoger in de organische posities staat, geef je de indruk dat je een echte autoriteit bent. Waarom zou je anders zo hoog staan als je niet weet waar je het over hebt? Het vertrouwen dat mensen in je merk hebben, wordt hierdoor groter.

 

5) SEO versterkt je andere kanalen

SEO heeft niet alleen invloed op organische posities, maar ook op andere kanalen zoals SEA of CRO. Er zijn verschillende factoren tussen SEA en SEO die overeenkomen om tot een goed resultaat te komen. Met SEO verbeter je bijvoorbeeld de relevantie die je voor de CPA of CPS van SEA nodig hebt. En wanneer je bijvoorbeeld aan de Core Web Vitals werkt voor SEO, verbeter je hoogstwaarschijnlijk ook de paginasnelheid die voor CRO vrij handig is.

 

6) Ontdek de interesses van je doelgroep

Je ontdekt door diverse zoekwoordonderzoeken en het onderzoeken van de zoekresultaten (SERP) waar de bezoeker, en waarschijnlijk jouw potentiële klant, naar op zoek is. Zo kun je de content op je pagina’s beter laten aansluiten op waar je doelgroep naar op zoek is, of kom je op ideeën voor nieuwe producten of diensten om je doelgroep verder te helpen.

 

7) Verklein de afhankelijkheid van andere kanalen

Het is bijna altijd onverstandig om afhankelijk te zijn van één marketingkanaal. SEO is een gemakkelijk kanaal om mee aan de slag te gaan, zodat de kanaalmix gezonder wordt.

 

8) Lange termijn strategie

Een sterke SEO-strategie is meer dan een combinatie van een paar eenmalige inspanningen. Het vereist veel onderhoud en strategie in de loop van de tijd om succes op de lange termijn te behalen. Maar als je eenmaal dat succes in handen hebt, profiteer je er op lange termijn van.

Als je met SEA stopt met je investering, stopt meteen de toevoer aan verkeer. Als je een maand even niks kunt doen aan SEO dan merk je daar niet zo heel veel negatieve gevolgen van.

 

9) Je concurrent doet wél aan SEO

Je concurrentie staat natuurlijk niet stil. In sommige branches is SEO al een populair kanaal, in andere branches nog niet. Maar iedereen zal eens met SEO aan de slag moeten gaan om hun organische posities in Google te behouden. Dus als jij niet aan SEO doet, dan doet een ander het wel. 😉

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *