Hick's law

Hick’s law: reactietijd bij besluitvorming

Het maken van een keuze is soms niet gemakkelijk. Zeker als er veel opties gepresenteerd worden, is het vaak lastig een besluit te nemen en duurt het vaak wat langer om een keuze te maken. Maar hoe werkt dat dan precies? Hick’s law verklaart het een en ander voor je. 😉

 

Wat is Hick’s law?

Hick’s law, ook wel de Hick-Hyman Law genoemd, voorspelt dat de tijd en de moeite die het kost om een beslissing te nemen toeneemt naarmate het aantal opties waar je uit kunt kiezen stijgt.

De formule van Hick’s law

De definitie van deze wet heeft een formule als basis. De formule van Hick’s law is: RT = a + b log2 (n). Dat lijkt wat ingewikkeld, maar het zit vrij simpel in elkaar.

  • RT: reactietijd – hoe lang het duurt om een keuze te maken
  • n: aantal opties waar je uit moet kiezen
  • a: het snijpunt, een constante
  • b: de helling van de functie, een constante

a en b worden in het originele artikel niet heel duidelijk uitgelegd, dus ik stel voor dat je daar even een kijkje neemt voor de juiste definitie.

Boeken waar Hick’s law wordt uitgelegd:

Wie was die William Edmund Hick precies?

Hick’s law is vernoemd naar de Britse psycholoog William Edmund Hick. Hij is geboren op 1 augustus 1912 en en leefde uiteindelijk tot 20 december 1974 – wat hem uiteindelijk 62 jaar oud maakte. Hij trad in 1944 toe tot de afdeling Toegepaste Psychologie van de Medical Research Council van het Cambridge Psychological Laboratory. En vanaf toen heeft hij diverse onderzoeken gepubliceerd.

In 1952 deed hij onderzoek naar reactietijd, waardoor Hick’s law ontstond. De wet van Hick zorgde voor een stevige basis waarop de cognitieve psychologie kon bouwen.

 

Hoe gebruik je Hick’s law?

Gebruik Hick’s law wanneer reactietijden erg belangrijk zijn, en om grote hoeveelheden informatie te beperken zonder de bezoeker te overbelasten. Het is in pincipe van toepassing op elke besluitvorming met meerdere keuzeopties. En door de beschikbare keuzes tot een minimum te beperken, versnel je die besluitvorming.

1) Design en UX

Bij het ontwerpen van het design van websites en apps zijn er vaak verschillende functies (en dus keuzes) om aan de gebruiker te presenteren. Neem hier de tijd om na te denken over hoe je die introduceert en plaatst.

Zorg dat je landingspagina in balans is, dat er niet te veel items in de navigatie staan en beperk het aantal CTA knoppen. Het gaat er vooral om dat je een sweet spot vindt wat voor jou design en de bezoeker optimaal werkt.

2) Checkout

Je wilt het de potentiële klant zo gemakkelijk mogelijk maken om af te rekenen. Dat doe je onder andere door de checkout te optimaliseren. Door het aantal waargenomen opties op het scherm te verminderen, wordt de interface gebruiksvriendelijker.

Door de navigatiebalk in de checkout te minimaliseren of te verwijderen en alle andere overbodige elementen op de pagina te verwijderen is het waarschijnlijker dat de bezoeker de hele checkout doorloopt, en juist niet opgeeft of in de war raakt.

Boeken waar Hick’s law wordt uitgelegd:

Verwantschap aan de Paradox of choice

Iets wat erg met Hick’s law te maken heeft, is de paradox of choice. Die paradox benadrukt dat je het moeilijk vind om iets te kiezen met heel veel keuze. En als je dan toch iets kiest, ben je minder tevreden over je keuze dan wanneer er minder opties waren om uit te kiezen.

Hick’s law en de paradox of choice geven dus aan dat meer keuze niet noodzakelijk beter is. De besluitvorming wordt moeilijker, en de keuze maken is lastig en tijdrovend.

 

Ps: In deze blog worden affiliate links gebruikt.

 


Bronnen:

  • Hick, W. E. (1952). On the rate of gain of information. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 4, 11–26.
  • Proctor, R. W., & Schneider, D. W. (2018). Hick’s law for choice reaction time: A review. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 71(6), 1281-1299.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *