Meta Title schrijven voor seo

Hoe schrijf je beste Meta Title?

Een geoptimaliseerde meta title is een belangrijk element om bezoekers van de zoekmachine naar jouw website te krijgen. Maar wat is een meta titel? Hoe schrijf je er eentje? Waarom zijn title-tags belangrijk? Dit en nog meer vragen, beantwoord ik voor je in deze blog. 🙂

 

Wat is een Meta title?

De Meta Title Tag of SEO-titel is een belangrijk element op een pagina om aan te geven bij de zoekmachines waar de pagina over gaat. Metatitels bestaan uit een beschrijvend stukje tekst.

Deze meta titel wordt vervolgens op verschillende plaatsen op het web weergegeven, inclusief het tabblad in je webbrowser.De meta titel wordt ook gebruikt als ankertekst bij het delen op social media. Maar nog belangrijker, de meta titel verschijnt als een link naar je pagina in een zoekmachine zoals Google of Bing.

Je zoekresultaat in Google bestaat, van boven naar beneden, uit een klikbare url, een klikbare Meta Title en een Meta description.  Het is dus een van weinige elementen in je snippet die klikbaar is, en je bezoeker naar je website kan begeleiden.

 

Waarom is een goede meta title belangrijk?

Op de resultatenpagina’s van zoekmachines is de concurrentie groot. Als jouw website niet in de top drie posities staat (die de meeste klikken en dus verkeer genereren), heb je een andere manier nodig om de aandacht van je bezoeker te vangen.

De meta title is een van de weinige factoren, naast het hebben van een geoptimaliseerde meta description, die de bezoeker naar jouw website kan lokken. Bij veel websites worden de meta titles vaak niet geoptimaliseerd en dat is zo’n gemiste kans.

Want een groot deel van je bezoekers komt via zoekmachines zoals Google, waar ze veel opties krijgen om uit te kiezen. Een geoptimaliseerde Meta Title is de perfecte manier om de CTR van je snippet te verhogen en zo meer verkeer naar je website te genereren.

 

Hoe ziet een perfecte meta title eruit?

1) Zorg ervoor dat je meta title überhaupt ingevuld is

Het ontbreken van een meta title kan ervoor zorgen dat zoekmachines niet begrijpen waar een bepaalde webpagina over gaat. Maar niet gevreesd. Heb je geen meta title ingevuld, dan neemt Google vaak de titel van je pagina of H1 heading over in de zoekresultaten.

Gebruik je een SEO plugin zoals Yoast of Rankmath, wordt vaak de H1 van je pagina overgenomen. Let er dan wel even op dat deze titel niet te lang is als meta title.

2) Maak je Meta title niet te lang

Meta titles mogen maximaal 60 tekens lang zijn, inclusief spaties. Je kunt in principe je meta title zo lang maken als je zelf wilt, maar na een 60-tal tekens, breken zowel Google, als Yahoo en Bing vaak de meta title brutaal af.

Dit is duidelijk te herkennen aan de drie puntjes in je snippet. En dat is natuurlijk niet heel ideaal; de halve zin valt misschien weg, of je merknaam is niet meer zichtbaar.

3) Maar een meta title uniek

Meta title tags moeten voor elke pagina opnieuw worden geschreven. Wanneer je verschillende pagina’s hebt met dezelfde meta title, wordt het onderwerp van de pagina minder duidelijk.

4) Verwerk je hoofdzoekwoord in je meta title

Je  title-tag moet het primaire zoekwoord van de pagina bevatten. En nog beter; voeg ook een secundair zoekwoord toe als je daar te ruimte voor hebt.

Maar je eerste prioriteit blijft ervoor te zorgen dat mensen je titel gemakkelijk kunnen lezen en begrijpen. Je meta title titel mag nooit spamachtig of onbegrijpbaar klinken.

5) Vermeld je merknaam achteraan

Om je naamsbekendheid en herkenbaarheid te vergroten bij potentiële bezoekers, plaats je je merknaam op dezelfde constante manier achteraan. Want ook al klikken ze wellicht (nog) niet op je snippet, je merknaam is dan wel constant in beeeld.

Scheid je titel en je merknaam met een pipe “|”, die neemt minder pixels in beslag dan een lichtend streepje “-“.

Voorbeeld van een te lange Meta Title

Voorbeeld van een te lange Meta Title. De drie punten achteraan geven aan dat er een stuk van de meta titel ontbreekt.

 

Hoe maak je een meta titel op je website?

Je kunt je meta titel op je website maken en bewerken in de HTML-code van je site of een plugin gebruiken.

Met code

Voeg je de meta titel met code toe, dan plaats je deze in de <head> van de pagina. In de broncode ziet een meta titel er als volgt uit:

<title>Een voorbeeld van een Meta Titel | Merknaam</title>

Met een plugin

Wanneer je niet in de HTML code wilt of kunt duiken, zijn er ook genoeg plugins beschikbaar om gemakkelijke een meta title tag aan je pagina toe te voegen. De meest gebruikte plugins hiervoor zijn Rankmath of Yoast. Bij “SEO-titel” plaats je de meta titel tekst.

Meta titel in een plugin bewerken

Een voorbeeld van de plek van de Meta titel in de Yoast plugin in WordPress

 

Veelgestelde vragen over de Meta title

Kan Google je title-tag overschrijven?

Soms. Als Google je meta title-tag niet goed vindt, wordt deze soms overschreven, waarbij informatie wordt opgehaald uit de inhoud van je pagina. Zorg er dus voor dat je zelf geschreven meta title volledig relevant, beschrijvend, maar leesbaar geschreven is, en de juiste lengte heeft.

Moet je H1 en Meta title precies hetzelfde zijn?

Niet per sé. Er mag enige variatie in deze twee elementen zitten, maar zorg ervoor dat het merendeel toch overeenkomt om te voorkomen dat het onduidelijk wordt. Als je ze spreekwoordelijk naast elkaar zou leggen, moet je ze wel kunnen koppelen aan elkaar.

1 antwoord
  1. Nabil
    Nabil zegt:

    De H1 en Meta title hoeven inderdaad niet precies hetzelfde te zijn. Als er maar een zoekwoord wordt vermeld binnen deze twee.

    Zelf zie ik wel vaker dat Google de Meta descriptie overschrijft, dus dat zou ik wel overlaten aan Google. De Meta title is een ander verhaal en moet dus wel handmatig worden beschreven.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *