Conversie van je webshop verhogen met 11 toepasbare tips!
Veel online bezoekers doen geen aankoop in een webshop. Vaak lig dat aan de bestelpagina. Zie jij ook dat bezoekers afhaken? Is de conversie laag? Met deze 12 tips ga jij de conversie van je webshop verhogen.
Wat is een conversie?
Een conversie is het moment dat een bezoeker van een webshop overgaat tot een aankoop. Een conversie druk je altijd absoluut uit, waardoor je gemakkelijk kunt meten of een webshop wel of niet succesvol is.
Om dat oordeel gemakkelijk te maken, wordt er gesproken over een conversiepercentage. Bij een conversiepercentage van 10% betekent dat dat 10 van de 100 webshopbezoekers overgaan tot een aankoop.
Kijk nu even naar je eigen webshop data in Google Analytics.
Doet de webshop dan wat het moet doen? Heb je wel een ideaal conversiepercentage?
Wat is een ideaal conversiepercentage van een webshop?
“Is mijn conversiepercentage wel hoog genoeg?” Dat vragen veel wegwinkeliers zich af. Het is een manier om na te gaan of hun webshop wel goed presteert vergeleken met andere webshops. Daarom wordt er vaak vergeleken met een gemiddeld conversiepercentage; de benchmark.
Maar niets is wat het lijkt, want…
Het conversiepercentage is afhankelijk van het type product en type bezoeker! 😮
Heb je een product met een relatieve lage prijs, een noodzakelijk product is en een kort oriëntatieproces heeft? Grote kans dat je conversiepercentage hoger is dan gemiddeld. Heb je een relatief duur product, een emotioneel of een luxe product, dan ligt dat conversiepercentage waarschijnlijk lager.
Het verkopen van een postzegel kun je niet vergelijken met het verkopen van een auto.
Dus maak je geen zorgen.
Een ideaal conversiepercentage bestaat niet. Je webshop vergelijken met de benchmark is daarom onzin.
Onderzoek liever waar je conversie misloopt…
“Waarom haken mijn webshopbezoekers af?” “Waarom verlaten ze een volgeladen winkelwagentje en rekenen ze niet af?”
Ik hoor het al; je stelt hele goede vragen!
Je moet namelijk ontdekken waar je conversie misloopt.
Een goede manier om te achterhalen waarom de bezoekers je webshop verlaten is met een conversie optimalisatie tool, zoals Hotjar. Met zo’n tool achterhaal je gemakkelijk het klik- en scrollgedrag van je bezoeker. Je volgt hiermee letterlijk de muisbewegingen, waardoor je ziet waar het mis gaat.
Voor veel wegwinkeliers is is de checkout / betaalpagina een van dé belangrijkste pagina’s in de webshop waar ze geld mislopen.
Bestelproces optimaliseren om de conversie te verhogen
Gelukkig zijn er verschillende manier om het bestelproces te optimaliseren. Je wilt natuurlijk niets liever dan de conversie van je webshop verhogen. Met deze actiepunten kun je meteen aan de slag en verhoog je je omzet.
1) Verwijder het kortingsveld
Wat doe je als je een kortingsbonveld op de betalingspagina ziet? Je verlaat de winkelwagen en gaat op Google zoeken naar kortingscodes.
Met een beetje ongeluk ben je minutenlang aan het zoeken en geef je uiteindelijk de hoop op. Je voelt je naar omdat je geen korting kunt krijgen.
Het verwijderen (of verbergen) van het kortingsveld op je betaalpagina kan het verlaten van het winkelwagentje aanzienlijk verminderen.
2) Gebruik een mobile first design
Op een klein scherm is er geen ruimte voor overtollige informatie. Alleen het product of boodschap blijft over. En juist omdat je door een responsive design op alle apparaturen exact dezelfde informatie aanbiedt, krijg je ook op tablet en desktop een betere, concretere, website.
Steeds meer bezoekers doen aankopen op mobiel. Op dit apparaat moet je alle overtollige, afleidende, informatie weghalen. Je webshop wordt op deze manier een stuk gebruiksvriendelijker.
3) Maak de checkout zo gemakkelijk mogelijk
Niemand wordt blij van een ingewikkelde checkout. En toch gaat er op de betaalpagina een heleboel fout met het formulier.
Vraag geen zaken die onnodig zijn voor de aankoop. Laat daarom bijvoorbeeld alleen het BTW-veld zien bij een zakelijk account.
4) Verberg de verzendkosten niet
Verzendkosten hebben een effect op de conversie. Zijn deze vrij hoog dan kan een bezoeker al vrij snel afhaken.
Toch is een goede communicatie van de verzendkosten in een vroege fase van het bestelproces van groot belang. Als de verzendkosten pas aan het einde van het aankoopproces op de betalingspagina voor de klant duidelijk worden, zien ze toch af van de aankoop.
Hetzelfde geldt voor de het verbergen van verzendkosten. Transparantie is belangrijk bij potentiële klanten. Verberg de verzendkosten dus niet op de betaalpagina en laat deze duidelijk zien bij de berekening.
Hoe laat je verzendkosten dan aantrekkelijker klinken?
Experimenteer met ‘gratis verzendkosten’, eventueel vanaf een bepaald bedrag.
5)Voeg een stukje tastbaarheid toe
Laat de bezoeker in de checkout zien wat ze aan het kopen zijn. Een afbeelding zegt immers meer dan 1000 woorden.
Zorg hierbij voor kwalitatieve afbeeldingen, waardoor je de potentiële klant eraan herinnert dat hij dat product bijna in handen heeft.
6) Gebruik een neutraal design
Het enige wat er op de bestelpagina moet opvallen is de knop die de bezoeker door het bestelproces gaat leiden. Geef de pagina zelf daarom een neutral kleur. De call-to-action knoppen op de bestelpagina geef je een andere kleur met een groter contrast, zodat de knop opvalt.
7) Gebruik overtuigingsprincipes
Wie kent de principes van Robert Cialdini nu niet? Maak gebruik van deze principes waar de bezoeker het meeste pijn ervaart; bij de betaalknop.
Verhoog het vertrouwen van de potentiële klant en voeg je bedrijfsgegevens en KVK nummer toe. Geef ze een gevoel van veiligheid, ook tijdens het bestelproces.
Maak de testimonials specifiek, dat maakt ze geloofwaardiger (aldus de Conjunction fallacy).
Herinner de bezoeker aan de voordelen van je webshop door het herhalen van je USP’s.
8) Betalen in termijnen
Biedt aan om in termijnen te kunnen bepalen, hierbij maak je gebruik van Hyperbolic discounting. Door een bedrag op te delen en weer te geven als een bepaald bedrag per maand, lijkt de prijs lager. Door een psychologische prijs toe te passen, voelt het totaalbedrag minder pijnlijk aan.
9) Stuur een e-mail reminder naar afhakers
Bezoekers die afhaken en het bestelproces niet afronden hebben daar altijd een reden voor.
Onthoudt dat iemand bedenktijd en/of hulp met iets nodig kan hebben.
Als je een e-mail reminder gebruikt bij afhakers, maak er dan niet meteen een commerciële mail van. Niemand wordt blij van ‘‘Je hebt nog wat in je winkelwagentje laten zitten, bestel het nu’.
Geef antwoord op vragen of hoe je hen kan helpen. Je zult merken dat de bezoekers dit beter waarderen. Hierdoor is de kans groter dat met toch die ene aankoop doet.
10) Voeg upsell toe
Tegen het einde van het bestelproces weet je dat de bezoeker vastbesloten is om door te gaan met de aankoop. Dit is een goed moment om aan upselling te doen.
Heeft de bezoeker een totaalbedrag van 80 EUR in zijn winkelmandje, dan maakt een extra relevant (en relatief goedkoop) product niet echt meer uit. Je beïnvloed namelijk het referentiekader van die bezoeker.
Voeg daarom goedkope kassakoopjes toe aan het einde van het bestelproces.
11) Maak een extra positieve bedankpagina
Consumenten krijgen meteen te maken met een buyers remorse; wat eigenlijk gewoon betekent dat ze meteen spijt krijgen na een aankoop als er geen directe positieve bevestiging tegenover staat.
Een ‘bedankt voor je aankoop’-tekst op de pagina kan, maar is heel standaard, vind je niet? Je voelt je niet erg speciaal. Door de bedankpagina te optimaliseren en een enthousiast bericht achter te laten ondersteun je de Choice supportive bias.
One size fits none
Jouw webshop is uniek. Daarom is het belangrijk dat je onderzoekt waar het misgaat en waarom. Test de zogenaamde verbeteringen ook altijd eerst uit.
One size fits all bestaat namelijk niet…
Jouw webshop heeft unieke producten en unieke bezoekers. Kopieer dus niet zomaar iets van de concurrent en wijzigen nooit zomaar iets op je webshop zonder het eerst te testen.
Dat geldt ook voor bovenstaande tips, want one size fits none. 😉
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!