email marketing tips

13 doeltreffende Email Marketing Tips

Email marketing kan best lastig zijn. Is het openingspercentage laag? Klikt niemand door? Of schrijft iedereen zich uit? Met deze 13 email marketing tips haal jij het beste uit je emails.

 

Inhoudsopgave
1. Hoe optimaliseer ik het bezorgingspercentage?
2. Hoe verbeter ik het openingspercentage?
3. Hoe verhoog ik de click-through-rate (CTR)?
4. Hoe verminder ik het uitschrijfpercentage?

 

Dus. Je email marketing is niet succesvol?

Uren zwoegen op de perfecte e-mail, een stuk tekst hier en een CTA knop daar. Vol spanning wacht je op de eerste lezers van je e-mail.

Maar… er gebeurt niet veel. Het openingspercentage is laag en vrijwel niemand klikt door.

Herkenbaar?

Het is enorm irritant als je zoveel moeite in een e-mail stopt en er niks mee gebeurt. Dat snap ik. Daarom heb ik een aantal email marketing tips voor je op een rijtje gezet. 🙂

 

Hoe optimaliseer ik het bezorgingspercentage?

Het bezorgspercentage is een belangrijke KPI e-mailmarketing en verwijst naar het deel van de nieuwsbrieven dat daadwerkelijk is aangekomen in de inbox van de ontvangers.

Als je nieuwsbrief regelmatig geen goed bezorgingspercentage bereikt, komt dit waarschijnlijk omdat deze vaak in de map met ongewenste e-mail terechtkomt als spam of als het bouncepercentage erg hoog is.

Streef er in ieder geval naar om een bezorgingspercentage van 95% of hoger te hebben. Dat doe je met de twee onderstaande email marketing tips.

 

Tip 1. Spamfilters vermijden

Spamfilters zijn relatief eenvoudig te omzeilen. Veel e-mailproviders wijzen automatisch e-mails toe als spam van afzenders die veel e-mails van een bepaald IP-adres verzenden.

  • Verzend de nieuwsbrieven via de servers van een betrouwbare serviceaanbieder, zoals MailCampaigns.
  • Beperk het onderwerpregel tot maximaal 40 tekens.
  • Vermijdt zoveel mogelijk hoofdletters en stereotype spamwoorden, zoals gratis, %, korting,…

 

Tip 2. Bouncepercentage verlagen

Het bouncepercentage kan ook het bezorgingspercentage beïnvloeden. Hoe minder doodlopende emailadressen in de database, des te hoger het bezorgingspercentage.

Harde bouncers, die niet langer een nieuwsbrief kunnen ontvangen, moeten in elk geval worden verwijderd uit de e-maillijst.

De zachte bouncers, waaraan alleen tijdelijk niet kan worden geleverd, zijn moeilijker te beïnvloeden. Levering kan bijvoorbeeld mislukken omdat het postvak van de ontvanger te vol is of de servers van de e-mailprovider overbelast zijn. Zachte bounces moeten daarom niet meteen uit de database worden verwijderd.

? Extra email marketing tip
Bezorgingspercentage = (aantal verstuurde emails – aantal bouncers) / aantal verstuurde emails  * 100

 

Hoe verbeter ik het openingspercentage?

Er zijn veel factoren die bepalen of mensen de moeite nemen om je marketing e-mails te openen of niet.

E-mailfrequentie, merkaffiniteit en het moment van de dag zijn allemaal van invloed, net als het onderwerp dat marketeers kiezen.

Zodra een nieuwsbrief is afgeleverd, is het belangrijk om de ontvangers in een beperkte ruimte te overtuigen om de e-mail te openen. De optimalisering van de openingspercentage vindt voornamelijk plaats via het onderwerp, de afzendergegevens en de pre-header.

Het basisdoel is om de aandacht van de lezer te trekken en ze voldoende geïnteresseerd te maken om door te klikken en meer informatie te krijgen. Deze 4 email marketing tips kan je best goed gebruiken.

 

Tip 3. Gebruiker een korter onderwerp

Onderwerp wijzigen – gebruik een korter onderwerp. Als het onderwerp te lang is, wordt het mogelijk niet volledig weergegeven in sommige programma’s of mobiele apparaten. Met een lengte van minder dan 40 tekens (inclusief spaties) zit je goed.

Het belangrijkste punt van de nieuwsbrief moet ook zo vroeg mogelijk in het onderwerp worden vermeld, zodat niet alleen het belangrijkste wordt afgesneden.

? Extra email marketing tip
Gebruik nooit het woord ‘Nieuwsbrief’ in de titel, dat is pure plaatsverspilling.

 

Tip 4. Vermijdt bepaalde woorden

Het blijkt dat de zinsdelen ‘% korting’ en ‘gratis’ allemaal een negatief effect hebben op het openingspercentage , evenals alles in hoofdletters en uitroeptekens. Gebruik emoji’s en emoticons ook met mate.

 

Tip 5. Gepersonaliseerde onderwerpen

De gepersonaliseerde benadering van ontvangers van een nieuwsbrief kan nu bijna als standaard worden beschouwd. Het feit dat er automatische personalisaties zijn, is echter niet verloren gegaan bij veel ontvangers.

Adressering op naam hoeft niet noodzakelijk de geloofwaardigheid te vergroten. Het is anders als het gaat om een ​​persoonlijk evenement van de ontvanger of als je de persoon een ​​ beperkt aanbod aanbiedt. Voor geautomatiseerde e-mails, zoals verjaardagsmailings, kan het benoemen van de naam de indruk van een persoonlijk geschenk vergroten en het openingspercentage aanzienlijk verhogen.

 

Tip 6. Pas de afzender aan waar nodig

Voer een naam van een persoon in i.p.v. de naam van je bedrijf als afzender. Natuurlijk wil je ook je bedrijf vertegenwoordigen met je nieuwsbrief en je merkbekendheid vergroten.

Het bedrijf als afzender van een e-mail gebruiken kan echter snel onpersoonlijk worden. Een persoon die zichzelf richt tot de ontvanger bouwt een veel persoonlijkere relatie op en wordt beter onthouden.

 

Hoe verhoog ik de click-through-rate (CTR)?

Hoe meer links er in een nieuwsbrief staan, hoe hoger de klikfrequentie, toch?

Niet noodzakelijk.

Te veel links kan de lezer enorm afleiden. Ze moeten onmiddellijk kunnen zien waar de links naartoe leiden en welke links relevant zijn.

Bovendien betekent een hoge CTR niet altijd een goede CTR. Als het op klikken aankomt, is het ook belangrijk om naar kwaliteit te kijken in plaats van naar kwantiteit.

Vergeet niet dat de afmeldingen/uitschrijvingen ook zijn opgenomen in de CTR als je een uitschrijflink opneemt in de nieuwsbrief. Passieve links zoals de link waarmee je je afmeldt, zijn ook opgenomen in de klikfrequentie, maar verbeteren de prestaties van de nieuwsbrief niet.

 

Tip 7. Gebruik minder call-to-action knoppen

CTA’s afzonderlijke acties leidt de focus van de e-mail af. Leidt de ene knop je naar een bestemmingspagina met kortingen te leiden en de andere naar een populair product; waar moet je dan nog op klikken?

Vermijd die choice overload en gebruik zo min mogelijk call-to-action knoppen.

Als het je doel is om naar een specifieke pagina te linken, gebruik dan niet te veel links. De CTR is over het algemeen lager, maar je krijgt meer bezoeken op die ene pagina. Met een enkele CTA heb je meer succes bij het bereiken van deze doelstelling.

 

Tip 8. Maak de teksten korter

Minder is meer. De teksten in de e-mail moeten kort en eenvoudig zijn. Anders neemt de bezoeker niet eens de tijd om de tekst te lezen. Maak de boodschap in de tekst ook extra duidelijk. Daarbij geldt: hoe minder zinnen je nodig hebt om de lezer te overtuigen, des te beter.

 

Tip 9. Gebruik een opvallende call to action

Zorg ervoor dat de link niet te missen is. Plaats die CTA dus het liefst boven de fold. Ontvangers lezen hun e-mail best snel. Je wilt niet dat ze over de knop heen scrollen. Links in de tekst vallen niet altijd op. Zorg daarom voor een goede CTA knop met veel contrast.

 

Tip 10. Gebruik altijd een responsive design

Vergeet mobiel niet! De helft van alle e-mails wordt vandaag gelezen op mobiele apparaten en dat is een  belangrijke factor bij het optimaliseren van je e-mailmarketing. Zorg ervoor dat je nieuwsbrief responsive blijft of gebruik een template die automatisch wordt aangepast aan het apparaat waarop de mail wordt geopend.

 

Hoe verminder ik het uitschrijfpercentage?

Misschien verzend je te vaak een e-mail, is de interesses van de ontvangers veranderd, zijn de onderwerpen niet relevant, of wordt de nieuwsbrief niet correct weergegeven.  Het kan werkelijk waar vanalles zijn. Gebruik deze twee e-mail marketing tips om je uitschrijfpercentage te verminderen.

 

Tip 11. Vraag waarom ze zich afmelden

Om het uitschrijfspercentage te verminderen, is het vooral noodzakelijk om de reden voor de afmelding te vragen. Met die reden kan jij je nieuwsbrieven kwalitatief beter maken en beter afstemmen op de ontvanger.

email marketing review

Dit is een goed voorbeeld uit een e-mail van Coolblue om te peilen wat de lezers van je e-mail vinden.

 

Tip 12. Verwijder de uitschrijflink niet

En gewoon de uitschrijflink uit de nieuwsbrief verwijderen?

Nee, niet doen.

Het is echt heel belangrijk dat je zorgt voor een gemakkelijke opt-out optie als je geen problemen wilt krijgen met de AVG-wet. Uitschrijven moet altijd zo gemakkelijk mogelijk en duidelijk zijn.

 

Tip 13. Segmenteer in groepen

Na het succesvol opbouwen van een grote e-maillijst , wil je al het harde werk niet ongedaan maken door gebruikers te spammen, waardoor ze zich weer af ​​te melden.

Segmenteer daarom degene die zich hebben ingeschreven op de nieuwsbrief. Die indeling hangt af van de informatie je hebt gevraagd toen ze zich aanmelden voor de nieuwsbrief.

  • Mannen vs vrouwen
  • Eigenaar van kleine honden vs grote honden
  • Noem het maar op…

 

PS: Om de impact van wijzigingen in deze informatie te meten, zijn A / B-tests een zeer goed hulpmiddel.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *