dunning-kruger-effect

Dunning-Kruger effect: Overschat je je vaardigheden niet?

Als je ooit iemand hebt ontmoet van wie zijn prestatie slecht is (op het werk of tijdens je studie), waarbij ze niet alleen geen idee hebben dat hun prestatie zo slecht is, maar ze ook denken dat ze hartstikke goed zijn; dan heb je waarschijnlijk het Dunning-Kruger effect in het echt meegemaakt. Hieronder leg ik je uit wat het Dunning-Kruger effect is, hoe het jouw gedrag beïnvloedt en hoe je het Dunning-Kruger-effect kan overwinnen.

 

Laten we bij het begin beginnen…

Wat is het Dunning-Kruger effect?

Het Dunning-Kruger effect is een cognitieve bias waarbij je gelooft dat je slimmer en capabeler bent dan je in werkelijkheid bent.

Personen die relatief ongeschoold of onwetend zijn in een bepaald onderwerp zijn niet in staat om hun eigen incompetentie te herkennen. De combinatie van laag zelfbewustzijn en laag cognitief vermogen zorgt ervoor dat ze hun eigen vaardigheden overschatten.

En andersom werkt het precies hetzelfde.

Het tegenoverstelde geldt voor personen die wel goed geschoold zijn en kennis hebben van een bepaald onderwerp. Zij onderschatten hun eigen vaardigheden, omdat ze die van anderen te hoog inschatten.

Kort door de bocht betekent dat: Ben je ergens slecht in, dan ga je jezelf overschatten. Ben je ergens goed in, dan ga je jezelf onderschatten. 😉

Dunning-Kruger curve

 

Wat veroorzaakt het effect?

Volgens de onderzoekers komt dit fenomeen voort uit wat zij een ‘dubbele last’ noemen. Mensen zijn niet alleen maar incompetent in een bepaalde taak. Door hun incompetentie beseffen ze ook niet hoe onbekwaam ze eigenlijk zijn.

Hierdoor hebben incompetente mensen de neiging om:

  • Hun eigen vaardigheidsniveau te overschatten
  • Echte vaardigheden en expertise van andere mensen niet te herkennen
  • Hun eigen fouten en gebrek aan vaardigheden niet te herkennen

Juist de kennis en vaardigheden die je nodig hebt om ergens goed in te zijn, zijn precies dezelfde eigenschappen die je moet erkennen om goed te zijn in die taak. Dus als je die vaardigheden mist, blijf je niet alleen slecht in die taak, maar onwetend over je eigen onvermogen.

Nee, het heeft dus niets met je IQ te maken. Iedereen kan het effect ervaren. 😉

 

De Dunning-Kruger test

David Dunning en Justin Kruger observeerden het fenomeen voor het eerst in 1999, terwijl ze beiden aan de Cornell University studeerden.

Dunning en Kruger vroegen de proefpersonen in hun onderzoek om verschillende testen uit te voeren om hun kennis te beoordelen. Vervolgens vroegen ze de proefpersonen om een voorspelling te doen over hoe zij zullen presteren ten opzichte van anderen.

Hierdoor ontdekte ze twee dingen:

1) De bevindingen toonden aan dat slecht presterende proefpersonen (slechtste 25% van de deelnemers) geneigd waren te denken dat ze goed zouden presteren. En dit effect was het meest uitgesproken bij deelnemers met de laagste scores op de test.

2) Toen Dunning en Kruger hun studies uitvoerden, onderzochten ze ook proefpersonen (top 25% van de deelnemers) die behoorlijk bedreven en kundig waren in de taken. Ze ontdekten dat deze proefpersonen een beter beeld van hun prestaties hadden dan deelnemers in de laagste 25%, maar ze onderschatten nog steeds hoe ze het deden ten opzichte van andere deelnemers.

dunning-kruger-effect: testscore

Waargenomen en echte testscore van de Dunning-Kruger test

 

Voorbeelden van het Dunning-Kruger effect

Het Dunning-Kruger effect komt vaak voor, zowel in bedrijven als in het onderwijs. Zo bewezen verschillende studies dat het effect bestond bij developers, studenten, autobestuurders, enzovoort.

Een van de problemen in veel organisaties waar veel mensen slecht presteren is dat ze simpelweg niet weten dat ze het beter zouden kunnen doen of hoe een echt geweldige prestaties eruit zien.

 

Het Dunning-Kruger effect bestrijden

Het overwinnen  van het Dunning-Kruger-effect kan soms een ingewikkeld proces zijn, omdat het je dwingt te beseffen dat je eerder verkeerd was geïnformeerd. Door jezelf echter uit te dagen meer te leren en te lezen over tegengestelde opvattingen, kunnen we het Dunning-Kruger-effect bestrijden.

  1. Blijf vooral leren
    Wanneer je beter wordt in je vaardigheid, besef je pas hoe weinig je wist toen je minder kennis had.
  2. Leer wat succes of kwaliteit echt is
    Wanneer je het beste van een vaardigheid herkent en weet hoe een geweldige prestatie eruit ziet, weet je pas echt hoe goed je er zelf in bent, omdat je dan beter de verschillen in kwaliteit kunt inschatten.
  3. Vraag om feedback
    Hoewel het soms moeilijk aan te horen is, kan opbouwende feedback waardevolle inzichten bieden om jezelf te verbeteren en inzien hoe goed je nu werkelijk ergens in bent.
  4. Kijk ook naar informatie die je overtuiging niet ondersteunen
    Wanneer je meer leert ben je geneigd om toe te geven aan de confirmation bias. Hierdoor ben je geneigd alleen informatie te verzamelen die aansluit bij je mening. Kijk daarom ook naar andere informatie die je mening in twijfel trekt, om een compleet beeld te krijgen van het onderwerp.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *