Cheerleader effect

Het Cheerleader effect en de invloed op aantrekkelijkheid

Het plaatsen van groepsfoto’s op social media of het plaatsen van verschillende recensies of producten in je webshop zorgt ervoor dat die foto’s aantrekkelijker worden ervaren. Wil je weten hoe dat werkt? Lees meer over het Cheerleader Effect en hoe jij het gebruikt in je voordeel, zowel privé als in de marketing.

 

Van How I Met Your Mother tot wetenschappelijk onderzoek

Ik ben een enorme fan van de serie ‘How I Met Your Mother’. ☺️ Een van de personages in deze serie is Barney Stintson en hij bedacht een heleboel theorieën om een vrouw aan de haak te slaan.

En één van die theorieën uit het tv-programma wordt ondersteund door wetenschappelijk onderzoek!

Het gaat om de theorie die werd genoemd in seizoen vier, aflevering zeven. Het is de theorie die Barney het “Cheerleader effect” noemt – Personen ziet er aantrekkelijker uit in een groep dan wanneer ze apart worden beoordeeld.

 

Wat is het Cheerleader Effect?

Het Cheerleader-effect treedt op bij het beoordelen van personen in een groep. Je vind iemand knapper wanneer hij in het bijzijn is van anderen, dan wanneer je hem in zijn eentje ziet.

Maar waarom? ?

Nou, met dit effect richt je je niet op individuele kenmerken, maar richt je je op de groep als geheel.

Het Cheerleader effect wordt veroorzaakt door onze neiging om gezichten in een groep als een samengevoegd gemiddelde te zien, in plaats van afzonderlijke afzonderlijke objecten.

Zo ontstaat er een ‘gemiddelde groepsgezicht’ dat aantrekkelijker is. Dit betekent dat de beoordeling van de groep als geheel dan positiever is, dan de beoordeling per persoon.

cheerleader effect voorbeeld

Bij een groep richt je je op het gemiddelde en niet op individuele kenmerken.

 

Hoe werkt het?

Het Cheerleader effect kan het beste worden verklaard door te kijken hoe je hersenen werken en door je perceptie te begrijpen.

Je bent gewoon niet in staat om elk stukje informatie bewust te ervaren. Daarom neem je niet elk detail in je omgeving waar.

Het groeperen van deze perceptuele informatie heeft dus een duidelijk evolutionair voordeel.

Daarnaast vinden we gemiddelde gezichten erg aantrekkelijk.

Samengestelde gezichten, die worden gegenereerd door het gemiddelde van verschillende gezichten samen, vind je aanzienlijk aantrekkelijker dan de verschillende gezichten die worden gebruikt om ze te maken.

 

Voorbeelden

Een goed voorbeeld van dit effect demonstreer ik het best met de Ebbinghaus Illusie.

In plaats van je te concentreren op de kenmerken van de binnencirkels, wordt je perceptie gewijzigd door het geheel. Je ervaart de binnencirkel rechts groter dan die aan de linkerkant, terwijl de binnencirkels gewoon even groot zijn.

Ebbinghaus illusie

Voorbeeld van de Ebbinghaus Illusie.

 

Een ander goed voorbeeld uit het dagelijks leven zijn de foto’s op social media of op datingsites of – apps, zoals Tinder. Wanneer je een groepsfoto’s met vrienden online plaatst, word je niet alleen als je sociaal en vriendelijk ervaren, maar maakt je het ook meteen aantrekkelijker.

 

Toepassen van het Cheerleader Effect om de conversie te verhogen

Tsja, je diensten promoten en producten verkopen is niet gemakkelijk, dat weten we allemaal. Gelukkig helpt het Cheerleader effect je een handje, en kun je dit effect gemakkelijk toepassen op je website. Probeer een van onderstaande tips wanneer je iets nieuws zoekt om op je site te testen:

  • Biedt je producten aan als een pakket; het pakket ziet er wellicht aantrekkelijker uit vergeleken met het aanbieden van de producten op zichzelf.
  • Gebruik foto’s waarop groepen mensen staan.
  • Creëer strategische samenwerkingen met niet-competitieve bedrijven; bedrijven die je merk complimenteren.
  • Plaats een aantal cases, recensies en blogposts tegelijk; zorg dat je er een paar hebt voordat je het online plaatst;
  • Laat mensen nooit slechts één bericht of afbeeldingen zien; plaats meerdere producten, reviews, aanbiedingen, teamleden bij of naast elkaar.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *