Black Hat SEO en White Hat SEO

Black Hat SEO vs White Hat SEO

Weet jij welke SEO-methoden je gebruikt? Begrijp je het verschil tussen Black Hat SEO en White Hat SEO? White hat en black hat SEO zijn technieken die zijn gericht op hetzelfde doel: goede resultaten krijgen voor een website in de zoekmachines. Beide technieken zijn bedoeld om een ​​site hoger te laten ranken wanneer iemand een zoekopdracht doet. Hoe werkt dat nu allemaal?

 

White Hat SEO

White Hat SEO technieken volgen alle Google’s richtlijnen. Zie het als het braafste jongetje van de klas. 😉 White hat SEO volgt niet alleen alle SEO-richtlijnen, maar zorgt er ook voor dat alle inhoud die door zoekmachines wordt geïndexeerd hetzelfde is als de inhoud die een menselijke bezoeker zal zien.

White hat technieken richten zich op het verbeteren van de kwaliteit van je website. White Hat SEO concentreert zich ook op het sturen van de juiste signalen naar Google, zodat de zoekmachine het doel en de autoriteit van een site kan herkennen.

Voorbeelden

  • Kwalitatieve content
  • Ervoor zorgen dat je website snel laadt en mobielvriendelijk is
  • Backlinks van hoge kwaliteit organisch verkrijgen

Voordelen

Als je je merk of bedrijf online probeert op te bouwen, dan is white hat SEO wat je nodig hebt voor resultaten op lange termijn, een goede autoriteit en goede rankigns. Dat zijn slechts enkele van de voordelen die white hat SEO kan opleveren.

1. Lange termijn strategie

White hat SEO zorgt voor succes op de lange termijn. Een white hat-strategie probeert namelijk niet het zoekalgoritme van Google te manipuleren, maar maakt je website bullet proof voor toekomstige algoritmewijzigingen

2. Focus op bezoekers

Met white hat SEO volg je weliswaar alle regeltjes van Google, en die zijn erop gericht dat jij blijft optimaliseren voor de bezoeker en niet alleen voor een zoekmachine. Op die manier zijn jouw optimalisaties waarschijnlijk meer toekomstproof dan black hat SEO.

Nadelen

1. Resultaat pas zichtbaar op lange termijn

Ik kan niet vele nadelen velen aan White Hat SEO, want in principe doe je alles op zo’n legale manier, dat je er zodanig geen ernstige gevolgen aan overhoudt. Het enige wat ik kan bedenken is dat je met White Hat SEO het (en mag ik even benadrukken) normale trage tempo volgt die je bij SEO gewend bent. Good things take time. 🙂

 

Black Hat SEO

Black hat SEO is een reeks “illegale” of onethische praktijken die iemand gebruikt om de resultaten van zoekmachines voor een website of een groep websites te manipuleren. Er zijn namelijk genoeg mensen die graag risico’s nemen en en hun weg naar succes op een nogal “illegale” manier verkorten. Daar is Black Hat SEO voor.

Black Hat SEO bestaat uit strategieën die door Google gezien wordt als valsspelen. Dit zijn strategieën die afwijken van de gebruikelijke richtlijnen voor zoekmachines, en worden dus gebruikt om zoekmachines voor de gek gehouden.

Zoekmachines moedigen marketeers juist actief aan om zich te concentreren op white hat SEO om consumenten een goede gebruikerservaring te bieden. Maar er zijn genoeg black Hat SEO technieken die nog steeds goed werken om pagina’s te laten ranken. 

Voorbeelden

  • Keyword stuffing
  • Onzichtbare tekst
  • Content cloaking

Voordelen

1. Vaak snelle resultaten

Black Hat SEO biedt vaak voordelen op korte termijn. Je stijgt misschien wel opeens erg in de rankings, omdat je bijvoorbeeld een 100tal links hebt gekocht, maar dat succes is vaak van korte duur. Het brengt op lange termijn vaak wat nadelen met zich mee.

Nadelen

1. Korte termijn strategie

Black hat-strategie maximaliseert de winst op korte termijn voor een website door te profiteren van de  beperkingen in de algoritmen van zoekmachines. Black hat SEO is dan ook een kortzichtige oplossing voor het langetermijnprobleem van organisch zoekverkeer.  

2. Hoog risico

Black hat SEO-praktijken kunnen snelle resultaten opleveren, maar er hangt ook een hoog risico aan vast als het wordt ontdekt. Hoewel snelle resultaten Black Hat SEO verleidelijk maken, kan het ervoor zorgen dat je site wordt verbannen uit de index.

 

Grey Hat SEO

Hoewel deze term misschien minder vaak gebruikt wordt, hoor je wellicht een SEO specialist eens verwijzen naar ‘Grey Hat’-technieken. En zoals je misschien al kunt raden door de kleur, wordt deze term gebruikt om strategieën te beschrijven die ergens tussen white hat en black hat SEO vallen.

Voorbeeld

Het beste voorbeeld wat ik voor Grey Hat SEO kan bedenken, is toch wel linkbuilding. Backlinks kopen, linkruilen of het schrijven van gastblogs behoren niet tot White Hat SEO. Ik zou het eerder bij Black Hat SEO scharen.

Maar door het veelvuldig gebruik door marketeers, het hoge succes, en de lage kans om betrapt te worden, heeft linkbuilden toch best een goed imago. Om die redenen wordt linkbuilding vaak gezien als Grey Hat SEO.

Ik zal je niet aanraden om grey hat-technieken te gebruiken, maar als je dat doet, vergeet dan niet om dit met mate te doen. 😉

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *