halo-effect

Halo Effect: Wat is het en hoe werkt het?

Door deze blog krijg je een ​​beter begrip van hoe je meningen over anderen vormt. Op zijn beurt kun jij jouw eigen denkgewoonten veranderen, betere beslissingen nemen en objectief oordelen over andere mensen. Door het Halo-effect vormen we namelijk op een bepaalde manier een mening over iemand anders of een product. Hoe werkt dat precies?

 

Wat is het halo-effect?

Het halo-effect, ook wel halo bias genoemd, treedt op wanneer een bepaalde eigenschap van een persoon ervoor zorgt dat je onmiddellijk een algemene indruk van die persoon krijgt.

Daarnaast probeer je die eigenschap te rechtvaardigen door de andere eigenschappen van die persoon te interpreteren op een manier die de eerste indruk bevestigt.

Het halo-effect wordt ook wel het ‘fysieke aantrekkelijkheid stereotype’ genoemd en het ‘wat mooi is, is ook geweldig’ principe.

Don’t let the name fool you.

Het halo effect heeft niet altijd iets met schoonheid te maken en kan het ook andere eigenschappen gebruiken.

Wat betekent dat nu concreet?

Het halo-effect zorgt ervoor dat percepties van één kwaliteit leiden tot bevooroordeelde beoordelingen van andere kwaliteiten.

Deze stelling ligt het even heel gemakkelijk toe:

Wanneer mensen goed zijn in A, zullen ze goed zijn in B, C en D. 

Het halo-effect stelt ons in staat om snel een oordeel te vellen, omdat we slechts één aspect van een persoon of ontwerp hoeven te overwegen om iets over alle andere aspecten te ‘weten’.

Het halo-effect wordt ook beschouwd als een type confirmation bias, omdat het laat zien dat mensen nieuwe informatie interpreteren op een manier die hun reeds bestaande overtuigingen bevestigt.

 

Een voorbeeld van het halo-effect: Beroemdheden gebruiken

Dit is een voorbeeld van hoe Hunkemoller gebruik maakt van het Halo-effect. Ze werken samen met de beroemde Doutzen Kroes in veel campagnes.

 

Het begon met Edward Thorndike

Het halo-effect werd voor het eerst bedacht door Edward Thorndike, een psycholoog die het gebruikte in een studie gepubliceerd in 1920 ‘A Constant Error in Psychological Ratings’.

Door empirisch onderzoek ontdekte Thorndike dat wanneer mensen werd gevraagd om anderen te beoordelen op basis van een reeks eigenschappen, een negatieve perceptie van een eigenschap alle andere scores zou verlagen.

 

Hallo effect voorbeelden

Het effect kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat mensen aannemen dat als iemand fysiek aantrekkelijk is, ze ook een interessante persoonlijkheid zullen hebben.

Maar het kan er ook voor zorgen dat je een boek hogere beoordelingen geeft als je vindt dat het geschreven is door een aantrekkelijke auteur of als je de cover van het boek echt prachtig vindt.

Ook als een potentiële werkgever de sollicitant aantrekkelijk of sympathiek vindt, is de kans groter dat hij de persoon ook intelligent, competent en een goede match voor de baan vindt.

 

Boek van een bekende Nederlander waarbij het halo-effect kan optreden

Een boek, dat geschreven is door een bekende Nederlander waar je een positieve mening over hebt, kun je door het halo-effect positiever beoordelen.

 

Wil je het Halo effect voorkomen?

Het kan echter nuttig zijn om het halo-effect in potentieel problematische situaties te herkennen en tegen te gaan.

Experts suggereren bijvoorbeeld dat het halo-effect een van de meest voorkomende vooroordelen is die prestatiebeoordelingen en beoordelingen beïnvloed. Supervisors kunnen personen beoordelen op basis van de perceptie van één kenmerk in plaats van hun prestaties en bijdrage.

Wat doe je dan?

Probeer het redeneerproces van jezelf of iemand anders te vertragen door:

  • je te concentreren op de eigenschap in kwestie;
  • het proces te anonimiseren.

 

Halo effect in de marketing gebruiken; hoe verhoog je die conversie?

Marketeers gebruiken het halo-effect op websites en bij verschillende merken. Hoe doen ze dat precies?

1) De eerste indruk telt

Zorg voor een goede eerste indruk van je website of webshop. Je hebt maar een aantal seconden om een positieve indruk achter te laten. Gebruik dus een relevant, positief en gebruiksvriendelijk design. Let ook op de eerste heading (H1) in je teksten. Deze wordt vaak als eerste gelezen op een pagina.

2) Werk samen met beroemdheden of influencers

Het halo effect wordt ook gebruikt in commercial en reclame-uitingen. Hiervoor worden beroemdheden, of iemand anders met een goed imago, betaald om de producten te promoten.

Wanneer je een positieve mening hebt over een beroemdheid, is er een kans dat je ook een positievere mening vormt over het product dat ze promoten, of dat nu koffie of anti-rimpelcrème is. 😉

3) Zorg dat de website goed presteert

Als je één aspect van een website leuk vindt, zal je die website in de toekomst waarschijnlijk gunstiger beoordelen.

Wanneer je een bijzonder slechte ervaring met een website hebt, verwacht je dat de site ook in de toekomst slecht zal functioneren. Hierdoor ben je terughoudend om de site nog een keer te bezoeken.

Zelfs als de website later aangepast of veranderd is, kan je nog steeds negatieve verwachtingen hebben door je eerdere ervaring met de website.

Een voorbeeld: De kwaliteit van de interne zoekresultaten van de zoekfunctie op je website kan worden gebruikt als maatstaaf om de algehele kwaliteit van de website te beoordelen, en uiteindelijk ook jouw merk of bedrijf.

4) Creëer een positieve merkwaarde

Je merkwaarde hangt af van de perceptie van de klant, en hun voorkeur en ervaring met het merk.

Zodra het merk een begrip wordt, worden er meer producten verkocht dankzij het halo-effect.

Dit komt omdat mensen positieve verwachtingen hebben van de rest van de productlijn wanneer ze al ervaring hebben met een ander product van hetzelfde merk.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *