11 tips om de zoekfunctie op je website te optimaliseren
Je denkt misschien dat het succes van een website of webshop afhangt van dingen zoals productkeuze of websitesnelheid. Maar er is nog een element dat invloed heeft op het winkelgedrag van je bezoeker: de zoekfunctie.
Net als andere optimalisatie mogelijkheden, kan het verbeteren van de prestaties van je zoekfunctie leiden tot meer conversies.
En willen we dat niet allemaal? 🙂
Bij het wijzigen van een zoekfunctie op je website laat je betere resultaten zien bij de zoekopdracht, zodat meer bezoekers vinden (en kopen) wat ze nodig hebben.
Hoewel het relatief eenvoudig is om een goede zoekfunctie op je website te krijgen, de echte test is in de werking ervan. Hoe goed werkt de zoekfunctie? Hoe snel haalt de functie resultaten op? Hoe nauwkeurig zijn de resultaten die het weergeeft?
Interne zoekopdrachten moeten altijd worden aangepast aan je bedrijf, de inhoud van de website en de behoeften, wensen en gewoonten van je klanten weergeven.
Beter kunnen zoeken, zorgt ervoor dat bezoekers in staat zijn om de gewenste producten of diensten sneller te kunnen vinden, waardoor er meer kans is dat ze een aankoop doen. Een goede zoekfunctie verbetert de ervaring van de klant en maakt de webshop gebruiksvriendelijker.
1) Gebruik auto-complete
Auto-complete is een belangrijk zoekfunctie om veel redenen. Wanneer een gebruiker op zoek is naar iets, wordt er onmiddellijk voorgestelde resultaten weergegeven zodat de gebruiker de volledige zoekterm niet helemaal hoeft te typen.
Potentiële klanten kunnen een product selecteren en dan direct naar de productpagina gaan en de pagina met zoekresultaten overslaan. Het bespaart tijd en versnelt het aankoopproces.
2) Let op spelfouten, meervoud, synoniemen,…
Ondanks de goede inspanningen van de bezoekers, zit het maken van een foutje in een klein hoekje. Door een robuuste spellcheck en een geavanceerde on-site zoekmachine te gebruiken, kan je zoekfunctie de bezoeker pas echt helpen.
3) Gebruik een uitnodigende zin in de zoekbalk
Als de zoekfunctie op je website een belangrijk element is, is het een goed idee om een uitnodigende zin in de zoekbalk te plaatsen. Zolang je maar duidelijk maakt wat de bezoekers kunnen of moeten doen in die zoekbalk.
4) Plaats de zoekfunctie op een duidelijke plek
De plaats van de zoekfunctie is heel belangrijk. De beste manier om de zoekfunctie te optimaliseren is door te testen. Dat gezegd hebbende, zijn er een aantal best practices die kunnen worden geïmplementeerd.
De meeste websites gebruiken namelijk de header om de zoekfunctie in te plaatsen. Dit maakt de zoekfunctie zichtbaar op alle pagina’s van de website en dus gemakkelijk bereikbaar.
5) Maak gebruik van visueel zoeken
Je kent het bekende gezegde “een beeld zegt meer dan duizend woorden” vast wel. Dit geldt ook voor zoekresultaten.
Afbeeldingen plaatsen bij de productnamen in de zoekresultaten maakt het makkelijker voor de potentiële kopers om het juiste product te selecteren omdat het de winkelervaring verbetert.
Visueel zoeken maakt gebruik van afbeeldingen om bezoekers van de site te laten vinden wat ze zoeken. Deze functionaliteit is dan ook de laatste jaren gegroeid in populariteit.
6) Biedt filteropties aan
Voor webshops met veel producten is het een goed idee om filteropties in de zoekfunctionaliteit te plaatsen. Het maakt het zoekproces gemakkelijker voor bezoekers, waardoor ze meer kans hebben om te vinden wat ze zoeken.
Met filters, zoals de prijsklasse, grootte, en merk, geef je de bezoeker meer controle over hun zoekopdracht,
7) Optimaliseren voor mobiel zoeken
Mobiel zoeken is niet hetzelfde als zoeken op desktop. Want al die informatie in een klein scherm te proppen veroorzaakt alleen maar eindeloze frustratie.
8) Gebruik oude zoekgeschiedenis
Maak het de bezoeker een stuk gemakkelijker en laat ook oude zoekopdrachten zien. Als ze de zoekbalk gebruiken, zoeken ze waarschijnlijk iets specifieks. En dan is zo’n zoekgeschiedenis handig als de bezoeker weer je website bezoekt.
9) Bestudeer de bezoeker (met data)
Soms kan het bestuderen van het gedrag van bezoekers inzicht geven in de aard van de zoekresultaten die moeten worden weergegeven.
Deze gegevens (in Google Analytics) benutten, is daarom een goede tactiek om de zoekfunctie te perfectioneren.
10) Te veel on-site zoekopdrachten is niet goed
Hoewel een bepaalde hoeveelheid on-site zoekopdrachten normaal is, kan een té groot aantal betekenen dat je website of webshop fouten bevat.
Onderzoek daarom meteen de navigatie of het design van je website als het meeste verkeer op je site gebruik maakt van de zoekfunctie.
11) Toch geen resultaten?
Het maakt niet uit hoe goed je je zoekfunctie met spelfouten en alternatieve zinnen voor producten hebt geoptimaliseerd. De kans dat iemand ‘geen resultaten’ te zien krijg is ook een reële mogelijkheid.
Dat betekent niet dat ze met lege handen moeten komen te staan. Stel categorieën, bestsellers en andere aanbiedingen voor.
Dit is erg inspirerend, dank je.