accelerated mobile pages (AMP) illustratie

Wél of niet AMP? Vergelijk alle voordelen en nadelen

Overweeg je om AMP te gebruiken voor de mobiele versie van je website? Ik laat je zien wat AMP is, vertel je wat meer over de voordelen en nadelen. Zo kan je zelf een conclusie trekken of een AMP pagina een goede zet is voor je site; of juist niet.

 

Wat is AMP?

AMP zijn Accelerated Mobile Pages. Een Accelerated Mobile Page is een versie van je websitepagina die geoptimaliseerd is voor mobiele apparaten, zoals smartphones en tablets.

Accelerated Mobile Pages is een open-source coderingsstandaard en de pagina’s zijn onderworpen aan strikte coderingsregels die code beperkt om de laadsnelheid en vertrouwen in de website te verhogen. AMP is daarmee een versimpelde versie van een perfect ontworpen HTML-pagina die snel is en minder laadtijd nodig heeft.

Het doel van AMP pagina’s is om een website zo snel mogelijk te laden.

In Google wordt de site weergegeven in de SERP’s met een grijs bliksempictogram.

AMP voorbeeld in Google

AMP voorbeeld in Google; te herkennen aan het pictogram met een bliksemschicht.

 

Het belang van Accelerated Mobile Pages

Heb je ooit geprobeerd je eigen website op mobiel te laden? Ben je tevreden met die laadsnelheid?

Als je een website hebt die langzaam laadt, krijg je meer dan alleen wat negatieve feedback. Er zijn genoeg mensen die een webpagina niet opnieuw bezoeken die niet snel genoeg laadt.

Op je mobiel browsen terwijl je onderweg bent, zorg ervoor dat je internetsnelheid niet altijd snel is.  Daarom is het verstandig om mobiel browsen te optimaliseren met:

  1. Een responsive design
  2. AMP

Een responsive website op mobiel kan soms nog steeds onnodig traag zijn. Denk hierbij aan teveel javascript code of te grote afbeeldingen.

In zulke gevallen kan AMP de oplossing zijn.

 

AMP versus SEO

AMP is niet direct een rankingsfactor voor zoekmachines, en sites die AMP gebruiken, krijgen niet opeens enorme boost in de zoekresultaten.

Snelheid is echter belangrijk. 😉

Als een AMP pagina meer klikken en minder bounces krijgt, omdat deze sneller wordt geladen, bepaalt Google dat de pagina waardevol is voor gebruikers en waarschijnlijk een hogere ranking krijgt.

 

AMP versus UX

Een betrouwbare prestatie van de website betekent dat gebruikers keer op keer kunnen vertrouwen op de site, waardoor ze je website waarschijnlijk in de toekomst vaker zullen bezoeken.

Echter vermindert AMP wel de functionaliteit van je website, terwijl UX erg belangrijk is.

Het is beter om je bezoekers een betere mobiele ervaring en user experience te bieden zonder AMP, dan deze een slechte ervaring te geven mét AMP.

AMP en Responsive vergelijking

Links: AMP Rechts: Responsive mobiele versie
Van boven naar beneden: het hamburger menu is anders, de prijs is weg, extra knop is weg in het menu, de bullets zijn anders,  de stad is niet ingevuld, de heen en terug iconen zijn weg, het personen-icoontje is weg en het pijltje op de call-to-action knop is weg.

 

Voordelen van AMP

  1. Mobielvriendelijk: AMP zelf is geen ranking factor, maar als je een AMP versie hebt, is deze mobielvriendelijk en stijgt de kwaliteit van die pagina. Die laatste heeft dan weer wél invloed op de rankings.
  2. Verschijnen in de carrousel : Een AMP pagina maakt het mogelijk om in de Google carrousel te verschijnen, wat meer verkeer naar je website kan genereren.
  3. Extreem snel: Mobiele gebruikers verlaten websites die te lang duren om te laden, om en nabij meer dan 3 seconden. Google slaat je AMP-versie op op zijn servers. AMP maakt je website extreem snel is, ongeacht waar je websitebezoeker zich bevindt.
  4. Kans op een lager bouncepercentage: Als bezoekers de AMP versie van je pagina bezoeken, en niet weggaan door de traagheid van je website, betekent dit ook dat er meer kans is dat ze andere pagina’s op je website bekijken en het bouncepercentage van de pagina lager wordt.

 

Nadelen van AMP

Aan de andere kant kan AMP verschrikkelijk zijn voor reguliere websites. Zo wordt het ook gebruikt door mensen die niet genoeg kennis hebben om te begrijpen wat je kunt verliezen met de implementatie ervan.

  1. Afgeslankt design: Zeg maar “dag dag” tegen je geweldige design. Het doel van je oorspronkelijke ontwerp wordt tenietgedaan door de AMP pagina. Alles wat overbodig is, wordt geschrapt.
  2. Afhankelijker van Google: Met de opslag van AMP op Googleservers, wordt je afhankelijker van de zoekmachine. Op lange termijn is dit misschien niet echt een goede plan als je flexibel wilt blijven.
  3. Daling van advertentie-inkomsten: Je krijgt niet veel advertentie-inkomsten vanaf je AMP-pagina omdat het alle extra dingen die je niet nodig hebt op de pagina verwijdert, waaronder ook advertenties. Al kan je wel werken met AMP ads om het probleem aan te pakken.
  4. Niet eenvoudig te implementeren (behalve WordPress): Het implementeren van AMP is lastig, kost tijd en vereist veel technische kennis.
  5. Problemen in Google Analytics: AMP ondersteunt Google Analytics onder andere tags en het kost extra tijd en moeite om deze nieuwe tags te plaatsen en de data ervan te analyseren.

 

Conclusie

Als je reden voor het kiezen van AMP is om de laadsnelheid van je webpagina te verhogen, kun je je tijd en resources beter besteden aan het optimaliseren van de snelheid van al je pagina’s en om de algehele gebruikerservaring van je pagina’s op mobiel en desktop te verbeteren.

Het goed implementeren van AMP pagina’s heeft nog steeds zijn nadelen, en of je het wil toevoegen aan je eigen website hangt af van verschillende argumenten die ik hierboven heb genoemd.

Of je het nu eens bent met de kritiek of niet, je kunt niet ontkennen dat AMP gebruikers geeft wat ze willen. Het geeft ze snelle toegang tot de content en dan kan het de gemiddelde gebruiker niet echt schelen dat ze er toegang toe hebben via een Google-domein. 🙂

Dus, wanneer moet je nu wél met AMP aan de slag?

Het hangt af van je bedrijfsmodel en de technische expertise.

  • Als het een nieuwssite is, heb je geen keuze. Je hebt sowieso AMP nodig om in de caroussel weergegeven te worden.
  • Als je mobiele pagina’s echt enorm traag zijn traag, bijvoorbeeld 7 seconden. Dit kan dus ook handig zijn voor websites in de reisbranche die veel grote afbeeldingen bevatten en veel dynamische content moeten inladen.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *