Foot-in-the-door techniek

De kracht van de Foot-in-the-door techniek

Heb je ooit ingestemd met een klein verzoek, om later te ontdekken dat je ook instemde met een groter verzoek van dezelfde persoon? Als dat zo is, heb je waarschijnlijk het effect ervaren van de foot-in-the-door techniek.

 

Wat is de foot-in-the-door techniek?

Foot-in-the-door techniek, ook bekend als het foot-in-the-door fenomeen, is een techniek om iemand te overtuigen. Deze overtuig- en verkooptechniek begin met iemand iets kleins te vragen.

Als ze je eerste kleine verzoek accepteren, zullen ze eerder geneigd zijn om je volgende, en vooral grotere, verzoek ook te accepteren. Zonder te veel druk uit te oefenen, zorg je hiermee dat consumenten je producten kopen.

De oorsprong van van het foot-in-the-door concept is vrij duidelijk. In de dagen van huis-aan-huisverkoop, als een verkoper zijn voet tussen het kozijn en de deur plaatste, kon je de deur niet tegen zijn gezicht dichtslaan. En dat is precies waar het zijn naam kreeg.

 

Hoe werk het?

De foot-in-the-door effect klinkt misschien wat opdringerig. Ik zou bijvoorbeeld niet blij zijn met een verkoper die fysiek een voet tussen mijn deur stopt. Maar wanneer je de FITD techniek online gebruikt, en je doet het goed, voelt het niet opdringerig aan.

Hoe dat werkt leg ik je zo uit, maar het is eerst even belangrijker om te begrijpen hoe het FITD effect werkt. Waarom stem je alleen met sommige verzoeken in nadat je een eerste, kleinere gunst hebt verleend?

1) Je verbetert je zelfperceptie

Zodra je hebt ingestemd met een verzoek, kan je houding veranderen. Misschien wil je iemand worden die instemt met verzoeken van vreemden, of wil je actie ondernemen over dingen waar je in gelooft.

2) Je wil taken afmaken

Als je eenmaal aan iets bent begonnen, maak je dat graag af. Dit wordt ook het Zeigarnik effect genoemd.

3) Je bent graag consistent

Je wilt gedrag te vertonen dat consistent is met de positieve perceptie die je over jezelf hebt.

 

Een online foot-in-the-door methode

Wanneer je voor het eerst contact maakt met je potentiële klant vraag je iets kleins ​​om hem te betrekken. Zodra de klant betrokken is, vraag je om iets groters totdat je je doel bereikt.

  • Begin bij een e-mailadres:
    Een van de meest voorkomende online voorbeelden is om het e-mailadres van een persoon te vragen en deze later te pitchen met een groter verzoek.
    Het opgeven van je e-mailadres is het kleine verzoek. Bedrijven hopen dat dergelijke bezoekers later instemmen met het kopen van een e-book of een andere aankoop doet.
  • Meerstappenformulier:
    Een geoptimaliseerd formulier met meerdere stappen werkt goed als bezoekers van mening zijn dat het beantwoorden van de eerste paar vragen essentieel is om hun probleem op te lossen.
  • Moedig publieke toezeggingen aan:
    Wanneer de bezoeker iets zegt in bijzijn van anderen, is er een sterk verlangen om die verklaring te volbrengen. We doen dat omdat we allemaal een aangeboren sociale druk voelen om consistent te zijn.
  • Betrek je bezoekers met een eenvoudige taak of vraag:
    Plaats je klanten in een positieve gemoedstoestand door ze een kleine “overwinning” te geven. Vraag je bezoekers om een ​​eenvoudige taak uit te voeren, voordat je ze vervolgens iets groters vraagt.

 

 


Bronnen:

Freedman, J. L., & Fraser, S. C. (1966). Compliance without pressure: The foot-in-the-door technique. Journal of Personality and Social Psychology, 4(2), 195–202. https://doi.org/10.1037/h0023552

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *