Beste marketing boeken

De 5 beste Neuromarketing boeken

In deze lijst vind je de beste neuromarketing boeken, mijn persoonlijke favorieten, waarvan ik vind dat elke online marketeer ze gelezen moet hebben.

De neuromarketing boeken gaan de diepte in over verschillende psychologische onderwerpen en duiken het bewuste en onderbewuste brein in om consumenten te beïnvloeden. Ze zijn gevuld met enorm veel psychologische tips en voorbeelden. Daarom vind ik dat deze 5 informatieve bronnen een goed toevoeging zijn voor jouw boekenkast. Of ga voor digitaal in de vorm van een  e-book als je iets milieuvriendelijker wilt zijn. 😉

Al deze neuromarketingboeken heb ik voorzien van een eigen sterren-rating met een maximum van 5 sterren. Daarnaast heb ik persoonlijk aan de schrijvers van de beste neuromarketing boeken gevraagd wat zij zelf het beste aspect van hun boek vinden: “Wat vind je het leukst aan je eigen boek?”. En daar kwamen bijzondere antwoorden op.

 

1) Decoded: The Science Behind Why We Buy – ⭐️⭐️⭐️⭐️

Decoded is gevuld met vijf psychologische kerninzichten om je marketingactiviteiten te verbeteren. Het neuromarketing boek geeft uitleg over ons gedrag en maakt een koppeling met marketing.

Het boek is alweer wat aantal jaren oud, maar de inzichten en de algemene lijn door het boek ervaar ik als tijdloos. Zo worden er verschillende psychologische principes uitgebreid uitgelegd, met bijbehorende onderzoeken.

Het wordt alleen soms zo in detail uitgelegd, dat de take-away niet meteen duidelijk is. Uit het boek haal je niet meteen punten die je op je eigen marketingstrategie kunt toepassen. Je moet zelf die tussenstap maken.

Kortom: Het is een goed boek als je wat meer achtergrond informatie wilt over psychologische principes, maar je moet zelf dat extra stapje kunnen zetten om iets met die kennis te doen. En dat eerste sluit perfect aan bij Phil Barden zijn mening toen ik hem vroeg wat hij van zijn eigen boek vindt.

Phil Barden:
“I intended, and feedback from readers seems to confirm this, that the book makes behavioural science accessible to people in marketing/advertising/business and, more importantly, actionable.”

 

2) Webs of Influence – ⭐️⭐️⭐️⭐️

Het boek Webs of Influence van Nathalie geeft net als het boek hierboven uitgebreid uitleg over psychologische principes en haalt verschillende onderzoeken aan. Ze kaart de populairste principes aan die leiden tot het meeste succes.

Anders dan hierboven geeft de schrijfster wél concrete tips wat je moet doen in je marketing strategie. Als ik halve sterren zou geven had Webs of Influence er dus nog eentje bij gehad.

Samengevat gaat dit boek ook zeker wel de diepte in, maar soms zo erg dat er te veel onderzoeken worden uitgelegd en je daar even door moet spitten. Gelukkig stelt ze vaak bruikbare tips voor waar je meteen iets mee kunt doen.

Toen ik Nathalie vroeg wat het beste aspect is van haar boek, zei ze het volgende:

Nathalie Nahai:
“The thing I like most about my book is its interdisciplinary approach, and the fact that it explores the wider ecosystem of dynamics and influences that shape online behaviour. It was also one of the few books that addressed the ethics of applying such principles for mutual benefit.”

 

3) Hooked – ⭐️⭐️⭐️

Hooked geeft inzicht hoe je je product een waar succes wordt. Het boek legt voornamelijk de nadruk op het online aspect; er zijn ook bijna alleen maar online voorbeelden te vinden. Daarnaast had ik in het begin wat moeite om door het boek te komen. De schrijverkan hier en daar wat langdradig zijn.

Maar overal het algemeen is de rode draad door het boek het meest waardevol en daarom staat dit in mijn lijstje van beste neuromarketing boeken. Nir Eyal begeleid je door de hele customer journey heen met zijn gewoonte-model. Hij geeft je uitleg hoe je gewoonte gebruikt als strategie. Ik vind het zelf niet echt een praktisch boek, maar het geeft wel een uniek inzicht in zijn denkwijze.

 

4) Brainfluence – ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Ik zei het al eerder in mijn andere blog over de beste marketing boeken; Het is mijn favoriete neuromarketing boek ooit!

Brainfluence beschrijft 100 manieren om consumenten te beïnvloeden met psychologie. Elke manier wordt duidelijk uitgelegd met tal van tekstuele voorbeelden en wetenschappelijke onderbouwing. En vooral dat laatste laat mijn psycholooghartje sneller slaan.

Roger Dooley:
“The one idea I hope people get from Brainfluence is that most human behavior is non-conscious, and there are many science-based ways to reach their decision-making processes.”

 

5) 100 Things Every Designer Needs to Know About People

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Het boek “100 Things Every Designer Needs to Know About People” van Susan Weinschenk is een praktisch boek die je meteen kunt toepassen op je website (design), producten, of fysieke winkels.

De 100 tips worden uitgelegd in 257 pagina’s, waarbij elke tip is opgebouwd uit een paar alinea’s met uitleg, voorbeelden met illustraties en afbeeldingen, en take-aways. Het handige aan dit boek vind ik ook de wetenschappelijke bronnenlijst achterin, waar je de verschillende onderzoeken die het boek aankaart kunt lezen. Daar wordt ik als psycholoog gewoon heel happy van. 😉

Susan Weinschenk: 
“I like figuring out how to “translate” and communicate research into practical ideas for people to use in their everyday design work, but ideas that are based on science.”

Het neuromarketing boek geeft meteen de informatie die je nodig hebt, en slaat de hoop blabla over. De schrijver draait niet rond de pot en probeert je oprecht in zo weinig mogelijk woorden uit te leggen wat het is, en wat je moet doen. Dit is voor mij ook weer een groot pluspunt, want ik ga heel graag efficiënt met mijn tijd om.


PS: In deze blog worden affiliate-links gebruikt.

 

Ontbreekt er nog een boek? Laat mij in een comment weten welk neuromarketing boek ik eens moet lezen. Wie weet komt dat boek dan in deze lijst te staan.

1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *