Zeigarnik effect

Zeigarnik effect; voltooi jij al je taken meteen?

Heb je ooit gedacht dat je aan een onvoltooid project voor school of werk dacht, terwijl je je op andere dingen probeerde te concentreren? Of misschien vroeg je je af wat er zou gebeuren in je favoriete tv-programma of filmserie. Wanneer een taakonderbreking ertoe kan leiden dat deze in detail wordt onthouden, ervaar je waarschijnlijk het Zeigarnik Effect.

 

Het begon bij Bluma Zeigarnik

Zoals de naam al doet vermoeden is Bluma Zeigarnik de bedenker van de Zeigarnik theorie. De Russische psycholoog Bluma Wulfovna Zeigarnik , een student van invloedrijke theoreticus Kurt Lewin, zag het effect van onderbreking op ons geheugen in het jaar 1927.

Ze ontdekte het effect in een café, waarbij de ze obers observeerden. Ze zag dat het voltooien van een bestelling ertoe leidde dat ze de bestelling vergeten, terwijl onvolledige taken, zoals het bedienen van gasten  of een tafel die nog niet klaar was met hun maaltijd, ervoor zorgden dat de ober hun bestelling nog herinnerde. En dat geobserveerde effect testte ze later met een aantal experimenten.

 

Wat is het Zeigarnik effect?

Het Zeigarnik-effect stelt dat mensen de neiging hebben om onvoltooide of onvolledige taken beter te onthouden dan voltooide taken.

Dit komt omdat je onderbroken of onvolledige taken en gebeurtenissen gemakkelijker onthoudt.

Onderbreking tijdens een taak verbetert dus jouw vermogen om het later te herinneren. 🙂

 

Hoe werkt het?

Je kortetermijngeheugen is beperkt in zowel capaciteit als duur. Meestal kun je maar een aantal punten in je geheugen bewaren, en zelfs dan moeten we de informatie blijven herhalen om het te blijven herinneren.

Maar dit effect heeft niet alleen invloed op het geheugen op de korte termijn. Onvoltooide taken zoals doelen die we nog moeten bereiken, kunnen gedurende langere tijd in onze gedachten binnendringen.

Bluma Zeigarnik suggereerde dat als een taak niet wordt voltooid, onderliggende cognitieve spanning ontstaat.

Het vereist nogal wat mentale inspanning en repetitie om de taak vers in het geheugen te houden. Het is niet verrassend dat hoe meer je in korte termijn in je geheugen probeert te houden, hoe harder je moet werken om het op orde te krijgen.

Eenmaal voltooid, kan je je eindelijk ontspannen. 😉

 

Het onderzoek en de resultaten

De eerste bevindingen van Zeigarnik onthulden dat deelnemers details van onderbroken taken ongeveer 90% beter konden onthouden. 

Interessant genoeg ontdekte ze ook dat mensen twee keer zoveel kans hadden om de taken te onthouden waarin ze waren onderbroken, dan die ze hadden voltooid.

Deze resultaten suggereren dat een verlangen om een ​​taak te voltooien ertoe leidt dat deze beter onthouden tot deze is voltooid, en dat de definitieve voltooiing ervan het mogelijk maakt om het proces te vergeten.

Herhaalonderzoeken

Het Zeigarnik-effect van Bluma zou niet nuttig zijn als het niet kon worden gerepliceerd. Sinds de publicatie van Zeigarnik zijn er zoveel onderzoeken uitgevoerd in een poging haar bevindingen te repliceren.

Deze studies hebben gemengde resultaten opgeleverd, maar bieden enige ondersteuning voor haar oorspronkelijke beweringen.

Veel onderzoek ondersteunt het Zeigarnik-effect, maar het kan ook worden ondermijnd door dingen als;

  • de timing van taakonderbreking;
  • iemands motivatie om een ​​taak uit te voeren;
  • hoe moeilijk iemand denkt dat een taak is.

Als iemand bijvoorbeeld niet zelf gemotiveerd is om een ​​taak te voltooien, zullen ze deze minder snel onthouden, ongeacht of ze de taak al dan niet hebben voltooid.

 

Gevolgen voor het dagelijks leven

Kennis van het Zeigarnik-effect kan uitstel helpen overwinnen, studiegewoonten verbeteren en geestelijke gezondheid bevorderen.

1) Uitstel overwinnen

Wanner je vatbaar bent voor uitstelgedrag, helpt het effect je misschien.

Door vroeg te beginnen met de taak, ook al is het maar een klein beetje, zorg je ervoor dat je je uitstelgedrag overwint.

De cognitieve spanning geassocieerd met het Zeigarnik-effect zal je helpen je weer aan het werk te krijgen totdat de taak op tijd is voltooid.

2) Impact op je geestelijke gezondheid

Het Zeigarnik-effect kan een belangrijke rol spelen in je geestelijke gezondheid.

Onvolledige taken, met name die met negatieve gevolgen, leiden vaak onbewust tot stress.

Deze gedachten kunnen de slaap verminderen, angst bevorderen en je mentale en emotionele middelen verder uitputten.

3) Studiegedrag verbeteren

Het Zeigarnik-effect kan ook nuttig zijn voor studenten die studeren voor een examen.

Het effect vertelt ons dat het stoppen van studiesessies het geheugen kan verbeteren.

Dus in plaats van in één keer voor een examen te studeren, las je pauzes in waarin je je op iets totaal anders concentreert, wat leidt tot een betere herinnering bij het afleggen van het examen.

 

Zeigarnik effect in de marketing gebruiken

Kan het Zeigarnik-effect door marketeers worden toegepast om consumenten aan te moedigen branding en berichten in advertenties op te nemen?

  • Cliffhangers gebruiken bij de productie van geserialiseerde boeken of televisieshows
  • Het ontwerpen van meerdere en onderling gerelateerde missies in de gamingindustrie
  • Opvallende trailers creëren in de filmindustrie die zijn ontworpen om de aandacht te trekken door kritische details weg te laten
  • Plaats bij de app een notificatie dat er nog iets moet gebeuren, zoals de whatsapp berichtjes die je nog niet gelezen hebt. Nog 5 ongelezen e-mails? Dat voelt toch helemaal niet goed.
  • Ook op websites, zoals booking.com, vind je een ongelezen bericht waar er een notificatie/bolletje verschijnt, kun jij dan de neiging weerstaan erop te klikken? Dit heet ook wel het Von Restorff effect?
  • Bol.com gebruikt onze behoefte tot “afmaken” middels het toevoegen van het “verlanglijstje”.
  • De 2-step opt-in formulier.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.