De 5 beste marketing boeken die je online kennis vergroten
Veel online marketing kennis kan online gelezen worden. Echter is het soms eens leuk om een goed boek te lezen. Deze online marketing boeken hebben in ieder geval mijn digitale kennis vergroot.
Geen Wi-Fi? Dan maar een goed boek
Iedereen die mij goed kent weet dat ik niet echt van boeken lezen houd; dat schuif ik niet onder stoelen of banken. De afgelopen jaren is mijn interesse in boeken over marketing en ondernemen echter best toegenomen.
Als ik naar mezelf kijk, lees ik vooral internet marketing boeken als ik op vakantie ben. Ik moet toch iets doen in het vliegtuig als er geen Wi-Fi is en ik als online marketeer afkickverschijnselen begin te vertonen, toch? Dan biedt zo’n online marketing boek de beste oplossing om een aantal uur te vullen.
Mijn 5 favoriete marketingboeken
Maar welke marketingboeken moet je als online marketeer of ondernemer nu echt gelezen hebben? Deze boeken hieronder heb ik ondertussen al verslonden. Die 5 boeken moet je zeker lezen als je geïnteresseerd bent in marketing. Staat er een boek tussen die je nog niet hebt gelezen? Gewoon aanschaffen! 😉 Deze must read ecommerce boeken verdienen ze zich gewoon terug.
Boektip #1 Brainfluence – Roger Dooley
⭐⭐⭐⭐⭐
Brainfluence van Roger Dooley is het perfecte boek voor consumentenpsychologen of marketeers die psychologie op hun website willen toepassen. Dit is zelf mijn favoriete neuromarketing boek / marketing psychologie boek ooit!
Het marketingboek beschrijft 100 manieren om consumenten te beïnvloeden met psychologie. Elke manier wordt duidelijk uitgelegd met tal van tekstuele voorbeelden en wetenschappelijke onderbouwing. En vooral dat laatste laat mijn psycholooghartje sneller slaan.
Het bespreekt offline en online manieren, waardoor je als online marketeer een beetje tussen de tips moet zoeken wat precies voor jou toepasbaar is. Als psycholoog vind ik het allemaal interessant, dus niet alleen de online tips.
Boektip #2 Doelgerichte SEO – Tonny Loorbach
⭐⭐⭐⭐
Het boek is ideaal voor iedereen die met SEO aan de slag wilt gaan; de kennis in het boek is te basic voor gevorderde SEO’ers. Ik gebruik het zelf daarom als naslagwerk.
Het marketingboek Doelgerichte SEO van Tonny Loorbach geeft je een goed overzicht, met uitleg en voorbeelden hoe je zoekmachine optimalisatie het beste toepast. Zo bespreekt Tonny Loorbach onderwerpen zoals, zoekwoorden, content, backlinks en technische SEO. Het boek is erg duidelijk geschreven, waardoor je meteen aan de slag kunt met je eigen website.
Boektip #3 Meer omzet met je webshop – Jurjen Jongejan
⭐⭐⭐⭐
Bij dit boek ligt de focus op data en conversie optimalisatie. Ik ben eigenlijk net zo enthousiast over dit boek dan over het vorige boek. In tien hoofdstukken wordt er meer vertelt over KPI’s, analyseren van data, meteen van bezoekersgedrag, A/B testen, converterende teksten en een stukje psychologie.
Het boek Meer omzet met je webshop is geïllustreerd met tal van voorbeelden en screenshots, waardoor de uitleg nog duidelijker wordt. Daarom is dit boek ideaal voor junior CRO specialisten of ondernemers die zelf aan de slag willen.
Boektip #4 You should test that – Chris Goward
⭐⭐⭐⭐
Dit boek is ideaal voor lezers die al wat weten over CRO en aan de slag willen gaan met A/B testen. Goward legt ook nog steeds simpele vaktermen uit. Dus als je als beginnende CRO’er bent en van wat uitdaging houdt, kan je met dit boek prima aan de slag.
Het boek You should test that van Chris Goward stimuleert je om je website te verbeteren. Het marketing boek combineert analyse en marketing. Het vertelt je met een heleboel voorbeelden hoe je dat proces moet structureren en welke pagina’s belangrijk zijn.
Je bent alleen even bezig om het boek te lezen. Het is een relatief dik boek met 300 pagina’s, mede door de vele voorbeelden die erin staan.
Boektip #5 Thinking fast and slow – Daniel Kahneman
⭐⭐⭐
Het is het perfecte boek voor degenen die willen de diepe betekenis van besluitvorming willen begrijpen. Maar volgens mij wordt de inhoud al snel “te veel” voor mensen die het onderwerp net verkennen. Voor psychologen is dit echter een must read.
Kahneman vertelt in Thinking fast and slow het verhaal van twee personages, Systeem 1 en Systeem 2. Dit komt neer op twee duidelijk verschillende manieren van denken. Systeem 1, werkt automatisch en snel, met weinig of geen inspanning en geen gevoel van vrijwillige controle. Systeem 2 zijn de bewuste keuzes die we maken. Het boek is een oerwoud van heuristieken en biases.
Het boek is niet meteen toepasbaar voor je eigen bedrijf. Kahneman bespreekt veel voorbeelden, maar die zijn niet echt gemakkelijk terug te vinden in het boek. Het is ook in een verhaalvorm geschreven, waardoor je je af en toe door de tekst moet worstelen om tot bepaalde conclusies te komen.
Hoe heb ik deze lijst samengesteld?
Deze lijst met boeken over online marketing, neuromarketing (ja, psychologie), CRO en SEO heb ik samengesteld op basis van mijn eigen ervaringen. Deze lijst is dus behoorlijk subjectief.
Ik geef ook eerlijk mijn mening of het een significante impact op mijn kennis heeft gehad, of juist niet.
Daarnaast hou ik alleen maar rekening met de inhoud. Dat een boek over marketing al tal keer is verkocht, maakt in mijn beoordeling niks uit.
Kortom: ik geef mijn mening vanuit verschillende perspectieven. Daarmee is deze lijst van marketing boeken voor jou toch waardevol.
Ps: In deze blog worden affiliate links gebruikt.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!