Dé SEO content strategie in 11 stappen
Content en SEO gaan hand in hand. Wie met SEO bezig is, gaat ook met content aan de slag. Maar een SEO strategie voor je content bedenken? Dat is zo gemakkelijk nog niet. Volg mijn stappenplan voor een SEO strategie voor je content die wél werkt.
Een goede SEO content strategie opstellen is belangrijk
Je gaat niet zomaar bloggen om te bloggen; je wilt dat het gelezen wordt. Met een SEO Content Strategie publiceer je regelmatig nieuwe (vindbare) content.
Maar dat is makkelijk gezegd dan gedaan…
Een goede positie in Google is van cruciaal belang om bezoekers naar je website te krijgen. Een betere vindbaarheid staat daarbij centraal. SEO, zoekmachine optimalisatie, is dan nodig om een goede positie in de zoekmachines te krijgen.
Het schrijven van geweldige, relevante en zoekmachine vriendelijke content is daarbij belangrijk.
SEO en content zijn daarom twee handen op één buik.
Met een SEO content strategie:
- Schrijf je interessante en relevante content voor je doelgroep
- Maak je de content goed vindbaar in Google.
1) KPI’s en doelen
Hoe goed positioneert je website op dit moment in Google? Dat is de vraag waarmee je je SEO-traject begint. Daarnaast moet je eens goed nadenken over wat je verwachtingen zijn van de inzet van SEO en welke doelstelling je voor ogen hebt.
Een concrete doelstelling is essentieel voor een succesvolle strategie. Met KPI’s maak je je doelstelling meetbaar. Het maak inzichtelijk waar je op dit moment staat en wat je straks hebt bereikt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de volgende KPI’s:
- Organisch verkeer
- Aantal nieuwsbrief inschrijvingen
2) Doe een zoekwoorden onderzoek
Bij zoekmachine optimalisatie hoort ook een goed zoekwoordenonderzoek. En dat kan je helemaal zelf doen, mits je de goede tools hebt natuurlijk.
Gebruik een mix van zoekresultaten in Google (de autosuggesties van Google zelf), Answer the public en je favoriete zoekwoordonderzoek tool. Ik gebruik als tool graag Kwfinder.
- Richt je op zoekwoorden met een hoge organische CTR
Zijn er veel advertenties, dan is er duidelijk vraag; er is een hoge commerciële intentie. - Richt je op gemakkelijke zoekwoorden met een hoog zoekvolume
3) Analyseer de eerste pagina van Google
Het is slim om te kijken op de eerste pagina van Google. Zo zie je meteen wat wel en wat niet werkt voor een bepaald zoekwoord.
Scan de eerste 10 organische resultaten en noteer patronen die je opvalt:
- Lijstjes (21 tips voor….)
- Landingspagina versus blogartikel
4) Creëer iets nieuws, en vooral iets wat beter is
Bij het creëren van nieuwe content gaat het erom dat het van toegevoegde waarde is voor de bezoeker.
Schrijf nieuwe content < schrijf betere content
Natuurlijk kan je een lijst verder uitbreiden en geen 9 maar 21 redenen op noemen, maar wordt de content daar nu echt kwalitatief beter van?
Soms is het maken van een grotere lijst gewoon niet logisch…
Maak er dan iets beter van!
Want nieuwe invalshoeken zijn super interessant voor nieuwsgierige wezentjes zoals wij.
5) Voeg inhakers toe
Gegevens (statistieken) zijn slechts één manier die je kunt gebruiken om backlinks te krijgen naar je content. Denk ook eens aan de volgende inhakers:
- Complete handleidingen
- Case study resultaten: Case studies zijn geweldig als het gaat om het verkrijgen van backlinks.
6) Optimaliseren voor On-Page SEO
Zoekwoord optimalisatie is belangrijk bij het schrijven van je content.
- Vergeet je interne linkbuilding niet
- Link pagina’s met een hoge autoriteit en relevantie naar de nieuwe pagina’s
- Gebruik de juiste anchor teksten
- Gebruik korte, maar krachtige URL’s
- Gebruik Semantische SEO zoekwoorden
7) Optimaliseren voor gebruikersintentie
Je schrijft niet voor Google, maar voor je bezoekers. En dat vergeten nogal veel mensen… Optimaliseer altijd voor de lezer.
8) Laat je inhoud er geweldig uitzien
Een kwalitatieve tekst is natuurlijk belangrijk als je nieuwe content creëert, maar je hebt er niks aan als niemand voorbij de eerste paar zinnen komt…
Je kunt de beste content ooit geschreven hebben, maar als het er uit ziet als een oude krant van 1988 dan gaat niemand je tekst lezen.
Het design van de tekst wordt vaak onderschat bij contentmarketing, terwijl dat helemaal niet nodig is.
Investeer daarom altijd veel tijd in het design van de pagina en gebruik de volgende elementen om je content beter over te laten komen:
- Grafieken: gebruik op zijn minst een grafiek per pagina om de data die je noemt gemakkelijker te begrijpen.
- Blog banners: Blog banners hebben in principe geen doel, maar het maakt de content gewoon aantrekkelijker.
- Afbeeldingen: net als grafieken visualiseren afbeeldingen de gegevens die je in je tekst uitlegt.
- Infographics
9) Bouw backlinks op
Links naar je content komen soms niet vanzelf. Dan mag je gerust een handje helpen.
- Vervang broken links naar de concurrent met jouw link: Mail de beheerder van de website gewoon en biedt jouw werkende relevante link aan.
- Vraag direct om plaatsingen waar het relevant is: Lees relevante artikelen die een aanvulling op jouw stuk content zijn. Wordt er iets vermeld over jouw onderwerp?
- Haak je in op de producten, diensten en strategieën van een ander? Attendeer hen er dan op zonder dat je expliciet om een link vraagt.
10) Verbeter en update je content
Oké, top, jouw masterpiece staat online!
Gefeliciteerd met deze overwinning, maar hier houdt het niet op…
Houdt je content in de gaten en houdt je concurrent in de gaten. Er kan zoveel veranderen in een mum van tijd. Is het nog relevant genoeg? Kan je het nog verder uitbreiden?
Laat die content niet links liggen!
Bonus
Je bent inmiddels aan het einde gekomen van het stappenplan. Maar ik kan je niet uitzwaaien zonder nog even een paar kleine tips mee te geven voor je SEO strategie voor content.
- Ga op zoek naar gastbloggers
- Besteed het schrijven uit aan een freelance tekstschrijver.
- Plaats elke week of maand een blog; blijf consistent.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!