Bandwagon effect

Bandwagon effect: Haal het schaap in je naar boven

Trends komen en gaan, maar het Bandwagon Effect blijft altijd bestaan. “Bandwagon effect, waar heb je het over?” hoor ik je denken. Nou, stiekem zijn we allemaal schaapjes. Omdat een heleboel anderen iets doen, heb je de neiging om mee te doen. Ik leg je in deze blog uit wat het bandwagon effect is en wat je er mee kunt doen.

 

Wat is het bandwagon effect?

Het bandwagon-effect verwijst naar de neiging die mensen hebben om een ​​bepaald gedrag, stijl of houding aan te nemen, simpelweg omdat iedereen het doet.

Het bandwagon-effect is dus een psychologisch fenomeen waarbij mensen voornamelijk iets doen, geloven of zeggen omdat andere mensen het doen, ondanks het feit dat het misschien niet overeenkomt met hun eigen overtuigingen.

Je wordt beïnvloed door de keuzes van andere mensen. Je vindt dat het logisch is om hetzelfde pad te volgen, omdat iemand anders iets heeft gedaan.

Wanneer je een beslissing moet nemen, kijk je naar je collega’s, vrienden en familie om te zien wat goed of acceptabel is. In zulke sociale groepen is er druk om te conformeren en je je “normaal” te gedragen. Zoals ik al in de titel zei: mensen zijn net schapen. Je gaat gewoon met de groep mee.

Mensen springen snel op de bandwagon, maar ze springen er ook net zo snel van af. Dit is misschien de reden waarom (mode)trends van korte duur zijn.

Waar komt de naam vandaan?

De uitdrukking “Jump On The Bandwagon” werd in 1848 tijdens de Amerikaanse verkiezingen in gebruik genomen. De term bandwagon verwijst naar een kar die een band door een parade draagt.

Terwijl de wagen door de straten reed, moedigden de muzikanten mensen aan om aan boord te springen en te genieten van de muziek die werd afgespeeld.

 

Welke factoren creëren het effect?

Waarom treedt het bandwagon-effect op? Welke factoren spelen een rol? Enkele factoren die het bandwagon-effect beïnvloeden, zijn onder andere:

1) Groepsdenken & conformiteit

Naarmate meer mensen een bepaalde rage of trend aannemen, wordt de kans groter dat andere mensen ook “op de bandwagon springen”. Wanneer het lijkt alsof iedereen iets doet, is er een enorme druk om te conformeren.

2) We willen gelijk hebben

Mensen willen gelijk hebben. Ze willen deel uitmaken van de winnende groep.

3) Erbij willen horen

De noodzaak om erbij te horen zet mensen onder druk om de normen en meningen van de meerderheid aan te nemen om acceptatie en goedkeuring van de groep te krijgen.

4) De invloed van angst en enthousiasme

Onderzoek heeft aangetoond dat angst en enthousiasme het bandwagon effect bemiddelen, bijvoorbeeld bij  opiniepeilingen op de uiteindelijke stemkeuze.

 

Bandwagon effect voorbeeld in de marketing

Een van mijn favoriete voorbeelden van het bandwagon-effect zijn de lange rijen buiten de Apple Stores. Mensen wachten urenlang op het nieuwe product. Hierdoor ontstaat de perceptie dat het het wachten waard is, wat de waarde van het product verhoogt.

Het bandwagon-effect wordt steeds prominenter in de online wereld door reviews. Denk maar eens aan review websites zoals TripAdvisor en zelfs de e-commerce sites zoals Amazon en Ebay met beoordelingen van klanten.

Ook op social media, zoals in Facebook groepen, zijn mensen eerder geneigd om zich te mengen in een discussie als er al een aantal antwoorden gegeven zijn.

 

Hoe pas je het toe op jouw webshop?

Hoe uniek consumenten ook denken te zijn, we vallen allemaal voor het bandwagon-effect – vaker dan we waarschijnlijk zouden willen toegeven. Het bandwagon effect wordt op grote schaal gebruikt in de marketing.

Door het gebruik van recensies, mond-tot-mondreclame, marketing en andere kanalen zorg je ervoor dat mensen verliefd worden op je product, zelfs als het niet het beste product op de markt is.

1) Laat mensen zien die je product / dienst gebruiken

De eenvoudigste manier om het bandwagon-effect bij potentiële klanten te activeren, is om ze letterlijk mensen te laten zien die de producten gebruiken.

2) Voeg reviews toe

Dit is waarschijnlijk tegenwoordig de meest voor de hand liggende (en meest voorkomende) bandwagon-techniek in marketing.

 


Bronnen

Levitan LC, Verhulst B. Conformity in groups: The effects of others’ views on expressed attitudes and attitude change. Polit Behav. 2016;38:277-315. doi:10.1007/s11109-015-9312-x

Stolwijk, S. B., Schuck, A. R., & de Vreese, C. H. (2017). How anxiety and enthusiasm help explain the bandwagon effect. International Journal of Public Opinion Research, 29(4), 554-574.

Wang, K. C., Lai, C. M., Wang, T., & Wu, S. F. (2015). Bandwagon effect in facebook discussion groups. In Proceedings of the ASE BigData & SocialInformatics 2015 (pp. 1-6).

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *