Website Migratie: Verhuizen in 4 fasen
Een van de meest ingewikkelde en moeilijkste dingen met betrekking tot SEO is voor mij toch echt een succesvolle website migratie. Tevens is het ook een van mijn favoriete dingen om te doen; er komt zoveel bij kijken en dat maakt het een echte uitdaging. Maar vanaf het begin tot het einde kan het best oplopen tot een groot project. En alleen met een goed stappenplan verhuis je de website pas met succes. Er komt namelijk heel wat bij kijken wanneer je je website overzet naar een ander cms, domeinnaam of server. 🙂
Wat is een website migratie?
Een website migratie is een grote verandering op een website die invloed heeft op de manier waarop die website eruit ziet of werkt, en hoe de zoekmachines die website waarneemt.
Het gaat met name om het verhuizen van de website naar een andere domeinnaam, hosting of server. Maar ook het veranderen van het CMS komt vaak voor; zoals WordPress en Drupal. En bij rebranding van je site komt er ook wel een migratie aan te pas wanneer de merknaam (en dus ook de domeinnaam) verandert.
Het overzetten van je website is niet even iets wat je op een maandagmiddag even in een uurtje doet; er komt heel wat bij kijken. Denk ook na over de impact van de site migratie op andere marketinggebieden:
- SEO; je kunt al je rankings verliezen.
- SEA; misschien moet je tijdelijk meer investeringen in Google Ads.
- Metingen; het conversieratio kan veranderen.
- Analyse; De ingestelde doelen kunnen veranderen.
- Offline marketing
Soorten website migraties en risico’s
Elke migratie of website verhuizing brengt een risico met zich mee, maar het is altijd goed om te weten hoe hoog het risico is en wat de gevolgen zijn voordat je migreert.
Google rankt bijvoorbeeld pagina’s op basis van content maar heeft daarvoor wel de (nieuwe) URL nodig. Als de redirects niet zijn ingesteld, vind Google de nieuwe URL nooit. Als je van domeinnaam verandert brengt dat ook risico’s met zich mee, zoals URL-wijzigingen en het behouden van de autoriteit van de website.
Zo zijn er een aantal dingen waar je rekening mee moet houden wanneer je je website overzet. Per migratie is dat risico anders.
- Soort migratie
- CMS
- Server
- Design
- Content
- URL
- Domein
- Risico
- Gemiddeld
- Laag
- Gemiddeld
- Gemiddeld
- Hoog
- Hoog
Het proces van een website migratie
Het succes van jouw website migratie hangt af van een zorgvuldig stappenplan, zodat er niks over het hoofd wordt gezien. Het verhuizen van de website moet daarom ook gebeuren in verschillende fasen.
Fase 1) De migratie plannen
Het begint allemaal bij het initiële idee voor een website migratie. Waar moet je in deze fase aan denken?
1.1 Maak specificaties voor je nieuwe website
Neem altijd SEO in overweging bij de allereerste plannen voor een website migratie, en verwittig alle belanghebbenden; zowel developers als SEO-specialisten. SEO specialisten moet betrokken worden vanaf het eerste gesprek over de nieuwe website om zowel risico’s als kansen te identificeren.
- Geef elkaar regelmatig updates
- Stel samen een plan op
1.2 Bepaal het moment voor een minimale impact
Kies een periode waarin het verkeer en de conversies op de website relatief laag zijn om de impact van de de verhuizing te minimaliseren.
Om je ook voor te bereiden voor een mogelijke daling van de organische rankings zorg je voor extra budget voor SEA (of andere kanalen) om een eventuele daling te compenseren.
Fase 2) Vóór de migratie
Bereid de nieuwe website voor op de migratie.
2.1 Zet een staging-website op
Een staging-website is ideaal om de migratie te testen. Maar je wilt niet dat zoekmachines toegang hebben tot die website, en dat doe je door één van de volgende manieren:
- Beveilig de website, bijvoorbeeld met een wachtwoord
- Voeg een no-index tag toe
- Blokkeer de site door robots.txt
2.2 URL mapping
Een URL map is een document dat de nieuwe locatie van de oude URLs specificeert; je geeft aan hoe de redirects ingesteld moeten worden. Met een URL map maak je een plan om de autoriteit van de oude website te behouden, en leid je de bezoekers naar de nieuwe website.
Het plan moet rekening houden met alle URL’s van de oude websites en deze koppelen aan URL’s van de nieuwe website. Hoe identificeer je deze pagina’s?
- Crawl de website, met een tool zoals Screaming Frog
- Bekijk welke pagina’s backlinks ontvangen, via Search Console of Ahrefs
- Bekijk alle geïndexeerde pagina’s, via Search Console
- Documenteer alle pagina’s met verkeer via Google Analytics
2.3 De nulmeting
Verzamel de huidige prestaties van de oude website:
- Paginasnelheid
- Hoeveelheid geïndexeerde pagina’s
- Het aantal bezoekers en conversies
- Alle andere relevante statistieken
2.4 Controleer de website op staging voordat deze live staat
De nieuwe website moet worden gecontroleerd op de staging-website om ervoor te zorgen dat deze SEO-proof is voordat deze live gaat.
Denk aan de websitehiërarchie, 404 errors, 5XX serverfouten, kapotte interne links, de laadsnelheid, metabeschrijvingen, thin content, en ga zo maar door.
Fase 3) De daadwerkelijke migratie
Dit zijn vooral activiteiten die je moet voltooien op je lanceringsdag
3.1 Implementeer de redirects
Wanneer de nieuwe site live is, zorg je ervoor dat alle oude URL’s naar de nieuwe website gaan met de redirects die je hebt opgesteld bij de URL mapping.
3.2 Doe onderzoek na de migratie
- Kan Google de website crawlen?
- Is de nieuwe website indexeerbaar? Controleer of de no-index tag weggehaald is. Dit lijkt nogal voor de hand liggend, maar vaak gaan mensen hier de fout in.
- Heb je de robots.txt toegevoegd?
- Is de XML-sitemap aangepast en aanwezig?
3.3 Doe een volledige crawl
Door de website te crawlen controleer je of alles naar behoren werkt en kan je eventuele fouten identificeren.
3.4 Zorg ervoor dat de trackingsystemen nog werken
Zorg ervoor dat je Google Analytics of Google Tag Manager codes in de websitecode staan. Ook Search Console en Bing-webmastertools moeten ook worden geverifieerd.
3.5 Versnel de indexatie
Zodra je nieuwe website met succes is gemigreerd, kun je een handje helpen met de indexering van de nieuwe pagina’s.
- Voeg de geüpdatet sitemap manueel toe in de Search Console.
- Vraag de indexering van belangrijkste URL’s manueel in de Search Console aan.
- Wijzig backlinks; vraag of de andere websites de links naar de nieuwe URL willen wijzigen.
- Sociale media; begin met het delen van nieuwe pagina’s.
Fase 4) Ná de migratie
In deze fase zijn regelmatige controles en activiteiten belangrijk.
4.1 Vergelijk met de nulmeting
Gebruik je eerdere meting om de prestaties van de nieuwe site te vergelijken, en pas (waar nodig) dingen aan.
4.2 Blijf de website controleren
- Check de prestatie; indexering, verkeer, aantal kliks en vertoningen
- Zijn er geen 404- of servererrors?
- Is de website snel genoeg?
- Klopt de structured data nog?
4.3 Werk de bedrijfsgegevens overal bij en schreeuw het van de daken
- Deel het nieuws op social media
- Verander of claim je Google my Business
- Ga aan de slag met PR
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!