Anchor tekst optimaliseren: de kracht van een goede ankertekst!
Een anchor tekst is de klikbare tekst in een link. Het optimaliseren van die anchor teksten is een belangrijk onderdeel van SEO. Té belangrijk in ieder geval om links te laten liggen. 😉
Wat is een achor tekst?
Een anchor tekst is een tekst op een webpagina waaraan een link gekoppeld is. Deze tekst is klikbaar, omdat het dus een link bevat naar een pagina op je eigen website of een externe webpagina.
Hoe ziet een anchor tekst er uit?
Als anchor teksten goed worden gebruikt, helpen ze je de bezoeker bij het vinden van relevante informatie. De anchor tekst geeft namelijk aan waar de link naar verwijst. Anchor teksten worden ook wel linkteksten of anker teksten genoemd.
En zolang kwalitatieve backlinks een belangrijke SEO factor zijn, blijven anchor teksten ook een belangrijke rol spelen.
Anchor tekst en SEO?
Google gebruikt anchor teksten om een idee te krijgen over de pagina waar deze naar linkt. Interne links (en de bijbehorende anchor teksten) zijn dan ook prima te optimaliseren. Voor externe links is het een stuk lastiger om er invloed op uit te oefenen, tenzij je actief aan het linkbuilden bent.
Maar pas op voor overoptimalisatie. Google is niet dom…
Als er op alle externe links alleen exacte ankerteksten worden gebruikt, weet Google heus wel wat je aan het doen bent… En ik kan je vertellen; daar is ‘ie niet blij mee 😉
Bij een natuurlijk backlinkprofiel is er altijd genoeg variatie in ankerteksten.
Google vergelijkt je content namelijk met je ankerteksten. Het is erg gemakkelijk voor het algoritme van Google om te zien wat jouw hoofdzoekwoord is en wat de ankerteksten van je externe links zijn.
Google is volledig in staat de relevantie van een link te begrijpen zonder dat je honderden exacte match anchor teksten gebruikt. Omring je links daarom met zeer relevante content om hun invloed te vergroten.
6 verschillende soorten anchor teksten
Om zo’n natuurlijk mogelijk linkprofiel te creëren, is het handig om de verschillende anchor types te kennen.
1) Branded anchor tekst
Zoals de naam het al impliceert, bevat deze anchor tekst de merknaam. Ze zijn een veilige keuze voor een anchor tekst, tenzij je website is een exacte match domein is.
2) Generieke anchor tekst
Een anchor tekst geeft je dus een goede indicatie over wat er te vinden is na een klik op de desbetreffende link. Echter zijn er nog websites die nietszeggende anchor teksten gebruiken. De volgende anchor teksten geven weinig informatie, ze prikkelen de lezer niet om erop te klikken en Google heeft ook geen idee waar het over gaat. Ontwijk daarom informatieloze anchor teksten dus zoveel mogelijk.
- Klik hier
- Lees meer
- Hier
- Deze website
3) Link anchor tekst
Als een anchor tekst een URL bevat, dan noemen ze dat ook wel een ‘naked link’.
- Nataschabauwens.nl
- www.nataschabauwens.nl
4) Afbeelding anchor tekst
Ook linkende afbeeldingen hebben een anchor tekst. Hiervoor gebruik je de Alt-tag.
5) LSI anchor tekst
LSI is een afkorting voor Latent Semantic Indexing, wat eigenlijk gewoon betekent dat er variaties op het hoofdzoekwoord worden gebruikt.
6) Exact match anchor tekst
Een exact match anchor is het exact gebruiken van je hoofdzoekwoord voor de gelinkte pagina.
Distributie van anchor teksten
De distributie van je anchor teksten is belangrijk voor je ranking, dus het is hier dat je nodig hebt om je energie te richten. Het is moeilijk te zeggen wat de beste anchor tekst distributie is, maar de ideale samenstelling ziet er ongeveer als volgt uit:
- Branded anchor tekst: 60%
- Link anchor tekst a.k.a. ‘naked links’: 20%
- Merk + trefwoord anchor tekst: 5%
- LSI anchor tekst: 5%
- Generieke anchor tekst: 5%
- Long tail anchor tekst: 4%
- Exact Match anchor tekst: minder dan 1%
Kijk ook naar je directe concurrenten in de zoekresultatenlijst en analyseer per concurrent wat de distributie is. Zorg dat je met je eigen anker distributie tussen die van de concurrenten en bovenstaande lijst zit.
Mag je een anchor tekst nog aanpassen?
Ik heb deze vraag best vaak gekregen.
Het antwoord is: soms wel, soms niet.
Ik snap dat je aan dat antwoord eigenlijk niks hebt, maar het hangt van het scenario af.
1. Soms niet
Wil je dat al de Google pijlen opeens op jouw website gericht zijn en een rode vlag hijsen, verander dan een zoekwoordarme anchor tekst met een zoekwoordrijke anchor tekst…
Google kan het het doorhebben dat je aan het overoptimaliseren bent en je een penalty geven..
2. Soms wel
Heb je meer dan 25% exacte match of zoekwoordrijke anchor teksten, dan is het het wellicht waard om deze te veranderen in zoekwoordarme anchor teksten.
Conclusie: Het is dus niet altijd de moeite waard om je anchor teksten aan te passen. Laat de linktekst gewoon zoals het is en concentreer je op het generen van nieuwe backlinks.
Anchor tekst Tracking
Het bijhouden van je anchor tekst is cruciaal als je backlinks gaat opbouwen. Die organisatie heb je nodig om ervoor te zorgen dat je niet overdrijft met je zoekwoord-rijke anchor teksten.
- Gebruik Google sheet om je ankers bij te houden
- Of een backlink tools zoals Ahrefs:
Site Explorer > Enter URL > Explore > Backlink profile > Referring domains > Anchors
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!