Kwalitatieve backlinks

Wat is een kwalitatieve backlink?

Jaren geleden was de kwantiteit nog belangrijk. Tegenwoordig hecht Google juist meer waarde aan de kwaliteit van je backlinks. En wees gerust, er zijn meerdere manieren om te bepalen of een backlink kwalitatief is en/of van toegevoegde waarde is voor jouw website. Welke links is nu waardevol en welke niet?

 

Het hebben van kwalitatieve backlinks heeft verschillende voordelen:

  • Je laat hiermee aan Google zien dat je content relevant is;
  • Het hebben van goede seo content is belangrijk, maar door een paar goede backlinks zou je hoger in de zoekresultaten kunnen ranken;
  • Door zulke goede links bouw je autoriteit op, zowel voor je website, als het merk.

Maar  helaas is de ene backlink de andere niet. De kwaliteit ervan kan behoorlijk verschillen. Hoe ziet een kwalitatieve backlink er dan uit?

 

1) De backlink staat op een relevante plek

Een goede backlink staat op een relevante site, op een relevante pagina en in een relevante alinea. Want backlinks zijn een stuk waardevoller wanneer ze op de juiste plekken staan. Zo is het plaatsen van een backlink naar een reiswebsite niet erg logisch vanaf bijvoorbeeld een blog met als onderwerp ‘de beste luiers van dit jaar’.

 

2) De pagina waarop de backlink staat is indexeerbaar

Als je backlink op een pagina staat die niet crawlbaar of indexeerbaar is, dan geeft je backlink een stuk minder waarde door. Je krijgt immers minder autoriteit/waarde meer vanaf de rest van de website, en ook organisch verkeer op de pagina krijgen is onmogelijk. Of het dan nog steeds de moeite waard is om er backlink op te plaatsen hangt van de website, bezoekersbronnen, en het doel van je backlink af.

 

3) Dofollow of nofollow?

Bij het vergaren van backlinks wordt vaak gedacht dat alleen dofollow links het belangrijkst zijn bij een linkbuildingstrategie. Een dofollow link zou minder linkwaarde doorgeven. Echter zijn nofollow links nog steeds waardevol. Het gaat er juist om dat je een natuurlijk backlinkprofiel opbouwt, en daar horen ook nofollow links bij. Een kwalitatieve backlink kan dus dofollow of nofollow zijn.

 

4) De website krijgt bezoekers

Interactie op de pagina is een belangrijke indicatie of een backlink nog kwalitatief is of niet. Wanneer je een backlink kunt bemachtigen op een site zonder (echt) verkeer, maakt dat de backlink een stuk minder waardevol. Vraag dus altijd op voorhand hoeveel maandelijks unieke bezoekers de website ontvangt, en hoeveel view een pagina/blog gemiddeld krijgt. Zo schat je beter in of een backlink op die site überhaupt wel de moeite waard is.

 

5) De hoeveelheid links op de pagina is gering

Hoe meer links er op de pagina staan, intern en extern, des te meer linkjuice er over de links verdeeld moet worden. Als een pagina al bijvoorbeeld 10 links heeft, is het minder waardevol om daar nog een extra backlink naar je site op te plaatsen. Hoe minder links er op de pagina staan, des te waardevoller je backlink dus is.

 

6) Hoge autoriteit van de website

Plaats je backlink op sites met een hogere autoriteit. En nee, dat hoeft niet altijd een nu.nl of een libelle.nl te zijn, maar kijk ook naar blogs en sites die er net iets beter voor staan dan jouw eigen website.

Check de Domain Authority van een site, maar kijk verder dan het cijfer dat gegeven wordt en volg een tool nooit blindelings; ga op onderzoek uit. Wordt er online veel over geschreven? Komt het vaak in het nieuws? Onderzoek in je tooling bijvoorbeeld ook de referring domains, de verschillende backlinks die de site al heeft, de ip-adressen en de landen waar de links geplaatst zijn.

 

7) De backlink heeft een relevante anchortekst

De anchortekst van een backlink zorgt er juist voor dat Google extra context krijgt over de link. Zo is de anchortekst een krachtig middel om je backlink kwalitatiever te maken.

Verwerk dus zoekwoorden in de anchorteksten, maar let erop dat je niet gaat overoptimaliseren; wissel af met shorttail- en longtail zoekwoorden, maar ook met branded en non-branded zoekwoorden.

 

8) Op een natuurlijke manier in de tekst geplaatst

Er is niets zo vervelend als het krijgen van een backlink die op een hele abrupt manier in een tekst is gepropt, bijvoorbeeld willekeurig midden in een zin. Het maakt de tekst onleesbaar, de link onrelevant en het lijkt bijna op een fout. Check daarom altijd of een backlink op een natuurlijk wijze op een pagina is verwerkt. Dat is voor jou én de bezoeker een stuk aangenamer. 😉

 

9) <Body> versus <footer>

Een backlink in de body van een pagina is waardevoller dan een backlink in een footer of header van een pagina. Nu is het niet erg als je een keer een linkje in een footer regelt, maar richt je bewust op het verkrijgen van een link op het belangrijkste en het meest informatieve gedeelte van de pagina: de body.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *