Google Analytics spam herkennen en verwijderen
Google Analytics spam is bijna niet meer te voorkomen; iedereen heeft er last van. Nutteloze data of vertekende statistieken: we hebben er helemaal niks aan. Ik vertel je hoe je de spam uit Google Analytics haalt en je de statistieken schoon houdt. Zo maak jij je data weer betrouwbaar.
Wanneer Google Analytics onbetrouwbaar is…
Google Analytics is de meest gebruikte webanalyse tool. En iedereen die Google Analytics gebruikt, kijkt onder andere naar het aantal sessies of het aantal gebruikers. Google Analytics is meestal een geweldige tool om inzicht te krijgen in het gedrag van je bezoeker.
Er is echter één ding waar veel mensen geen rekening mee houden:
Spam, spam en nog eens spam.
Hoe herken ik Google Analytics spam?
In dit voorbeeld hieronder zie je op 5 december opeens een grote piek. Als beginnende bloggers was ik natuurlijk enorm blij met die piek, tot ik even dieper in mijn statistieken ging duiken…
Ja, ik weet het zeker…
Ik ben het slachtoffer geworden van Google Analytics Spam 🙁
Er zijn een aantal manieren om te ontdekken of je Google Analytics spam hebt. Open Analytics en ga naar het kopje Acquisitie. Klik daarna onder Alle verkeer op Bron/medium. Klik vervolgens op Medium als primaire dimensie. Je ziet ongeveer het volgende:
Er zijn verschillende media die Analytics voor je bijhoudt:
- Organic = Organisch verkeer vanuit Google
- (none) = Direct verkeer naar jouw website of onbekend verkeer
- Referral = Verwijzingen
- Cpc = Betaald verkeer
- Email = Verkeer vanuit e-mail en nieuwsbrieven
En als je opeens een flinke abnormale toename ziet in een van deze kanalen, dan is de kans waarschijnlijk groot dat je last hebt van een soort spam…
Twee vaak voorkomende Google analytics spam
Google Analytics spam is niet gevaarlijk voor je website, het geeft je wel een aardig vertekend beeld. Sterker nog, met zulke spam zeggen de huidige statistieken niets meer en zijn ze eigenlijk vrij waardeloos tot je het probleem oplost.
1) Direct spam in Google Analytics
Als er opeens een enorme toename is in direct verkeer en een forse stijging in bounce rate, heb je misschien last van Direct spam.
Klik op (none) en kies als Secundaire Dementie Land. Komen er opeens heel veel bezoekers uit een vreemd land, zoals de US of China, dan heb je waarschijnlijk te maken met Direct spam.
Hoe herken je direct spam?
- Je hebt opeens veel directe bezoekers of verwijzingen;
- Het bouncepercentage is altijd of bijna 100% van de bezochte pagina’s;
- De bezoekers komen uit allerlei vreemde landen.
2) Referral Spam in Google Analytics
Staan er rare verwijzingen zoals “Top1-SEO.com” of “FreeTraffic.xyz” tussen je statistieken? Grote kans dat je te maken hebt met Referral spam…
Bij de referral spam hoopt men dat op de verwijzing geklikt wordt. Zo wordt er meer verkeer gegenereerd naar hun website.
Ga naar Google Analytics en klik je op Referral. Daar zie je allerlei verwijzingen staan. Maar wat als je allemaal websites ziet waarvan je nog nooit hebt gehoord? Dan heb je waarschijnlijk te maken met referral spam.
Hoe herken je referral spam?
- Je hebt opeens veel verwijzingen
- Het bouncepercentage is bijna altijd 100%;
- Er is een niet-bestaande sessieduur: een sessieduur van 0 seconden;
- De verwijzingen bestaan uit websites waarvan je nog nooit hebt gehoord.
Spam verwijderen met een Google Analytics spam filter
Hoe los je Google Analytics spam op?
Heel simpel…
Door een spam filter in Google Analytics toe te voegen! 🙂
Direct spam verwijderen
Ga in Analytics naar Acquisitie > Alle verkeer > Kanalen > Direct. Selecteer bij Secundaire dimensie Netwerkdomein. Vervolgens ga je naar Beheerder en klik je op Filter onder Weergave. Hier voer je het netwerkdomein in.
Vanaf 4 februari is het helaas niet meer mogelijk om spamfilters te maken met serviceproviders en netwerkdomeinen. ☹️
Echter zijn er tegenwoordig scripts om via events of custom dementions een spamfilter te maken.
Referral spam verwijderen
Met de hostnaam
Ongeldige hostnamen spoor je op door in Analytics naar Acquisitie > Alle verkeer > Bron/Medium te gaan. Selecteer daar bij Secundaire dimensie hostnaam. Je ziet dan dat er voor verwijzingsspam een andere of geen hostnaam wordt weergegeven. Spammers hoeven je website niet officieel te bezoeken om voor verwijzende spam te zorgen, maar meestal bezoeken ze je website wel geautomatiseerd, waardoor je achter een hostnaam komt die je kunt uitsluiten.
Ook hier ga je naar Beheerder en klik je op Filter onder Weergave en voer je de hostnaam in.
Met de bron
Haal je uit de hostnaam niet genoeg informatie voor een filter? Kijk dan naar de bron/referral url. Acquisitie > Alle verkeer > Bron/Medium. Bij de bron vind je een url die je kunt gebruiken in de filter.
Ga je naar Beheerder en klik je op Filter onder Weergave en voer je de bron in met Campagnebron.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!